Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 29. 11:58 Élet

Megismételhetetlennek látszik a Jóbarátok sikere, hiába igyekeznek sokan

Huszonöt éve, egészen pontosan 1994. szeptember 22-én indult az amerikai NBC tévécsatornán a világ egy legnépszerűbb tévésorozata, a Jóbarátok. A tíz évadot megélt sitcom nemcsak addig vonzott tömegeket a képernyők elé, amíg a tévében adták a friss részeket, hanem a befejezése óta is milliók nézik újra és újra az epizódokat. Nem csoda, hogy a Netflix jókora összeget, 80 millió dollárt fizetett azért, hogy elérhetővé tehesse a sorozatot a felhasználói számára, ahogy az sem, hogy a tartalomszolgáltatók igyekeznek új műsorokkal megismételni a Jóbarátok sikerét. Valószínű azonban, hogy ez nem fog nekik sikerülni.

E pesszimista állítás alátámasztására Martie Cook és Manuel Basanese, az amerikai Emerson College médiakutatói négy okot hoztak fel a The Conversation-ön megjelent cikkükben. Egyrészt lerövidültek az évadok, és felborult az epizódok sugárzásának merev rendje. Tíz-húsz évvel ezelőtt egy évad jellemzően szeptembertől májusig futott heti egy adással, aminek köszönhetően a nézők időbeosztásában a kedvenc tévéműsoroknak fix helye volt. Átlagosan 22 epizódot vetítettek le a tévéadók a sorozatokból egy szezon alatt. A fix vetítési időpontok a streamingszolgáltatások idejében természetesen eltűntek, az évadok pedig jócskán lerövidültek, ugyanis a sztárszínészekkel nem könnyű hosszú távra megállapodni, és a tartalomszolgáltatók működése is megváltozott. Mindezek következtében a nézők végső soron kevésbé tudnak egy-egy sorozat elkötelezett rajongóivá válni.

Másrészt persze nemcsak a műsorgyártás, hanem a közönség szokásai is jócskán megváltoztak az évek során. Még az Egyesült Államokban is mindössze négy jelentősebb szolgáltató, az ABC, a CBS, az NBC és a Fox működött a kilencvenes években, vagyis túl nagy választék nem volt abban a tekintetben, hogy mit néz az ember este a tévében. Az NBC csütörtök esti műsorfolyama – amibe a Jóbarátok epizódjai is hosszú évekig beletartoztak – 1994-ben és 95-ben átlagosan 75 millió nézőt vonzott, úgyhogy aki mással töltötte az idejét, jó eséllyel péntek reggel csak figyelmesen hallgathatta, hogy miről szólnak a beszélgetések a munkahelyeken és az iskolákban.

Azóta viszont rengeteg kisebb csatorna jut el a háztartások egyre nagyobb részéhez, aminek következtében megosztottá vált a tévénézők tábora. A sorozatok közönségét az utóbbi tíz évben pedig internetes streamingalkalmazások – mint például a Netflix – még tovább aprózzák. Rég elmúltak tehát azok az idők, amikor egy adott műsor rajongói mind ugyanakkor ültek le a tévé elé és nézték meg az egész héten várt új epizódot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágábbá válhat az otthoni szórakozás, cserébe még nagyobb lesz a kínálatA streaming már most is komoly tényező, de az új és új konkurensek megjelenésével szinte már áttekinthetetlen piac jön létre, ahol csak kapkodjuk a fejünket.

Harmadrészt a műfaj is sokat változott. Húsz éve még az amerikai sitcomokat jellemzően közönség előtt vették fel egy többdíszletes színpadon – ezek a multicam sorozatok, amiket a viccesebb jelenetek közben hallható nevetésről, esetleg tapsról könnyen fel lehet ismerni. (Tehát a sokszor erőltetettnek tűnő ricsaj nemcsak hangeffekt, hanem tényleg elhangzott a felvétel során – persze a hangmérnökök módosíthatták az időzítést és a hangerőt). Ma már a singlecam felvételek gyakoribbak, mivel ez a módszer a készítők kezét kevésbé köti meg a gyártás során, a dramaturgiát nem kell a poénokra kihegyezni, a legelhivatottabb rajongókból álló közönség pedig nincs bevonva a forgatásba.

A műfaji változásokhoz kötődik a szerzőpáros által említett utolsó ok is. A Jóbarátok és a hozzá hasonló sitcomok célja leginkább az, hogy megnevettessék a nézőket, manapság azonban a szórakoztató sorozatok többnyire drámaibb, sötétebb témákat is érintenek. A sitcomok mindenki által szerethető hősei helyett pedig egyre több a megosztó, jellemhibákkal is rendelkező karakter, ők pedig általában csak szűkebb rétegek szimpátiáját nyerik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegéri lemondani a kábeltévé-előfizetést?Az amerikaiak 35 százalékának már nincs kábeltévé-előfizetése, itthon azonban még nem olyan egyértelmű, hogy jó döntés csak a streamingszolgáltatókra hagyatkozni.

Élet jóbarátok sitcom sorozatok tévé Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2020. október 19. 12:14 Élet, Támogatói tartalom

Egy adatvizualizáció többet mond ezer szónál – a hálózattudomány közel áll a művészethez

Az információk 90 százalékát vizuálisan fogadjuk be, ezért a hálózatok működését is képekben megjelenítve lehet a legjobban megérteni. Ehhez vizuális szótárt kellett kidolgozni, a munka eredményei most láthatóak először.

Debreczeni Anna
2020. október 18. 07:43 Élet

Évi 50 millió forintból teremtenek nagyobb értéket a közmunkánál

A szociális mikrohitelezés és mentorálás az uborkatermesztéssel ért el eredményeket Északkelet-Magyarországon, de más életképes ötleteket is szeretnének támogatni.

Torontáli Zoltán
2020. október 17. 11:33 Élet

Gyorshajtásnál idegesítően pittyeg vagy elveszi a gázt minden új autó 2022-től

Az biztos, hogy az unióban 14 hónap múlva már csak olyan autót lehet eladni, amely technikailag megpróbálja meggátolni a gyorshajtást.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.