Hírlevél feliratkozás
Avatar
2019. augusztus 29. 17:24 Élet

Olcsóbb lesz a benzin, ha sokan keresnek rá az e-autókra

Rengeteg információ halad át a Google szerverén nap mint nap, és szerencsére a tudomány felismerte, hogy ezeket jó célokra is lehet hasznosítani. Már volt egy próbálkozás a Google Flu Trends oldallal, ahol a keresési trendek alapján próbálták megjósolni, hogy hol üti fel a fejét egy-egy járvány. Bár ez a kísérlet kudarcba fulladt, Jose Azar tanulmánya sikeresen használja a Google Trends adatait, hogy megvizsgálja, milyen kapcsolat van az elektromos autók iránti érdeklődés és az olajárak alakulása között.

Az egyértelműbb kapcsolat nyilván az, hogy ha felmegy a benzin ára, akkor a fogyasztók elkezdenek alternatívát keresgélni, és ezt egyelőre leginkább az elektromos vagy a hibrid autók jelentik. Így nem meglepő, hogy ilyenkor keresnek rá többen az elektromos autókhoz kapcsolódó kifejezésekre.

A Google Trend adatok elemzésével más területen már születtek tanulmányok,

amik pozitív kapcsolatot mutattak a keresési gyakoriság és a tényleges vásárlás között,

bár egyelőre csak mindennapi termékek, például mozijegyek esetén.

Viszont az is érdekes kérdés, hogy ha valamilyen független hatás következtében megnőnek az elektromos autóhoz köthető keresések, annak van-e bármilyen következménye az olajár alakulására. Jose Azar a Google adatait és az amerikai energetikai információs iroda olajár-adatbázisát hasonlította össze, hogy utánajárjon ennek a kérdésnek.

Az adatok azt mutatják, hogy (még azt is figyelembe véve, hogy az olajár hatással van a keresésekre),

egyértelműen kimutatható, hogy az e-autók iránt megnövekedett internetes érdeklődés csökkenti az olaj árát.

Ezen keresztül pedig jellemzően az üzemanyagokét is, bár ezt természetesen befolyásolhatja egy esetleges adóváltozás vagy Magyarország esetében a dollár-forint árfolyam alakulása is.

A szerző feltételezése szerint ez két csatornán történhet. Valószínű, hogy az internetes érdeklődés jó közelítést ad arról, hogy mennyire fejlődik az alternatív meghajtású autók technológiája és potenciális elérhetősége. Ez megváltoztatja a hosszú távú keresletet a benzines és dízelautók, illetve ezen keresztül a fosszilis üzemanyagok iránt. Ennek következtében csak alacsonyabb ár mellett tudnak ugyanúgy értékesíteni az olajvállalatok.

A hosszú távú változást támasztja alá az is, hogy 2008-ban, amikor nőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, az olaj jövőbeli ára évekkel előre drasztikusan csökkent. A szerző és más tanulmányok is arra hivatkoznak, hogy a válság csak kisebb és főleg a jelenbeli árakat érintő visszaesést indokolt volna. Eközben az, hogy a jövőbeli árakat is jóval alacsonyabbnak jósolta a piac, a hosszú távú kereslet változását mutatja.

A másik lehetőség több feltételezésre épül: a szerző szerint nem kizárt, hogy az összehangoltan fellépő kitermelők egységesen leviszik az olaj árát, amikor érzik, hogy megnő az érdeklődés a belső égésű motorokkal konkuráló technológiák iránt. Ezzel csökkentik az alternatívák vonzóságát, és akár még az autógyártókat is visszatarthatják, hogy sok pénzt öljenek a gazdaságos fogyasztású vagy elektromos autók fejlesztésébe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJól hangzik az olcsó benzin, de nagyon káros hatásai is vannakRövid távon örülhetünk az olcsóbb olajnak, de aki félti a környezetet, elkezdhet aggódni.

Ebből le kell vonni azt a fontos következtetést az alternatív közlekedési módok támogatására vonatkozóan, hogy amikor elterveznek egy programot, akkor figyelembe kell venni ennek a visszahatását a környezetszennyező technológiákra. Ha támogatjuk az elektromos autók vásárlását, akkor nem annyi lesz a nettó hatás, ahányan átállnak a környezetkímélőbb autóhasználatra, mivel a megnövekedett érdeklődés miatt csökken a benzin ára, így lesznek valamennyien, akik többet fogják az intézkedés következtében használni a környezetszennyező járműveiket. Így a teljes hatás kisebb lesz, mint amit konstans olajárak feltételezésével kiszámítanak.

A tanulság az, hogy nagyon kevés intézkedést lehet önmagában vizsgálni, amikor a környezetről van szó. Ugyanúgy, ahogy egy faj megmentése egy egész ökoszisztémát állíthat helyre, miközben más fajokat visszaszoríthat, egy-egy jóindulatú támogatási programnak is lehetnek nem várt következményei. Azért fontosak a fentihez hasonló kutatások, hogy valósabb képet kapjunk az ilyen intézkedések pozitív hatásairól, és még könnyebben tudjuk felvenni a harcot a környezetre káros termékek ellen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinálSok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Élet állami támogatás elektromos autó Google Trends környezetvédelem olajár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2019. november 15. 17:32 Élet

A zongoraművész könyvespolca

Annak, akinek éppen szüksége van rá, a magyar irodalom fontos és nagy irodalom, tele életre szóló, meghatározóan súlyos könyvekkel.

Torontáli Zoltán
2019. november 15. 11:41 Élet

Aldi-Lidl méretű választékot tartó bio/öko élelmiszerbolt nyílt Varsóban, és még csak nem is drága

Ez történik, amikor egy igazán nagy piaci szereplő rááll a divatos vonalra. A Carrefour 2500 terméket listázó boltja alapos nyomás alá helyezi a kisebb helyi bioboltokat.

Avatar
2019. november 14. 15:12 Élet

Magyarország kicsinek láthatja magát, de Európa nagy

A sértett magyarság és megsértői most már egy közös környezetben, határok nélkül bizonyíthatnak. Nem kell bezárkózni.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.

Váczi István
2019. november 15. 06:52 Adat, Vállalat

Lejtőre került az autóipari foglalkoztatás a legfontosabb megyében

Dübörög a járműipar termelése Győr-Moson-Sopron megyében, a legnagyobb cégek létszáma viszont fogyni kezdett. Országosan a rendelésállomány is apad.

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.