Hírlevél feliratkozás
Katona Hajnalka
2019. augusztus 29. 17:24 Élet

Olcsóbb lesz a benzin, ha sokan keresnek rá az e-autókra

Rengeteg információ halad át a Google szerverén nap mint nap, és szerencsére a tudomány felismerte, hogy ezeket jó célokra is lehet hasznosítani. Már volt egy próbálkozás a Google Flu Trends oldallal, ahol a keresési trendek alapján próbálták megjósolni, hogy hol üti fel a fejét egy-egy járvány. Bár ez a kísérlet kudarcba fulladt, Jose Azar tanulmánya sikeresen használja a Google Trends adatait, hogy megvizsgálja, milyen kapcsolat van az elektromos autók iránti érdeklődés és az olajárak alakulása között.

Az egyértelműbb kapcsolat nyilván az, hogy ha felmegy a benzin ára, akkor a fogyasztók elkezdenek alternatívát keresgélni, és ezt egyelőre leginkább az elektromos vagy a hibrid autók jelentik. Így nem meglepő, hogy ilyenkor keresnek rá többen az elektromos autókhoz kapcsolódó kifejezésekre.

A Google Trend adatok elemzésével más területen már születtek tanulmányok,

amik pozitív kapcsolatot mutattak a keresési gyakoriság és a tényleges vásárlás között,

bár egyelőre csak mindennapi termékek, például mozijegyek esetén.

Viszont az is érdekes kérdés, hogy ha valamilyen független hatás következtében megnőnek az elektromos autóhoz köthető keresések, annak van-e bármilyen következménye az olajár alakulására. Jose Azar a Google adatait és az amerikai energetikai információs iroda olajár-adatbázisát hasonlította össze, hogy utánajárjon ennek a kérdésnek.

Az adatok azt mutatják, hogy (még azt is figyelembe véve, hogy az olajár hatással van a keresésekre),

egyértelműen kimutatható, hogy az e-autók iránt megnövekedett internetes érdeklődés csökkenti az olaj árát.

Ezen keresztül pedig jellemzően az üzemanyagokét is, bár ezt természetesen befolyásolhatja egy esetleges adóváltozás vagy Magyarország esetében a dollár-forint árfolyam alakulása is.

A szerző feltételezése szerint ez két csatornán történhet. Valószínű, hogy az internetes érdeklődés jó közelítést ad arról, hogy mennyire fejlődik az alternatív meghajtású autók technológiája és potenciális elérhetősége. Ez megváltoztatja a hosszú távú keresletet a benzines és dízelautók, illetve ezen keresztül a fosszilis üzemanyagok iránt. Ennek következtében csak alacsonyabb ár mellett tudnak ugyanúgy értékesíteni az olajvállalatok.

A hosszú távú változást támasztja alá az is, hogy 2008-ban, amikor nőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, az olaj jövőbeli ára évekkel előre drasztikusan csökkent. A szerző és más tanulmányok is arra hivatkoznak, hogy a válság csak kisebb és főleg a jelenbeli árakat érintő visszaesést indokolt volna. Eközben az, hogy a jövőbeli árakat is jóval alacsonyabbnak jósolta a piac, a hosszú távú kereslet változását mutatja.

A másik lehetőség több feltételezésre épül: a szerző szerint nem kizárt, hogy az összehangoltan fellépő kitermelők egységesen leviszik az olaj árát, amikor érzik, hogy megnő az érdeklődés a belső égésű motorokkal konkuráló technológiák iránt. Ezzel csökkentik az alternatívák vonzóságát, és akár még az autógyártókat is visszatarthatják, hogy sok pénzt öljenek a gazdaságos fogyasztású vagy elektromos autók fejlesztésébe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannakRövid távon örülhetünk az olcsóbb olajnak, de aki félti a környezetet, elkezdhet aggódni.

Ebből le kell vonni azt a fontos következtetést az alternatív közlekedési módok támogatására vonatkozóan, hogy amikor elterveznek egy programot, akkor figyelembe kell venni ennek a visszahatását a környezetszennyező technológiákra. Ha támogatjuk az elektromos autók vásárlását, akkor nem annyi lesz a nettó hatás, ahányan átállnak a környezetkímélőbb autóhasználatra, mivel a megnövekedett érdeklődés miatt csökken a benzin ára, így lesznek valamennyien, akik többet fogják az intézkedés következtében használni a környezetszennyező járműveiket. Így a teljes hatás kisebb lesz, mint amit konstans olajárak feltételezésével kiszámítanak.

A tanulság az, hogy nagyon kevés intézkedést lehet önmagában vizsgálni, amikor a környezetről van szó. Ugyanúgy, ahogy egy faj megmentése egy egész ökoszisztémát állíthat helyre, miközben más fajokat visszaszoríthat, egy-egy jóindulatú támogatási programnak is lehetnek nem várt következményei. Azért fontosak a fentihez hasonló kutatások, hogy valósabb képet kapjunk az ilyen intézkedések pozitív hatásairól, és még könnyebben tudjuk felvenni a harcot a környezetre káros termékek ellen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinálSok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet állami támogatás elektromos autó Google Trends környezetvédelem olajár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.