Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 20. 14:48 Élet

A városi terepjárók lefogytak, a normál autók meghíztak, a két kategória összeért

Kezdetben voltak a hasonló felépítésű, de eltérő méretű autók, és a főbb kategóriákat a hosszúság-szélesség adatok határozták meg. Az SUV-k (sport utility vehicles) elsöprő népszerűsége azonban alapvetően változtatta meg a kategorizálást, a sokszor városi terepjárónak nevezett modellek a magasságot is meghatározó dimenzióvá tették.

A magasabb felépítésű és általában jóval nagyobb tömegű SUV-k elterjedésének a környezetvédők nem örülnek, ezek a járművek általában jobban terhelik a környezetet, mint a hagyományos verzióik.

A német Welt am Sonntag azonban most egy olyan kutatást mutatott be, amely szerint az SUV-k az utóbbi évtizedben kissé összementek. A hagyományos modellek növekedése azonban nem állt meg, ezért a kategóriák összecsúsztak.

Az egységesedés a hosszúságban kifejezetten látványos. 2007-ben egy átlagos SUV hossza 4,58 méter volt, ami 30 centivel haladta meg a hagyományos verziók átlagát, idén azonban a különbség már csak 3 centi. Mivel a kisebb kategóriákat is eluralták az SUV-k, a városi terepjárók átlagos hossza most 4,47 méter, a hagyományos verzióké viszont 4,44 méterre nőtt.

Környezetvédelmi szempontból a tömeg fontosabb, hiszen minél nehezebb egy jármű, annál több üzemanyaggal kell meghajtani ugyanakkora táv megtételéhez. Az SUV-k átlagos súlya 2007-ben 2,43 tonna volt, mára azonban 2,15 tonnára fogytak. A normál felépítésű verziók tömege ezzel szemben 1,85 tonnáról 1,99 tonnára nőtt, vagyis az 580 kilogrammos különbség 160 kilóra olvadt.

Szélességben az SUV-k ugyan csak 2 centimétert mentek össze, a többi autó viszont 4 centit nőtt, így a különbség ma már mindössze 4 centiméter.

A Die Welt írása szerint az átlagos méretekben észlelhető egységesedésnek két fő oka van. Egyrészt a vékonyabb pénztárcájú vásárlók is SUV-ket szeretnének vezetni, ezért egyre nagyobb a választék a kisebb méretű, vagyis olcsóbb városi terepjárókból. A másik fő ok pedig, hogy akinek van pénze hagyományos felépítésű autóra, az egyre nagyobbat akar venni. A Volkswagen Golf például 3,82 méterről 4,28 méteresre nőtt az évek alatt, a tömege pedig 63 százalékkal nagyobb.

A vásárlók szeretik a magasabb ülőpozíciót, mert könnyebb az autóból ki- és beszállni, a vezetést pedig biztonságosabbnak érzik, ha többet látnak az útból. Ezért nőnek, és sok esetben magasodnak is a hagyományos modellek, a kisebb SUV-k viszont gyakran alacsonyabbakká válnak, így a két kategória összeért.

Élet autó méret modell suv Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2020. augusztus 12. 11:28 Élet

Az óceánjárók még elhagyatottan is vonzzák a turistákat

Amikor egy élelmes angol vállalkozó a szinte üres monstrumokhoz hirdetett meg hajókirándulást, két óra alatt elfogytak a jegyek.

Fabók Bálint
2020. augusztus 9. 07:12 Élet

Megszabadulnál a szemeted harmadától ingyen? Segítünk

Minimális ráfordítással sokat tehetünk környezetünkért a komposztálással. Összegyűjtöttük, hogyan támogatják a komposztálást a megyei jogú városok Békéscsabától Zalaegerszegig.

Fabók Bálint
2020. augusztus 8. 15:33 Élet

Eltettek 9 milliárd közpénzt, majd vietnamiakhoz kerülve köddé váltak

Százezres nézőszámokat blöffölve szereztek állami pénzt a kamuszínházak, de így is több százmillió forintos adótartozást halmoztak fel az állam felé.

Fontos

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.

Váczi István
2020. augusztus 11. 06:52 Vállalat

Veszteséges, de már gyarapítja a gazdaságot a kormány kedvenc multija

Tavaly 30 milliárd forintot tett hozzá a magyar gazdasághoz a Samsung gödi üzeme, amely már több mint kétezer embert foglalkoztat.