Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 6. 12:12 Élet

Többet spórolunk, ha az ismerőseink pesszimisták

A fogyasztás szerte a világon hatalmasat esett az elmúlt hónapokban a járvány következtében, a zuhanás mértékében azonban izgalmas regionális különbségek mutatkoznak. A vírus helyi elterjedtségén túl bizonyos, az adott környékre jellemző társadalmi és gazdasági tényezők is meghatározzák a visszaesés alakulását. Amerikai kutatók például arra lettek figyelmesek, hogy az emberi kapcsolathálózatok kiterjedtsége is befolyásolja a vásárlások elmaradását.
 

A társas kapcsolatok mára ugyanis kulcsfontosságú információforrást jelentenek a fogyasztói döntések meghozatalakor, különösen az amerikai háztartásokban. Így ha valaki az ismerősi körében a költekezés mérséklését tapasztalja, valószínűleg maga is a spórolás mellett dönt, még akkor is, ha a közvetlen környezetében a járványhelyzet kevésbé súlyos. És persze az általánosabb gazdasági kérdésekkel kapcsolatos pesszimizmus is könnyen terjed, ami végső soron szintén a fogyasztás mérséklését eredményezi.

A járványügyi adatokat, a kártyatranzakciókat és a Facebook kapcsolódási indexét (Social Connectedness Index) elemezve kiderül, hogy a vírus helyi gazdasági következményeit jelentősen erősíti, ha egy megye lakossága élénkebb kapcsolatot ápol más, fertőzöttebb területeken élő emberekkel.

Ez a hatás különösen a ruházkodással és kozmetikumokkal, a személyes érintkezést igénylő szolgáltatásokkal és az utazással  kapcsolatos kiadások eseteiben jelentős, ezeken a területeken az átlagosnál mélyebb visszaesést eredményez. A kapcsolatok pedig különösen azon amerikai megyékben hatnak a fogyasztásra, ahol kisebbek keresetek és a népesség, illetve ahol nagyobb a 35 év alatti lakosság, a számítógépes és a távmunkát végzők aránya.

A kutatók megállapítása szerint a vírus közvetlen hatásainál nagyobb lehet az emberi kapcsolatokon keresztül terjedő pesszimizmus jelentősége a fogyasztási adatok alakulását nézve. Ez a vélekedés persze különösebben nem meglepő, régóta ismert tény, hogy a fogyasztói magatartást alapvetően befolyásolják az ismerősöknél hallott vagy látott példák, tapasztalatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fogyasztás kapcsolathálózat koronavírus recesszió Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2024. március 27. 10:15 Élet

Szomszédunk jobban aggódik a bolygóért, mint gondolnánk

Minden országban alulbecsülik az emberek a klímaváltozás miatt aggódók arányát a népességen belül, ami nehezebbé teszi a harcot ellene.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. március 23. 04:34 Élet

Lecseng a rekordmelegben szerepet játszó El Niño, a hűvös vízfelszínt hozó La Niña lép majd a helyébe

A Csendes-óceánt illető éghajlati jelenségek következményeit áttételesen világszerte lehet érzékelni, igaz, egyre inkább az üvegházhatású gázok kibocsátása a döntő tényező az időjárás alakulásában.

Fontos

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Stubnya Bence
2024. március 26. 09:13 Adat

200-250 ezer főre becsli a jegybank a munkaerőpiac hazai tartalékait

Az alacsonyan és közepesen képzett fiatalok, valamint az 55-74 éves nők körében vannak leginkább olyanok, akik enyhíteni tudnák a munkaerőhiányt.

Nagy Zsolt
2024. március 26. 04:37 Vállalat

Dollármilliókat spórol a gyártóknak egy magyar fejlesztés, ami megmutatja, hogyan lehetnek extra hatékonyak

Az EPIC Innolabs adatelemzéssel és szimulációk készítésével segíti a termelés optimalizálását többek között olyan multiknak, mint az Audi vagy az Apollo Tyres.