Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. február 11. 12:31 Élet

Karácsony Gergely hivatala venni akart egy nagy autót, de a 9 milliós Toyota helyett valami más lesz

Január 10-én a Főpolgármesteri Hivatal kiírt egy közbeszerzést, amellyel egyetlen személyautót szeretett volna vásárolni. A leírás szerint egy plug-in hibrid, benzin és elektromos meghajtású személygépjárműről volt szó, szürke színben. A kért felszerelési lista egy olyan autóra utalt, amely nem fapados ugyan, de luxus nincs benne, inkább alsó hangon van felszerelve a ma szokásos, gyakorlatilag már alapból járó extrákkal.

A kért méretek azonban arról árulkodtak, hogy a kiíró nem tartotta elég nagynak a kompakt méretet (ez az, amit a legnépszerűbb márkák közül például a Skoda Octavia, a VW Golf vagy az Opel Astra képvisel), hanem ennél legalább eggyel nagyobb osztályt szeretett volna. Az előbbi vonalon maradva ez körülbelül a Skoda Superb, VW Passat vagy Opel Insignia méretének felel meg, de a választékot nyilván korlátozta, hogy plug-in hibrid verziót kellett volna szállítani. A garanciális feltétel legalább két év volt, kilométer-korlátozás nélkül.

Megkérdeztük a hivatalt, hogy kinek szeretnék ezt az autót venni, mert a kiírásból arra gondoltunk, hogy akár ez is lehet Karácsony Gergely főpolgármester új hivatali autója. Megkérdeztük azt is, hogy mi indokolja az autó méretét, ki és mire fogja használni, Budapesten is autózni fognak vele, vagy csak vidéki utakra lenne rá szükség, és mekkora üzemanyagkeret jár hozzá.

A hivatal cikkünk elkészítéséig, azaz éppen egy hétig nem válaszolt a kérdésekre, csak ígéretünk van arra, hogy ez megtörténik. Ha így lesz, cikkünket kiegészítjük, annak ellenére is, hogy egy hét várakozás arra volt elég, hogy a tender eredménytelenül záruljon.

A közbeszerzési adatbázis szerint csak a Toyota Sakura Kft. adott ajánlatot, de 9,3 millió forintért egy olyan modellt kínált, amelynek tengelytávja, környezetvédelmi osztályának adata és a fényszórómosója nem volt megfelelő, ezért elbukott. A kiírásban egyébként a tengelytáv 2650-2850 milliméter közé volt belőve.

A Toyota Sakura az ajánlat tartalmát mindenféle indoklás nélkül üzleti titoknak minősítette volna, de mivel egy ilyen beszerzés nem lehet titkos, már ezért is elbukott volna.

A történetnek azonban nincs vége, mert az eljárást újraindítják.

Időközben megkérdeztünk néhány európai fővárost, hogy náluk milyen autóval járnak a főpolgármesterek. Számos helyről nem kaptunk semmilyen választ, így az alábbiak semmiképpen sem tekinthetők reprezentatívnak.

Helsinkiből két órán belül közölték, hogy a város első embere, Jan Vapaavouri gyalog megy, ha a városközpontban van dolga, de ha vidékre kell mennie, akkor egy Tesla áll a garázsában, ugyanakkor a vonatot is előnyben részesíti, ha tudja, illetve repülőre ül.

Stockholm polgármestere, Anna König Jerlmyr taxizik, autóval csak akkor megy, ha a biztonságiak viszik, mert olyan helyre megy, ahol ez előírás. Vidéki útjaira mindig vonattal megy, repülőre kizárólag akkor ül, ha a vonat nem fér bele az idejébe.

A prágai polgármester szóvivője nem felejtette el felhívni a figyelmünket arra, hogy a jelenlegi városvezető elődje ugyan szinte mindenhova autóval ment, Zdenek Hrib, a mostani polgármester viszont már mindent megtesz a közösségi közlekedési eszközök használata érdekében. De ha ez nem megy, akkor egy Skoda Superbet használ.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokatNem elég, ha mindenki elektromosra cseréli a benzines vagy dízelautóját. A tömegközlekedés, valamint a gyalogos és biciklis infrastruktúra fejlesztésére van szükség a brit parlament bizottsága szerint.

Élet autó Budapest főpolgármester közbeszerzés Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2020. április 7. 15:27 Élet

Kulcsfontosságú a kommunikáció a koronavírus-válság kezelésében

Minden válsághelyzet menedzselése elsősorban kommunikációs alapon zajlik, ezért óriási a felelőssége a pozícióban lévő országos és szervezeti vezetőknek.

Fabók Bálint
2020. április 6. 10:15 Élet

Az új világban a szabadságot jelentheti, ha valaki felgyógyult a koronavírusból

A gazdasága újraindítását tervező Olaszországban a tervek szerint azok mehetnek először munkába, és egyáltalán a szabadba, akik immunisak lehetnek a betegségre.

Avatar
2020. április 5. 17:04 Élet

Lehet, hogy nem is árt annyira az egészségnek a gazdasági válság, legalábbis nem mindenkinek

A kutatások eredményei nem egyértelműek a válság hatásáról, de abban egyetértenek, hogy az alacsony jövedelmű háztartásoknak mindenképp segíteni kell.

Fontos

Stubnya Bence
2020. április 6. 16:06 Vállalat

Nem ritka a futárnak felcsapó menedzser a túlélésért küzdő vendéglátóiparban

Drasztikus megszorításokra kényszerülnek az éttermek, az egész iparág szenved. Napok alatt kellett újratervezni a gyakran évek óta bejáratott rutint.

Jandó Zoltán
2020. április 6. 06:31 Vállalat

Kormányközeli cégek lehetnek a nyertesei a koronavírust követő felvásárlásoknak

Konszolidációs hullámot indíthat el a mostani válság, ezen pedig azok nyerhetnek, akiknek van pénzük. Minél később jön az állami mentőcsomag, annál kiszolgáltatottabbak a cégek.

Fabók Bálint
2020. április 5. 06:47 Élet

“Tízezer forintom maradt” – munkájukat elvesztők a kétségbeejtő helyzetükről

Gyári munkát kereső szakács, talajt vesztő egykori hajléktalan vagy egyszerre munkanélkülivé váló pár. Milyen sorsok vannak az állásukat vesztő tízezrek között?