Hírlevél feliratkozás
Katona Hajnalka
2020. január 17. 17:36 Élet

Csak át kell rendezni a vizsgák sorrendjét, és máris jobban teljesítenek a diákok

Tart a vizsgaidőszak az egyetemeken, amikor a tavaly végzett középiskolások rájönnek, hogy az érettségi sétagalopp volt a mostani időszakhoz képest. Vajon könnyebbé lehetne-e tenni szimplán azzal a diákok életét, hogy változtatnak a vizsgák időzítésén vagy más időbeosztással teszik őket egymás után?

Ennek járt utána Sofoklis Goulas és Rigissa Megalokonomou legújabb tanulmányában: görög középiskolások teljesítményét nézték meg annak függvényében, hogy hogyan következtek egymás után a vizsgáik. Úgy gondolták, hogy három módon hathat az időzítés a diákok teljesítményére:

  • Egyrészt, ha több nap telik el a vizsgák között, akkor értelemszerűen több idejük van a diákoknak felkészülni a következőre, ezért jobb teljesítmény várható azoktól, akiknek több idő telik el két vizsgája között, mint akiknek kevesebb.
  • Ugyanakkor az is fontos, hogy mióta tart már a vizsgaidőszak. Ez egy stresszes időszak, a sok tanulás és vizsgázás ki tudja fárasztani a tanulókat. Ennek következtében arra lehet számítani, hogy minél több idő telt el az első vizsga óta, annál kimerültebbek a diákok, és ezért annál rosszabb eredményt érnek el.
  • Végül azonban az is fontos, hogy mennyire rázódtak bele, mennyire szokták meg a vizsgakörülményeket, és kezelik jobban a stresszt. Így bár az idő elteltével fáradnak a vizsgázók, de minél több vizsgájuk volt már, annál rutinosabbak, és emiatt jobban teljesíthetnek a későbbi vizsgákon, mint a korábbiakon.

De ezek mind csak a szerzők feltevései, a lényeg az, hogy mit látnak az adatokban. Szerencsére a vizsgált iskolákban a diákokat véletlenszerűen osztják be a vizsgák időpontjaira, és a beosztást csak az utolsó tanóra után tudják meg. Ez megteremtette a lehetőséget a kutatóknak, hogy szimplán a sorrendiség és az eltelt idő hatását vizsgálják, hiszen az diákok beosztása nem függ se a teljesítményüktől, se a nemüktől, se más tulajdonságaiktól. Így meg tudták vizsgálni, hogy ugyanazokból a tantárgyakból hogy teljesítenek a diákok az időzítés függvényében.

Az első hatás átlagban nem nagyon érződik a tanulókon, de ha külön megnézik a nem tudományos tárgyakban a diákok teljesítményét, akkor

a teljesítmény még csökken is, annál inkább, minél több nap telik el a vizsgák között.

Ez teljesen ellentmond a szerzők feltevésének, mégis van rá magyarázat. A pszichológusok szerint ugyanis az ilyen időszakokban jellemzően a rövidtávú memória van használatban, ennek pedig valóban kifejezetten rosszat tesz, ha telik az idő. Ezen túl azt találták, hogy a fiúk teljesítményének jobbat tesz, ha több nap telik el a vizsgák között, mint a lányokénak.

Az első vizsga óta eltelt idő, ami a fáradtságot hivatott mérni, valóban úgy viselkedik, ahogy azt várnánk tőle. Minél régebb óta tart a vizsgaidőszak, annál rosszabbul teljesítenek a diákok. Ez a tudományos tárgyak esetében erősebb – annál jobban romlik ezekben a tárgyakban a teljesítmény, minél több idő telt el az első vizsga óta.

Viszont a vizsgált diákok körében erősebb volt annak a hatása, hogy mennyire szoktak hozzá az vizsgaidőszakhoz.

Minél több vizsgán voltak már túl, annál jobban sikerült nekik a következő.

Ez a gyakorlatnak köszönhető előny annyira nagy volt, hogy a fáradtságot is ellensúlyozni tudta, így összességében a későbbi vizsgáikon jobban teljesítettek a diákok. Ez is erősebb volt a tudományos tárgyak esetében, és fiúknál gyorsabb volt a hozzászokás mértéke, tehát már korábban érzékelhető volt a pozitív hatás, mint lányok esetében.

Végül azt is megvizsgálták, hogy mennyire hatnak máshogy a feltárt folyamatok a jobban és a rosszabbul teljesítő diákokra.

A korábban jól teljesítő diákokra nagyobb pozitív hatással volt az, ha minél több vizsgán voltak túl,

ők hamarabb szoktak hozzá a vizsgaidőszakhoz. Ők kevésbé is fáradtak el, ahogy telt az idő, és a tudományos tárgyak esetében őket az is segítette, ha több nap telt el két vizsga között. A nem tudományos órák esetében azonban a korábban rosszabbul teljesítő diákok értek el jobb eredményeket, ha több napjuk volt készülni két vizsga között.

Összességében a szerzők amellett érvelnek, hogy a vizsgák sorrendjének optimalizálásával könnyen lehet javítani a diákok teljesítményét. A fenti eredmények alapján azt javasolják, hogy a fontos vizsgákat – amelyek a gyerekek vagy az iskola számára nagyobb súllyal esnek a latba – érdemes későbbre időzíteni. Viszont, ha meg lehet oldani, hogy egyéni szinten optimalizáljanak, akkor ennél is hatékonyabban tudják szervezni a vizsgákat, és elérhetik, hogy mindenki a legjobbat hozza ki magából.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTéves és káros hiedelem, hogy a korán kelés javítja a diákok teljesítményétTöbb tudományos módszerrel is megállapították, hogy jót tesz a diákok teljesítményének, ha ki tudják aludni magukat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet diák oktatás siker viselkedési közgazdaságtan Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.