Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. december 14. 12:47 Élet

A béna YouTube feldolgozások is az eredeti előadók zsebét tömik

2009 márciusa és 2016 októbere között a Google-höz tartozó YouTube és a német előadóművészek jogait képviselő szervezet (GEMA) háborúban állt egymással. A GEMA azt sérelmezte, hogy a YouTube úgy tesz közzé szerzői jogvédelem alatt álló videókat, hogy azokhoz a jogbirtokosok nem járultak hozzá. Miután a németek két pert is elvesztettek, és nem kaptak kártérítést, a felek 2016 végén (nem publikus feltételekkel) megegyeztek.

Amíg a vita tartott, a német YouTube felhasználói egy alternatív videómegosztót voltak kénytelenek nézni, amelyről hiányzott szinte minden, amit a GEMA által képviselt 70 ezer művész alkotott, és 2009 előtt feltöltötték a megosztóra (ezek elérését korlátozták azoknál a felhasználóknál, akik német IP címekről interneteztek).

A helyzet azonban kiváló eszközt adott két kutató kezébe ahhoz, hogy megvizsgálja, üzleti értelemben mennyire lehet káros vagy előnyös a YouTube a zenészek számára.

Fotó: AFP/Europress

A kérdés ősrégi, már a szalagos magnók miatt is az volt a zeneipar aggodalma, hogy a szabad másolás helyettesíteni fogja a vásárlást, és emiatt pénztől esnek el a kiadók. A digitális megosztók (Napster, Kazaa, Soulseek), majd a YouTube megjelenésével azonban hirtelen sokkal nagyobb lett az ingyenes másolás vagy zenehallgatás lehetősége, a szerzői jogok tulajdonosainak kontrollja pedig visszaszorult.

A kiadók és az előadók ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy a nagy bevételhez nagy elérés kell, a rádiózás aranykorszakában fizetni is hajlandóak voltak azért, hogy egy-egy számot sűrűn rotáljanak.

A zene abból a szempontból különleges áru, hogy a vevőknek általában bele kell hallgatnia a vásárlás előtt, és erre a csalira a rádió, a tévé vagy jó ideje már a YouTube is alkalmas. A német blokkolás adatai alapján azonban kiderült, hogy a YouTube-on németek számára nem elérhető számokból szerzett bevétel mindössze 5-10 százalékkal volt kevesebb, mint a szabadon nézhető klipekhez köthető pénz – írják a kutatók a VoxEu-n megjelent ismertetésükben.

Az is egyértelművé vált, hogy a YouTube blokkolása szinte csak a digitális értékesítést csökkenti (kis mértékben), a fizikai formátumok (bakelit vagy CD) eladását egyáltalán nem befolyásolja. A YouTube hiánya tehát sokkal kisebb kiesést okoz, mint amennyi előny származhat abból, ha a szám szabadon hallgatható.

A YouTube promóciós hatása az adatok alapján nem egyforma. A megosztó különönsen az induló előadóknak fontos, az ő bevételüket 66 százalékkal jobban megdobja, mint a már befutott zenészekét, ha új számmal állnak elő.

Mivel mindegy, hogy az ismertség milyen módon nő, a YouTube anarchizmusa az előadók malmára hajtja a vizet. A kalóz koncertfelvételek, a béna vagy jó feldolgozások végső soron szintén az eredeti szám ismertségét növelik, és így az eredeti előadónak is növelik a bevételét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet előadó megosztás szerzői jog YouTube zene zeneipar Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2024. március 27. 10:15 Élet

Szomszédunk jobban aggódik a bolygóért, mint gondolnánk

Minden országban alulbecsülik az emberek a klímaváltozás miatt aggódók arányát a népességen belül, ami nehezebbé teszi a harcot ellene.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. március 23. 04:34 Élet

Lecseng a rekordmelegben szerepet játszó El Niño, a hűvös vízfelszínt hozó La Niña lép majd a helyébe

A Csendes-óceánt illető éghajlati jelenségek következményeit áttételesen világszerte lehet érzékelni, igaz, egyre inkább az üvegházhatású gázok kibocsátása a döntő tényező az időjárás alakulásában.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.