Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 29. 11:58 Élet

Megismételhetetlennek látszik a Jóbarátok sikere, hiába igyekeznek sokan

Huszonöt éve, egészen pontosan 1994. szeptember 22-én indult az amerikai NBC tévécsatornán a világ egy legnépszerűbb tévésorozata, a Jóbarátok. A tíz évadot megélt sitcom nemcsak addig vonzott tömegeket a képernyők elé, amíg a tévében adták a friss részeket, hanem a befejezése óta is milliók nézik újra és újra az epizódokat. Nem csoda, hogy a Netflix jókora összeget, 80 millió dollárt fizetett azért, hogy elérhetővé tehesse a sorozatot a felhasználói számára, ahogy az sem, hogy a tartalomszolgáltatók igyekeznek új műsorokkal megismételni a Jóbarátok sikerét. Valószínű azonban, hogy ez nem fog nekik sikerülni.

E pesszimista állítás alátámasztására Martie Cook és Manuel Basanese, az amerikai Emerson College médiakutatói négy okot hoztak fel a The Conversation-ön megjelent cikkükben. Egyrészt lerövidültek az évadok, és felborult az epizódok sugárzásának merev rendje. Tíz-húsz évvel ezelőtt egy évad jellemzően szeptembertől májusig futott heti egy adással, aminek köszönhetően a nézők időbeosztásában a kedvenc tévéműsoroknak fix helye volt. Átlagosan 22 epizódot vetítettek le a tévéadók a sorozatokból egy szezon alatt. A fix vetítési időpontok a streamingszolgáltatások idejében természetesen eltűntek, az évadok pedig jócskán lerövidültek, ugyanis a sztárszínészekkel nem könnyű hosszú távra megállapodni, és a tartalomszolgáltatók működése is megváltozott. Mindezek következtében a nézők végső soron kevésbé tudnak egy-egy sorozat elkötelezett rajongóivá válni.

Másrészt persze nemcsak a műsorgyártás, hanem a közönség szokásai is jócskán megváltoztak az évek során. Még az Egyesült Államokban is mindössze négy jelentősebb szolgáltató, az ABC, a CBS, az NBC és a Fox működött a kilencvenes években, vagyis túl nagy választék nem volt abban a tekintetben, hogy mit néz az ember este a tévében. Az NBC csütörtök esti műsorfolyama – amibe a Jóbarátok epizódjai is hosszú évekig beletartoztak – 1994-ben és 95-ben átlagosan 75 millió nézőt vonzott, úgyhogy aki mással töltötte az idejét, jó eséllyel péntek reggel csak figyelmesen hallgathatta, hogy miről szólnak a beszélgetések a munkahelyeken és az iskolákban.

Azóta viszont rengeteg kisebb csatorna jut el a háztartások egyre nagyobb részéhez, aminek következtében megosztottá vált a tévénézők tábora. A sorozatok közönségét az utóbbi tíz évben pedig internetes streamingalkalmazások – mint például a Netflix – még tovább aprózzák. Rég elmúltak tehát azok az idők, amikor egy adott műsor rajongói mind ugyanakkor ültek le a tévé elé és nézték meg az egész héten várt új epizódot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágábbá válhat az otthoni szórakozás, cserébe még nagyobb lesz a kínálatA streaming már most is komoly tényező, de az új és új konkurensek megjelenésével szinte már áttekinthetetlen piac jön létre, ahol csak kapkodjuk a fejünket.

Harmadrészt a műfaj is sokat változott. Húsz éve még az amerikai sitcomokat jellemzően közönség előtt vették fel egy többdíszletes színpadon – ezek a multicam sorozatok, amiket a viccesebb jelenetek közben hallható nevetésről, esetleg tapsról könnyen fel lehet ismerni. (Tehát a sokszor erőltetettnek tűnő ricsaj nemcsak hangeffekt, hanem tényleg elhangzott a felvétel során – persze a hangmérnökök módosíthatták az időzítést és a hangerőt). Ma már a singlecam felvételek gyakoribbak, mivel ez a módszer a készítők kezét kevésbé köti meg a gyártás során, a dramaturgiát nem kell a poénokra kihegyezni, a legelhivatottabb rajongókból álló közönség pedig nincs bevonva a forgatásba.

A műfaji változásokhoz kötődik a szerzőpáros által említett utolsó ok is. A Jóbarátok és a hozzá hasonló sitcomok célja leginkább az, hogy megnevettessék a nézőket, manapság azonban a szórakoztató sorozatok többnyire drámaibb, sötétebb témákat is érintenek. A sitcomok mindenki által szerethető hősei helyett pedig egyre több a megosztó, jellemhibákkal is rendelkező karakter, ők pedig általában csak szűkebb rétegek szimpátiáját nyerik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegéri lemondani a kábeltévé-előfizetést?Az amerikaiak 35 százalékának már nincs kábeltévé-előfizetése, itthon azonban még nem olyan egyértelmű, hogy jó döntés csak a streamingszolgáltatókra hagyatkozni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet jóbarátok sitcom sorozatok tévé Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.