Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. augusztus 13. 18:03 Élet

Nem tanul jobban a gyerek, ha a szülő segíti a házi feladat megírásában

A szülő vagy felnőtt gondozó aktív segítsége az általános iskolás gyerek házi feladatainak elvégzésében nincs számottevő hatással a gyerek tanulmányi teljesítményére, mutatták ki statisztikai módszerekkel oktatással foglalkozó tudósok az Egyesült Államokban.

A Pennsylvaniai Egyetem professzora által vezetett, a Journal of Research in Childhood Educationban közölt tanulmány reprezentatív nemzeti adatbázisokból dolgozott, és egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy sem pozitív, sem negatív irányba nem befolyásolja az otthoni szülői segítség az általános iskolás gyerekek tanulmányi teljesítményét.

Hozd a matekházit, maci!

Önmagában annak sincs statisztikailag kimutatható hatása az iskolai tanulmányi sikerességre, ha a házi feladatban segítő szülő például magasabb iskolai végzettségű.

A kutatók felhívták a figyelmet: az eredményük azért figyelemre méltó, mert számos oktatási intézmény szorgalmazza, hogy a szülő vegyen részt a házi feladatok elkészítésében, mert annak lehetőségét látják benne, hogy a szülők bevonódjanak a gyerek oktatásába.

Ugyanakkor léteznek kutatások, amelyek a szülői segítség negatív hatását mutatták ki. Ezt az magyarázhatja, hogy a szülők inkább a küszködő gyerekeknek segítenek, viszont azt nem tudják elérni, hogy a gyerek túljusson a hiányosságain.

A mostani kutatást publikáló professzor szerint a közös otthoni feladatmegoldás potenciális hasznát egyéb faktorok semlegesítik. Például elképzelhető, hogy az oktatási folyamatot nem ismerő szülők egyszerűen megadják a gyereküknek a helyes válaszokat, amivel elveszik az adott feladat megoldásával járó kognitív tanulási hasznot a gyerektől. 

További hipotézis, hogy a szülők rendszeres bevonódása növeli a stresszt a családi életben. A gyerekre nehezedő nagyobb nyomás pedig negatívan befolyásolhatja a tanulási eredményeit.

Felesleges maga a házi is

Bár a kutatók az eredményekből nem következtettek lehetséges konkrét pozitív hatásokra, azt azért kiemelték más kutatások alapján, hogy a következetes szülői elvárásoknak és az iskolai történések iránt kimutatott érdeklődésnek pozitív hatása lehet.

Ugyanakkor nem egyértelmű az sem, hogy magának a házi feladatnak van bármi hatása egy általános iskolás gyerek tanulmányi eredményeire, akár segít neki felnőtt, akár nem. A házi feladat és a tanulmányi eredmény közötti pozitív összefüggés kimutatható felsőben, és például matematikában a több házi feladat jobb PISA-eredményekkel jár együtt.

Ugyanakkor alsóban és a 6-12 éves korosztályban gyakorlatilag nem létezik. A tanulók ilyen korban még nem képesek jelentős tanári vagy szülői segítség nélkül elvégezni a feladatokat, az ehhez szükséges koncentrációs képességük sem alakult még ki.

A másik oldalról nézve viszont azt sem állíthatjuk, hogy a sok házi feladat önmagában rossz hatással lenne a diákok közérzetére, lelki jóllétére, elégedettségére. Sőt, összességében inkább az látható, hogy nincs erős összefüggés a tanulmányi teljesítmény, a tanulásra fordított idő és a tanulók életminősége között.

Túlterhelt magyar gyerekek

Az OECD 2012-ben felvett adatai szerint a magyar diákok átlagosan hetente 6,2 órát töltenek házival, míg az OECD-átlag csak 4,9 óra. Magyarországot jóformán csak a kínai, olasz, bolgár, román, spanyol diákok előzik meg, míg a legkevesebb időt házi feladattal a finn, koreai, cseh, szlovák, svéd, portugál tanulók töltik, mindösszesen 2,8-3,8 órát hetente.

