Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 06:02 Élet

A magyar családok karbonlábnyomát a munkába járás és a nyaralás nagyon megdobja

Utólag visszatekintve jól látszik, hogy a koronavírus-járvány páratlan lehetőséget adott annak a felmérésnek, amelyet a GreenDependent nevű szervezet a légkondícionálókat forgalmazó Daikin anyagi támogatásával végzett el. A szervezők önként jelentkező magyar családoknál határozták meg az egy főre jutó karbon-lábnyomot, vagyis az éves szén-dioxid kibocsátást.

Az adatokat először 2019-re vonatkozóan 19 piliscsabai családnál vették fel, a 2020-as felmérést pedig Pécs környéki családoknál végezték el. Mivel 2020-ban a koronavírus-járvány miatt az otthoni munka és az otthoni tanulás volt jellemző, illetve a külföldi nyaralás is kiesett, kényszerűen minimálisra csökkentek az utazások, és a két adatsor összevetésével minden eddiginél jobban vált láthatóvá ennek hatása.

Amikor az adatokról beszélgettünk, Vadovics Edina, a GreenDependent szakmai vezetője arra figyelmeztetett, hogy a két felmérés nem reprezentatív, hiszen arra önként jelentkeztek a résztvevők, másrészt a piliscsabai és a pécsi családok helyzete eltérő volt, előbbiek sokkal inkább ingáztak a munkahelyükre és az iskolába, jellemzően autóval, utóbbiak viszont sok esetben használták a helyi tömegközlekedési eszközöket és sok esetben közelebb is laktak a munkahelyükhöz.

A két felmérés adatait ezért közvetlenül nem is vetjük össze, de mivel nem sok hasonló adatfelvétel készül Magyarországon, az eredmények még ezekkel a megszorításokkal is érdekesek lehetnek. A felmérés módszertana egyébként változatlan maradt, csak az alanyai térnek el egymástól.

Az alábbi grafikonon azt mutatjuk be, hogy a karbon-lábnyom egyes összetevői mekkora arányt képviseltek 2019-ben és 2020-ban. Az adatok átlagot tükröznek, és nem reprezentatívak.

Rögtön látszik, hogy a korlátozások alapvetően felborították a korábbi arányokat, az utazás-nyaralás és a rendszeres utazás kategóriák szinte eltűntek 2020-ban, így a karbonlábnyom két fő összetevője a háztartási energia és az étkezés lett. Ezek természetesen egyébként is meghatározó tényezők, ahogy azt a 2019-es arányok is mutatják, de a pandémiás évben ez adta a teljes érték 78 százalékát.

Míg járvány nélkül az utazáshoz köthető elemek (Piliscsabán, 2019-ben) 44 százalékot adtak, 2020-ban (Pécs környékén) ez a felére, 22 százalékra olvadt.

A fenti kördiagramokat ráadássul úgy kell értelmezni, hogy azoknál a 100 százalék mennyisége 2020-ban jóval kisebb.

A számok jól mutatják, hogy a háztartási energiafogyasztás mellett a magyar családoknál környezetvédelmi szempontból milyen döntő tényező a munkába/iskolába járás és a nyaralás. Ez pedig azért érdekes, mert ezekből elég nehéz lesz lefaragni egy olyan évben, amikor nincs világjárvány miatti korlátozás.

Amikor például valaki úgy dönt, hogy kiköltözik egy nagyváros agglomerációjába (lásd a piliscsabai mintát), még ma is aligha veszi figyelembe, hogy az ingázással alaposan megnőhet a szén-dioxid kibocsátása, ez a szempont (részben persze nagyon is érthető okokból) eddig nem volt tényező a hasonló döntéseknél.

A GreenDependent a felmérés után egyébként azt javasolta az érintett családoknak, hogy próbálják meg összeegyeztetni az utazásaikat, menjenek együtt, ha tehetik, azaz racionalizálják az ingázást. A legjobb megoldás természetesen a tömegközlekedési eszközök használata lenne, de ez sajnos nem minden esetben kézenfekvő.

Az egyik résztvevő család egyébként tengerentúli repülős nyaralásra ment 2019-ben, ami kiemelkedően elrontotta a karbon-lábnyomának végeredményét. Ahogy a pandémiás év megmutatta, a nyaralás borzasztóan sokat nyom a latban, különösen akkor, ha repülővel utazik a család.

Ugyanakkor Kelet-Európára általánosságban még mindig nagyon jellemző, hogy a fejlettebb nyugati országokhoz képest jóval kevesebbszer szállnak repülőre az emberek, viszont a tendencia növekvő, mert az igény, és a mögötte lévő fizetőképesség erősödik.

Ebből a szempontból tehát sok jóra nem lehet számítani karbonlábnyom ügyben, a magyar családok várhatóan egyre nagyobb számban és mértékben fogják keresni a repülős nyaralóutakat, vagy akár az évente többszöri hosszú hétvégés városlátogatásokat. A trend nem a környezetvédelmi szempontoknak kedvez.

Vadovics Edina arra számít, hogy a járvány enyhülése utáni időszakban ellentétes mozgások fogják alakítani a karbonlábnyomot. Lesznek, akik sokkal tudatosabban tervezik meg a hétköznapi és szabadidős utazásaikat, de biztosan sokan lesznek olyanok is, akik a korlátozások után alig várják, hogy szabadabban utazhassanak, és igyekeznek bepótolni a 2020-ban elmaradt lehetőségeket.

Jó irány lenne viszont, ha a családok a fenti adatsorokat nézve úgy döntetnének, hogy a háztartási energiaigény visszafogásával próbálják meg legalább ellensúlyozni azt a szén-dioxid kibocsátást, amit a mindennapi utazásokkal kénytelenek kiadni, vagy a nyaralásokon nem szeretnének elhagyni. Ezeken kívül ugyanis már csak az étkezés marad a legfőbb elem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet család Greendependent karbon-lábnyom nyaralás utazás üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.