Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. augusztus 13. 18:03 Élet

Nem tanul jobban a gyerek, ha a szülő segíti a házi feladat megírásában

A szülő vagy felnőtt gondozó aktív segítsége az általános iskolás gyerek házi feladatainak elvégzésében nincs számottevő hatással a gyerek tanulmányi teljesítményére, mutatták ki statisztikai módszerekkel oktatással foglalkozó tudósok az Egyesült Államokban.

A Pennsylvaniai Egyetem professzora által vezetett, a Journal of Research in Childhood Educationban közölt tanulmány reprezentatív nemzeti adatbázisokból dolgozott, és egyértelműen arra a következtetésre jutott, hogy sem pozitív, sem negatív irányba nem befolyásolja az otthoni szülői segítség az általános iskolás gyerekek tanulmányi teljesítményét.

Hozd a matekházit, maci!

Önmagában annak sincs statisztikailag kimutatható hatása az iskolai tanulmányi sikerességre, ha a házi feladatban segítő szülő például magasabb iskolai végzettségű.

A kutatók felhívták a figyelmet: az eredményük azért figyelemre méltó, mert számos oktatási intézmény szorgalmazza, hogy a szülő vegyen részt a házi feladatok elkészítésében, mert annak lehetőségét látják benne, hogy a szülők bevonódjanak a gyerek oktatásába.

Ugyanakkor léteznek kutatások, amelyek a szülői segítség negatív hatását mutatták ki. Ezt az magyarázhatja, hogy a szülők inkább a küszködő gyerekeknek segítenek, viszont azt nem tudják elérni, hogy a gyerek túljusson a hiányosságain.

A mostani kutatást publikáló professzor szerint a közös otthoni feladatmegoldás potenciális hasznát egyéb faktorok semlegesítik. Például elképzelhető, hogy az oktatási folyamatot nem ismerő szülők egyszerűen megadják a gyereküknek a helyes válaszokat, amivel elveszik az adott feladat megoldásával járó kognitív tanulási hasznot a gyerektől. 

További hipotézis, hogy a szülők rendszeres bevonódása növeli a stresszt a családi életben. A gyerekre nehezedő nagyobb nyomás pedig negatívan befolyásolhatja a tanulási eredményeit.

Felesleges maga a házi is

Bár a kutatók az eredményekből nem következtettek lehetséges konkrét pozitív hatásokra, azt azért kiemelték más kutatások alapján, hogy a következetes szülői elvárásoknak és az iskolai történések iránt kimutatott érdeklődésnek pozitív hatása lehet.

Ugyanakkor nem egyértelmű az sem, hogy magának a házi feladatnak van bármi hatása egy általános iskolás gyerek tanulmányi eredményeire, akár segít neki felnőtt, akár nem. A házi feladat és a tanulmányi eredmény közötti pozitív összefüggés kimutatható felsőben, és például matematikában a több házi feladat jobb PISA-eredményekkel jár együtt.

Ugyanakkor alsóban és a 6-12 éves korosztályban gyakorlatilag nem létezik. A tanulók ilyen korban még nem képesek jelentős tanári vagy szülői segítség nélkül elvégezni a feladatokat, az ehhez szükséges koncentrációs képességük sem alakult még ki.

A másik oldalról nézve viszont azt sem állíthatjuk, hogy a sok házi feladat önmagában rossz hatással lenne a diákok közérzetére, lelki jóllétére, elégedettségére. Sőt, összességében inkább az látható, hogy nincs erős összefüggés a tanulmányi teljesítmény, a tanulásra fordított idő és a tanulók életminősége között.

Túlterhelt magyar gyerekek

Az OECD 2012-ben felvett adatai szerint a magyar diákok átlagosan hetente 6,2 órát töltenek házival, míg az OECD-átlag csak 4,9 óra. Magyarországot jóformán csak a kínai, olasz, bolgár, román, spanyol diákok előzik meg, míg a legkevesebb időt házi feladattal a finn, koreai, cseh, szlovák, svéd, portugál tanulók töltik, mindösszesen 2,8-3,8 órát hetente.

