Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. december 29. 15:41 Adat, Élet

A magyar bort csak nagyon nyomott áron tudjuk exportálni

Kevés olyan mezőgazdasági termék van, amelyhez annyi érzelem köthető, mint a bor. A borok nemzetközi kereskedelmét pedig nem csak azok minősége, hanem az aktuális trendek és a marketing is jelentősen befolyásolja. Ma már szinte minden magyar áruház polcán ott vannak az ausztrál vagy chilei borok. Egyre nehezebb ezért az export, mivel egyre több szereplő van jelen a világ minden pontján.

Bár a bor kereskedelme növekszik, a bortermelés nem annyira: 2000 és 2016 között 3 százalékkal csökkent a Szőlőtermesztők és Bortermelők Nemzetközi Szervezetének adatai alapján. Nagyon eltérő azonban az egyes országok esetében ez a változás: Brazíliában kétharmadával esett vissza a termelés,

a második legnagyobb visszaesést 41 százalékkal Magyarországon regisztrálták.

A legnagyobb bortermelőknél is érezhető volt a visszaesés: a franciáknál 21, az olaszoknál 1, a spanyoloknál 5 százalékkal kevesebb bort termeltek 2016-ban, mint az ezredfordulón. A legnagyobb növekedést a nálunk is egyre népszerűbbé váló chilei (+52%) és ausztrál (+62%) borok érték el. Ám egy ország még náluk is gyorsabban növekedett: Oroszország a klímaváltozás hatásait kihasználva másfél évtized alatt több mint megduplázta a bortermelését.

 

Magyarország így is a világ 15. legnagyobb termelője volt 2016-ban, de amíg 2000-ben a teljes termelés 1,5 százalékát adtuk, 2016-ban már csak a 0,9 százalékát.

Az Eurostat kereskedelmi adatbázisából azt is meg lehet tudni, hogy mennyire kelendő a magyar bor a világpiacon. Hiába jelentős ugyanis a termelés, külföldön már nem olyan kelendő a magyar bor. Ahogy az alábbi grafikonon látható, euróban kifejezve a 2019-as adatok alapján alig észrevehető a magyar borexport a többi EU tagállammal összevetve.

 

A magyar borok a teljes EU-n belüli borkeresekedelem csupán 0,9 százalékát tették ki 2019-ben. Ennél is lehangolóbb a kép, ha az EU-n kívüli országokba nézzük a kivitelt: ennek már csak 0,1 százalékát adta Magyarország. Hogy mennyire rosszul állunk ebben, azt talán az illusztrálja legjobban, hogy a nem éppen borairól híres Lengyelországból vagy Dániából is több bort tudtak az EU-n kívül eladni, mint Magyarországról.

Az export mennyiségben és értékben is nagyon koncentrált: Szlovákián, Csehországon és Németországon kívül nem igazán van kereslet a magyar borra. A szomszédos országokba ráadásul csak nagyon olcsón lehet a borokat eladni:*1 kg-ot vettünk 1 liternek: http://web2.slc.qc.ca/jmc/w05/Wine/results.ht 1 liter exportált bor átlagos értékesítési ára csupán 330 forint volt, de a legtöbbet vásárló Szlovákiába csak 201 forintért sikerült egy litert eladni.

A jelentősebb piacok közül az Egyesült Államokba (1694 Ft/liter) és Kínába (1463 Ft/liter) lehetett a legjobb áron értékesíteni. Ha minden országot figyelembe veszünk, akkor Észak-Macedóniába (18 ezer forint/liter), Bermudára (10 ezer), Uruguayba (28 ezer) és Izlandra (20 ezer) sikerült a legdrágábban értékesíteni. De mindez összesen csak 1400 liter volt, így akár az alacsony számok miatti kerekítési hibák is okozhatják a kiemelkedő értékeket.

A magyar értékek pedig akkor igazán érdekesek, ha összevetjük a többi uniós országéval.

A magyar bornál csak a szlovákot lehet külföldön olcsóbban eladni, ráadásul a magyar bor ára 2010 és 2019 között alig tizedével emelkedett, messze elmaradva az inflációtól.

 

A hazai bortermelés csökkenése 2010-ben érte el a mélypontját, azóta ismét növekedett a KSH adatai szerint. A kivitel a nagyon alacsony árak ellenére is szinte folyamatosan növekedett, de emellett egyre több bort importálunk. A hazai fogyasztók egyre kevesebb bort isznak.

A csökkenő termelés miatt már egyre inkább importra szorulunk borból: míg 2000-ben a fogyasztás 99 százalékát a hazai termelés tette ki, 2017-ben már csak 93 százalék volt ez az arány. A trendek alapján úgy néz ki, hogy nem nagyon tudta a hazai borászat felvenni a versenyt a nemzetközi termelőkkel. A magyar bor csak néhány térségbeli országban és csak nagyon olcsón kelendő, és még itthon is egyre inkább kiszorul a piacról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet bor bortermelés export magyar bor Szlovákia Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. március 16. 04:37 Adat, Élet

Kihajítaná az összes gázkazánt az EU a következő 15 évben

Elfogadta az Európai Parlament a gázfűtés kivezetésére irányuló szabályokat, a lépés erősen hat majd a magyar háztartásokra.

Hajdu Miklós
2024. március 12. 18:09 Adat

Sokat költött gazdasági terjeszkedésre a kormány, aztán jött az energiaválság

Mindig is többet költött a Fidesz-kormány gazdasági ügyekre az uniós átlagnál, majd ezt tovább növelte az energiaárak elszállása. Az államadósság terhe már szintén kiemelkedővé vált.

Pálos Máté
2024. március 12. 13:06 Adat, Világ

Nyolc és félszeresére nőtt a magyar fegyverimport, de vannak ennél durvább felfutások is Európában

Ukrajna első helye nem meglepő, de rajta kívül is megelőzte még pár ország hazánkat az utóbbi öt évben a fegyverbeszerzések növelésében.

Fontos

Lukács András
2024. március 17. 04:33 Élet

Gyermekeink egészségét veszélyezteti a műfű és a gumiburkolat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a sportpályákon, játszótereken is használt műfüves, illetve gumiburkolatú felületeknek komoly környezeti és egészségi kockázatai vannak.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Stubnya Bence
2024. március 14. 13:33 Közélet

Lakhatási támogatással és munkásszállókkal próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány

Két intézkedést is bejelentettek az elmúlt időszakban, a cél a belső munkaerőtartalékok hatékonyabb kiaknázása.