Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. december 29. 15:41 Adat, Élet

A magyar bort csak nagyon nyomott áron tudjuk exportálni

Kevés olyan mezőgazdasági termék van, amelyhez annyi érzelem köthető, mint a bor. A borok nemzetközi kereskedelmét pedig nem csak azok minősége, hanem az aktuális trendek és a marketing is jelentősen befolyásolja. Ma már szinte minden magyar áruház polcán ott vannak az ausztrál vagy chilei borok. Egyre nehezebb ezért az export, mivel egyre több szereplő van jelen a világ minden pontján.

Bár a bor kereskedelme növekszik, a bortermelés nem annyira: 2000 és 2016 között 3 százalékkal csökkent a Szőlőtermesztők és Bortermelők Nemzetközi Szervezetének adatai alapján. Nagyon eltérő azonban az egyes országok esetében ez a változás: Brazíliában kétharmadával esett vissza a termelés,

a második legnagyobb visszaesést 41 százalékkal Magyarországon regisztrálták.

A legnagyobb bortermelőknél is érezhető volt a visszaesés: a franciáknál 21, az olaszoknál 1, a spanyoloknál 5 százalékkal kevesebb bort termeltek 2016-ban, mint az ezredfordulón. A legnagyobb növekedést a nálunk is egyre népszerűbbé váló chilei (+52%) és ausztrál (+62%) borok érték el. Ám egy ország még náluk is gyorsabban növekedett: Oroszország a klímaváltozás hatásait kihasználva másfél évtized alatt több mint megduplázta a bortermelését.

 

Magyarország így is a világ 15. legnagyobb termelője volt 2016-ban, de amíg 2000-ben a teljes termelés 1,5 százalékát adtuk, 2016-ban már csak a 0,9 százalékát.

Az Eurostat kereskedelmi adatbázisából azt is meg lehet tudni, hogy mennyire kelendő a magyar bor a világpiacon. Hiába jelentős ugyanis a termelés, külföldön már nem olyan kelendő a magyar bor. Ahogy az alábbi grafikonon látható, euróban kifejezve a 2019-as adatok alapján alig észrevehető a magyar borexport a többi EU tagállammal összevetve.

 

A magyar borok a teljes EU-n belüli borkeresekedelem csupán 0,9 százalékát tették ki 2019-ben. Ennél is lehangolóbb a kép, ha az EU-n kívüli országokba nézzük a kivitelt: ennek már csak 0,1 százalékát adta Magyarország. Hogy mennyire rosszul állunk ebben, azt talán az illusztrálja legjobban, hogy a nem éppen borairól híres Lengyelországból vagy Dániából is több bort tudtak az EU-n kívül eladni, mint Magyarországról.

Az export mennyiségben és értékben is nagyon koncentrált: Szlovákián, Csehországon és Németországon kívül nem igazán van kereslet a magyar borra. A szomszédos országokba ráadásul csak nagyon olcsón lehet a borokat eladni:*1 kg-ot vettünk 1 liternek: http://web2.slc.qc.ca/jmc/w05/Wine/results.ht 1 liter exportált bor átlagos értékesítési ára csupán 330 forint volt, de a legtöbbet vásárló Szlovákiába csak 201 forintért sikerült egy litert eladni.

A jelentősebb piacok közül az Egyesült Államokba (1694 Ft/liter) és Kínába (1463 Ft/liter) lehetett a legjobb áron értékesíteni. Ha minden országot figyelembe veszünk, akkor Észak-Macedóniába (18 ezer forint/liter), Bermudára (10 ezer), Uruguayba (28 ezer) és Izlandra (20 ezer) sikerült a legdrágábban értékesíteni. De mindez összesen csak 1400 liter volt, így akár az alacsony számok miatti kerekítési hibák is okozhatják a kiemelkedő értékeket.

A magyar értékek pedig akkor igazán érdekesek, ha összevetjük a többi uniós országéval.

A magyar bornál csak a szlovákot lehet külföldön olcsóbban eladni, ráadásul a magyar bor ára 2010 és 2019 között alig tizedével emelkedett, messze elmaradva az inflációtól.

 

A hazai bortermelés csökkenése 2010-ben érte el a mélypontját, azóta ismét növekedett a KSH adatai szerint. A kivitel a nagyon alacsony árak ellenére is szinte folyamatosan növekedett, de emellett egyre több bort importálunk. A hazai fogyasztók egyre kevesebb bort isznak.

A csökkenő termelés miatt már egyre inkább importra szorulunk borból: míg 2000-ben a fogyasztás 99 százalékát a hazai termelés tette ki, 2017-ben már csak 93 százalék volt ez az arány. A trendek alapján úgy néz ki, hogy nem nagyon tudta a hazai borászat felvenni a versenyt a nemzetközi termelőkkel. A magyar bor csak néhány térségbeli országban és csak nagyon olcsón kelendő, és még itthon is egyre inkább kiszorul a piacról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet bor bortermelés export magyar bor Szlovákia Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.