Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 20. 14:48 Élet

A városi terepjárók lefogytak, a normál autók meghíztak, a két kategória összeért

Kezdetben voltak a hasonló felépítésű, de eltérő méretű autók, és a főbb kategóriákat a hosszúság-szélesség adatok határozták meg. Az SUV-k (sport utility vehicles) elsöprő népszerűsége azonban alapvetően változtatta meg a kategorizálást, a sokszor városi terepjárónak nevezett modellek a magasságot is meghatározó dimenzióvá tették.

A magasabb felépítésű és általában jóval nagyobb tömegű SUV-k elterjedésének a környezetvédők nem örülnek, ezek a járművek általában jobban terhelik a környezetet, mint a hagyományos verzióik.

A német Welt am Sonntag azonban most egy olyan kutatást mutatott be, amely szerint az SUV-k az utóbbi évtizedben kissé összementek. A hagyományos modellek növekedése azonban nem állt meg, ezért a kategóriák összecsúsztak.

Az egységesedés a hosszúságban kifejezetten látványos. 2007-ben egy átlagos SUV hossza 4,58 méter volt, ami 30 centivel haladta meg a hagyományos verziók átlagát, idén azonban a különbség már csak 3 centi. Mivel a kisebb kategóriákat is eluralták az SUV-k, a városi terepjárók átlagos hossza most 4,47 méter, a hagyományos verzióké viszont 4,44 méterre nőtt.

Környezetvédelmi szempontból a tömeg fontosabb, hiszen minél nehezebb egy jármű, annál több üzemanyaggal kell meghajtani ugyanakkora táv megtételéhez. Az SUV-k átlagos súlya 2007-ben 2,43 tonna volt, mára azonban 2,15 tonnára fogytak. A normál felépítésű verziók tömege ezzel szemben 1,85 tonnáról 1,99 tonnára nőtt, vagyis az 580 kilogrammos különbség 160 kilóra olvadt.

Szélességben az SUV-k ugyan csak 2 centimétert mentek össze, a többi autó viszont 4 centit nőtt, így a különbség ma már mindössze 4 centiméter.

A Die Welt írása szerint az átlagos méretekben észlelhető egységesedésnek két fő oka van. Egyrészt a vékonyabb pénztárcájú vásárlók is SUV-ket szeretnének vezetni, ezért egyre nagyobb a választék a kisebb méretű, vagyis olcsóbb városi terepjárókból. A másik fő ok pedig, hogy akinek van pénze hagyományos felépítésű autóra, az egyre nagyobbat akar venni. A Volkswagen Golf például 3,82 méterről 4,28 méteresre nőtt az évek alatt, a tömege pedig 63 százalékkal nagyobb.

A vásárlók szeretik a magasabb ülőpozíciót, mert könnyebb az autóból ki- és beszállni, a vezetést pedig biztonságosabbnak érzik, ha többet látnak az útból. Ezért nőnek, és sok esetben magasodnak is a hagyományos modellek, a kisebb SUV-k viszont gyakran alacsonyabbakká válnak, így a két kategória összeért.

Élet autó méret modell suv Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. október 22. 12:17 Élet, Vállalat

Sokkal könnyebb olyan munkahelyre bejutni, ahol már dolgozik egy évfolyam- vagy szaktárs

Az egyetemisták nagyon jól segítik egymást a pályakezdésnél.

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.