Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 29. 11:58 Élet

Megismételhetetlennek látszik a Jóbarátok sikere, hiába igyekeznek sokan

Huszonöt éve, egészen pontosan 1994. szeptember 22-én indult az amerikai NBC tévécsatornán a világ egy legnépszerűbb tévésorozata, a Jóbarátok. A tíz évadot megélt sitcom nemcsak addig vonzott tömegeket a képernyők elé, amíg a tévében adták a friss részeket, hanem a befejezése óta is milliók nézik újra és újra az epizódokat. Nem csoda, hogy a Netflix jókora összeget, 80 millió dollárt fizetett azért, hogy elérhetővé tehesse a sorozatot a felhasználói számára, ahogy az sem, hogy a tartalomszolgáltatók igyekeznek új műsorokkal megismételni a Jóbarátok sikerét. Valószínű azonban, hogy ez nem fog nekik sikerülni.

E pesszimista állítás alátámasztására Martie Cook és Manuel Basanese, az amerikai Emerson College médiakutatói négy okot hoztak fel a The Conversation-ön megjelent cikkükben. Egyrészt lerövidültek az évadok, és felborult az epizódok sugárzásának merev rendje. Tíz-húsz évvel ezelőtt egy évad jellemzően szeptembertől májusig futott heti egy adással, aminek köszönhetően a nézők időbeosztásában a kedvenc tévéműsoroknak fix helye volt. Átlagosan 22 epizódot vetítettek le a tévéadók a sorozatokból egy szezon alatt. A fix vetítési időpontok a streamingszolgáltatások idejében természetesen eltűntek, az évadok pedig jócskán lerövidültek, ugyanis a sztárszínészekkel nem könnyű hosszú távra megállapodni, és a tartalomszolgáltatók működése is megváltozott. Mindezek következtében a nézők végső soron kevésbé tudnak egy-egy sorozat elkötelezett rajongóivá válni.

Másrészt persze nemcsak a műsorgyártás, hanem a közönség szokásai is jócskán megváltoztak az évek során. Még az Egyesült Államokban is mindössze négy jelentősebb szolgáltató, az ABC, a CBS, az NBC és a Fox működött a kilencvenes években, vagyis túl nagy választék nem volt abban a tekintetben, hogy mit néz az ember este a tévében. Az NBC csütörtök esti műsorfolyama – amibe a Jóbarátok epizódjai is hosszú évekig beletartoztak – 1994-ben és 95-ben átlagosan 75 millió nézőt vonzott, úgyhogy aki mással töltötte az idejét, jó eséllyel péntek reggel csak figyelmesen hallgathatta, hogy miről szólnak a beszélgetések a munkahelyeken és az iskolákban.

Azóta viszont rengeteg kisebb csatorna jut el a háztartások egyre nagyobb részéhez, aminek következtében megosztottá vált a tévénézők tábora. A sorozatok közönségét az utóbbi tíz évben pedig internetes streamingalkalmazások – mint például a Netflix – még tovább aprózzák. Rég elmúltak tehát azok az idők, amikor egy adott műsor rajongói mind ugyanakkor ültek le a tévé elé és nézték meg az egész héten várt új epizódot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDrágábbá válhat az otthoni szórakozás, cserébe még nagyobb lesz a kínálatA streaming már most is komoly tényező, de az új és új konkurensek megjelenésével szinte már áttekinthetetlen piac jön létre, ahol csak kapkodjuk a fejünket.

Harmadrészt a műfaj is sokat változott. Húsz éve még az amerikai sitcomokat jellemzően közönség előtt vették fel egy többdíszletes színpadon – ezek a multicam sorozatok, amiket a viccesebb jelenetek közben hallható nevetésről, esetleg tapsról könnyen fel lehet ismerni. (Tehát a sokszor erőltetettnek tűnő ricsaj nemcsak hangeffekt, hanem tényleg elhangzott a felvétel során – persze a hangmérnökök módosíthatták az időzítést és a hangerőt). Ma már a singlecam felvételek gyakoribbak, mivel ez a módszer a készítők kezét kevésbé köti meg a gyártás során, a dramaturgiát nem kell a poénokra kihegyezni, a legelhivatottabb rajongókból álló közönség pedig nincs bevonva a forgatásba.

A műfaji változásokhoz kötődik a szerzőpáros által említett utolsó ok is. A Jóbarátok és a hozzá hasonló sitcomok célja leginkább az, hogy megnevettessék a nézőket, manapság azonban a szórakoztató sorozatok többnyire drámaibb, sötétebb témákat is érintenek. A sitcomok mindenki által szerethető hősei helyett pedig egyre több a megosztó, jellemhibákkal is rendelkező karakter, ők pedig általában csak szűkebb rétegek szimpátiáját nyerik el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegéri lemondani a kábeltévé-előfizetést?Az amerikaiak 35 százalékának már nincs kábeltévé-előfizetése, itthon azonban még nem olyan egyértelmű, hogy jó döntés csak a streamingszolgáltatókra hagyatkozni.

Élet jóbarátok sitcom sorozatok tévé Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. december 8. 13:00 Élet

Ehető kávéspoharakkal csökkentik a szemét mennyiségét

Az új-zélandi nemzeti légitársaság kísérletképpen olyan poharakban szolgálja fel a kávét járatain, amelyeket az ital elfogyasztását követően meg lehet enni.

Torontáli Zoltán
2019. december 8. 07:59 Élet, Világ

Hátba szúrás, zsugoriság és morális csőd miatt bukott el a nagy kísérlet

560 euró havonta, megkötés nélkül - jól hangzik, de a finn alapjövedelem-program egy nemes cél szürreálisan banális bukásával ért véget.

Torontáli Zoltán
2019. december 7. 12:29 Élet

A 40 órás munkahét csak az ipari forradalom rabszolgatartó rendszerének enyhébb formája

Miután sokszor bebizonyosodott, hogy kevesebbet dolgozni hatékonyabb, érdemes a kérdést történeti és pszichológiai összefüggésbe is helyezni.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.