Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2021. szeptember 16. 11:14 Élet, Támogatói tartalom

Jól hangzik, de a műanyagevő baktériumok egyedül nem oldják meg a globális szemétproblémát

Minél fiatalabb egy vásárló, annál több pénzt hajlandó fizetni a zöld termékekért.

Egy tavalyi felmérés szerint a Z generáció*Az 1990-es évek végétől a 2010-es évek elejéig születettek. 50 százalékos felárat is kifizetne egy fehér pamutpólóért, ha azt fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve gyártották. Az Y generáció*Az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születettek. tagjai már csak 33 százalékkal, az X generációsok*Az 1960-1980-as évek eleje között születettek. pedig 18 százalékkal fizetnének többet a fenntarthatóbb pólóért.

A divatiparon keresztül érthető meg talán a legkönnyebben, hogyan működik a lineáris gazdasági modell  – megveszem, használom, eldobom -, és mennyire fenntarthatatlan és szennyező a bolygóra nézve. A divatipar, főleg a fast fashion üzletek és beszállítói láncuk adják a globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékát, és világszinten a második legnagyobb vízfogyasztó iparág a mezőgazdaság után.

A termékek gyártási folyamatában a fenntarthatósági szempontok közül a vásárlók leginkább a munkakörülményeket és korrekt béreket tartják fontosnak, amit a nyersanyagok felelős felhasználása, a körforgásos gazdasági modell beépítése a folyamatba és a vegyi anyagok lehető legnagyobb mértékű mellőzése követ.

Egy idei globális felmérés szerint tízből hét ember egyetértett azzal, hogy adóztassák meg a gyártási folyamatban ritka természeti erőforrásokat – például víz, fa – felhasználó vállalatokat még úgy is, hogy ezáltal a fogyasztóknak kell lényegesen többet fizetni az adott termékért.

Érdekes módon éppen a feltörekvő országokban – mint Kína, Kolumbia vagy India – támogatták nagyobb arányban ezt az ötletet, és a fejlett gazdaságokban, Japánban és Németországban lelkesedtek kevésbé érte. Itthon a válaszadók 17 százaléka értett teljesen egyet az adóztatással, míg 47 százalékuk inkább egyetértett – 8 százalék pedig elutasította.

Jó, zöld és olcsó: kettőt lehet választani

„Fogyasztóként a jóhoz nagyon könnyű hozzászokni, feladni a megszokott kényelemből viszont sokkal nehezebb. A fenntarthatóbb termékek iránt is nő ugyan a vásárlói igény, és az emberek jó része már fizetne is többet ezekért. A cégek is ébredeznek, de többségében egyelőre olcsón akarnak egyszerre jók és zöldek lenni. A befektetők pedig már sokkal korábban megmondták a vállalatoknak: legyetek felelősek, különben nem vagytok izgalmasak számunkra” – mondta Szomolányi Katalin, a Planet Fanatics’ Network vezetője a Magenta Podcast legutóbbi epizódjában, amelyben a fenntarthatóság témakörét és mindennapi életünkre gyakorolt hatását járták körül a meghívott vendégekkel.

A podcastot ide kattintva lehet meghallgatni:

És itt lehet megnézni:

A beszélgetés másik vendége, Eke Angéla színésznő szerint érdemes belegondolni, mikor döntöttünk legutóbb úgy vásárláskor, hogy nem mi voltunk az elsődleges szempont.

Ma már nem tudunk igazán örülni egy nadrágnak sem, annyira könnyű olcsón hozzájutni mindenhez.

Úgy véli, kiveszett belőlünk az, hogy kivárjunk valamit, pedig a várakozásra fordított idő ad pluszértéket az adott tárgynak. A szinte hetente megújuló választékkal dolgozó fast fashion láncok esetében a minőségi helyzet sem a legjobb, de Eke Angéla szerint leginkább az emberi munka tisztelete hiányzik ebből a rendszerből. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem szeretné démonizálni sem ezeket a cégeket, mert a nagy világmárkák rendelkeznek akkora anyagi és szellemi tőkével, hogy elérjék és edukálják a társadalmat a fenntarthatóságról.

Baktériumkoktéllal a bolygóért

A podcast vendége volt Madaras Liz is, aki a műanyagevő baktériumokkal dolgozó technológiát fejlesztő startup, a Poliloop egyik alapítója. Ez a technológia hasonló a komposztáláshoz: az általuk összeállított, speciális „baktériumkoktél” ténylegesen elfogyasztja a műanyagot, és mint energiaforrást hasznosítja, ezáltal szaporodnak a baktériumok.

Az alapító szerint ipari szintekig is skálázható a technológia, de ahhoz, hogy eddig eljussanak, szükségük van olyan ipari partnerekre, akik már végeztek hasonló mértékű skálázásokat. Hatfős, a startupélet kezdeti szakaszain már túljutott cégként egyelőre arra törekednek, hogy a technológia, ami a dobozban van, tökéletes legyen, minden más csak ezután következik.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Támogatói tartalom fenntartahatóság podcast Telekom üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.