Ahogy azt korábbi cikkünkben is írtuk: a házi feladatot a magyar jog és oktatásirányítás alacsony szinten szabályozza, nem ismeri a fogalmat a hatályos Nemzeti Alaptanterv, ahogy a köznevelési törvény sem. A házi feladat jellege, mennyisége, számonkérése, minden házival kapcsolatos iskolai gyakorlat teljes mértékben az iskola hatásköre, és mindezt a pedagógiai programjában kell rögzítenie és nyilvánosságra hoznia.

Az OECD-adatokban látható sok házi feltehetően a magyar oktatási gyakorlatból és a Nemzeti Alaptantervben rögzített anyagmennyiségből következik, ugyanis az állami iskoláknak is meglenne az elméleti lehetőségük akár a házi feladat intézményének kivezetésére is.

Erre történtek is próbálkozások. A 2018-ban kezdődő tanévben Magyarországon bevezetett komplex pedagógia fejlesztési program egyértelműen állást foglalt az alsós házi feladat ellen, és alkalmazása helyett különböző élményközpontú délutáni foglalkozásokat javasolt.

Viszont a program gyakorlati megvalósulását közelebbről vizsgáló kutatók arra jutottak, hogy hiába vezette be több magyar iskola, többségükben ez önmagában nem tudta felülírni a rossz reflexeket és a befagyott struktúrákat, így a házi feladat alkalmazását sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon úgy tűnik, nincs értelme házi feladatot feladni alsóbanAz, hogy Magyarországon a kisebb gyerekek számára is általános a házi feladat, elsősorban a hazai oktatási rendszer elavult felfogásának egyik következménye.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtszáz év adatai bizonyítják, hogy a lexikális tudás mellett a kreativitást is jórészt a tanárainktól tanuljukA zeneszerzőket és műveiket vizsgálva kiderült, hogy milyen nagy hatással van egy tanár a diákja kreativitására és sikereire.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA balkáni szint felé csúszik a magyar iskolák teljesítményeEgy közoktatási kasztrendszer alakult ki Magyarországon, ami hosszú távon bebetonozza a társadalmi egyenlőtlenségeket, mert nincs felfelé irányuló társadalmi mobilitás, csak lefelé tartó.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet általános iskola gyerekek házi feladat oktatás PISA Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 16:01 Élet, Pénz

Hostelek és panziók nőhetnek ki az Airbnb-lakások helyén Terézvárosban

A hírekbe bekerült szállodává alakítás kevesek számára lehet járható út, de vannak kevésbé költséges lehetőségek is az Airbnb-tiltás megkerülésére.

Stubnya Bence
2025. január 16. 11:37 Élet

Még 2025 elejére sem tudták kiheverni a magyarok az EU-rekorder inflációs sokkot

Csak a lakosság harmada számít arra, hogy javulni fog a helyzete, ami nem is meglepő, hiszen itthon okozott leginkább megélhetési gondokat az áremelkedés.

G7.hu
2025. január 16. 10:46 Élet, Vállalat

Új magyar médiapiaci szaklap indult

Dgtl.hu néven indult a reklámpiaccal, nyomtatott és internetes sajtóval, a tévés piaccal, illetve a rádiókkal kapcsolatos hírekkel foglalkozó új szaklap.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 14:01 Adat, Pénz

Budapesten, Somogyban és Zalában éreznék meg igazán a külföldiek lakásvásárlásának megnehezítését

A belső pesti kerületekben már 17 százalék a külföldi ingatlanvásárlók aránya. A kínai vevők száma csökkent, az oroszoké növekedett.

Vámosi Ágoston
2025. január 17. 09:00 Vállalat, Világ

A Volkswagen tárja ki a kaput kínai riválisai előtt?

Kínai autógyártók érdeklődnek a Volkswagen bezárásra ítélt németországi üzemei iránt, és állítólag van is nyitottság német részről az eladásra.

Jandó Zoltán
2025. január 17. 06:04 Közélet, Vállalat

Nehéz elhinni, de nem jut elég pénz a nagy sportberuházásokra

Egyre kevesebb a milliárdos tao-projekt, ráadásul ezeknél sem tudnak belekezdeni a pénz összegyűjtésébe, mivel rendre kimerül a kormány által biztosított keret.