Ahogy azt korábbi cikkünkben is írtuk: a házi feladatot a magyar jog és oktatásirányítás alacsony szinten szabályozza, nem ismeri a fogalmat a hatályos Nemzeti Alaptanterv, ahogy a köznevelési törvény sem. A házi feladat jellege, mennyisége, számonkérése, minden házival kapcsolatos iskolai gyakorlat teljes mértékben az iskola hatásköre, és mindezt a pedagógiai programjában kell rögzítenie és nyilvánosságra hoznia.

Az OECD-adatokban látható sok házi feltehetően a magyar oktatási gyakorlatból és a Nemzeti Alaptantervben rögzített anyagmennyiségből következik, ugyanis az állami iskoláknak is meglenne az elméleti lehetőségük akár a házi feladat intézményének kivezetésére is.

Erre történtek is próbálkozások. A 2018-ban kezdődő tanévben Magyarországon bevezetett komplex pedagógia fejlesztési program egyértelműen állást foglalt az alsós házi feladat ellen, és alkalmazása helyett különböző élményközpontú délutáni foglalkozásokat javasolt.

Viszont a program gyakorlati megvalósulását közelebbről vizsgáló kutatók arra jutottak, hogy hiába vezette be több magyar iskola, többségükben ez önmagában nem tudta felülírni a rossz reflexeket és a befagyott struktúrákat, így a házi feladat alkalmazását sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon úgy tűnik, nincs értelme házi feladatot feladni alsóbanAz, hogy Magyarországon a kisebb gyerekek számára is általános a házi feladat, elsősorban a hazai oktatási rendszer elavult felfogásának egyik következménye.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtszáz év adatai bizonyítják, hogy a lexikális tudás mellett a kreativitást is jórészt a tanárainktól tanuljukA zeneszerzőket és műveiket vizsgálva kiderült, hogy milyen nagy hatással van egy tanár a diákja kreativitására és sikereire.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA balkáni szint felé csúszik a magyar iskolák teljesítményeEgy közoktatási kasztrendszer alakult ki Magyarországon, ami hosszú távon bebetonozza a társadalmi egyenlőtlenségeket, mert nincs felfelé irányuló társadalmi mobilitás, csak lefelé tartó.

Élet általános iskola gyerekek házi feladat oktatás PISA Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Katona Hajnalka
2022. szeptember 26. 17:33 Élet, Világ

Meg kell ijeszteni az embereket, hogy ne vásároljanak orvvadászoktól

Az állatok veszélyeztetettsége vagy a termékek káros hatása nem érdekli az embereket, így nem érdemes ezekre hivatkozni.

Fenyő D. György
2022. szeptember 26. 14:27 Élet, Közélet

Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában

Sok idő szabadulhat így fel, amit képességfejlesztésre lehet fordítani. Ha valaki nem képes szöveget értelmezni, akkor nemcsak egy új tudományt, hanem szakmát sem tud elsajátítani.

Fabók Bálint
2022. szeptember 23. 15:28 Élet

Az eredeti jegyár tízszeresébe kerül egy belépő az olaszok elleni meccsre a másodlagos piacon

A stadion befogadóképességének a többszörösét is megtölthették volna, így beindult a másodlagos piac. Eddig 1700 jegynél volt névátírás.

Fontos

Torontáli Zoltán
2022. szeptember 27. 04:34 Adat, Vállalat

Mennyivel olcsóbbak az árstopos magyar termékek, mint a szabadpiaci szlovák áruk?

Megnéztünk a szlovák és a magyar Lidl árait, látszik-e rajtuk, hogy az árstop miatti veszteséget hogyan kompenzálják.

Avatar
2022. szeptember 26. 16:23 Világ

Nem a jobboldal nyert nagyot, a baloldal bukott hatalmasat Olaszországban

A három jobboldali párt stabil parlamenti többsége a néhány százalékos javításuk mellett elsősorban a baloldal megosztottságának köszönhető.

Pálos Máté Hajdu Miklós
2022. szeptember 26. 04:24 Adat

Az abortusz egyre inkább a 24 év alattiak tapasztalata Magyarországon

Bár a sajtóban csak szívhangtörvény néven elhíresült rendelet több mint egy hete hatályos, mégsem egyértelmű, pontosan mi lenne az orvosok jogszabályi kötelessége, ahogy az sem, mire számíthatnak a várandós nők.

Ne hagyd ki