Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 14:37 Élet

Az IKEA valójában azért sikeres, mert meg kell szenvedni a bútoraival

Egy amerikai marketinges anekdota szerint az ötvenes években a General Mills élelmiszer-ipari vállalat megkérdezte a kor neves pszichológusát, Ernest Dichtert, hogyan növelhetné az instant tortapor forgalmát. Ő fókuszcsoportos kutatás után azt tanácsolta, hogy vegyék ki belőle a tojásport, és a recept inkább friss tojás használatát írja elő. Ha ugyanis némileg többet kell a torta elkészítéséhez dolgozni, büszkébb lehet az otthoni cukrász.

Ahogy a The Conversation cikkében olvasható, a történet ebben a formában valószínűleg nem igaz, de rámutat egy olyan tényezőre, amelyet manapság is használnak a marketingben: ha valamivel meg kell dolgozni, akkor az eredményt értékesebbnek találjuk, mintha ugyanazt készen kaptuk volna.

Ezt az összefüggést IKEA-hatásként ismeri a szakirodalom egy 2011-es publikáció nyomán, amelynek szerzői kísérleteket is végeztek a fenti összefüggés tesztelésére. A résztvevőknek IKEA-dobozokat kellett összeállítani, legóból építeni, illetve origamit hajtogatni. Az utóbbinál békákat és darvakat kellett legyártani, a következő fázisban pedig licitálni – az amatőr alkotások mellett profik által hajtogatott figurákra is.

A csavar ott jön a történetben, hogy ebben olyanok is részt vettek, akik korábban nem hajtogattak. Ők a profik által hajtogatott figurákért átlagosan 27 cent körüli összeget adtak, az amatőrök keze alól kikerültekért viszont csak 5 centet. A hajtogatásban résztvevők viszont 23 centet sem sajnáltak egy-egy amatőr állatfiguráért, vagyis majdnem annyit, mint a profik átlaga.

Vagyis sokkal-sokkal többre értékelték, mint az alkotási folyamatban részt nem vevők.

Árnyalta az összefüggéseket az IKEA-dobozokkal lefolytatott kísérlet, amelyben a résztvevők egy részének csak félig kellett összeszerelniük őket. Amikor a második lépésben itt is az aukcióra került a sor, a dobozt teljesen elkészítők nagyjából kétszer annyit voltak hajlandók kifizetni, mint a másik csoportba tartozók. Ráadásul ez független volt attól, hogy valaki általában mennyire szeret barkácsolni (a résztvevőktől ugyanis ezt is megkérdezték).

Általánosságban pedig az volt megfigyelhető, hogy kevesebbet voltak hajlandók fizetni, akik túl sok időt töltöttek el az adott tárgy létrehozásával, vagy egyáltalán nem tudták befejezni.

Ezeknek a tapasztalatoknak a kihasználása természetesen nem korlátozódik az IKEA-ra*És az is kétségtelen, hogy a cég nem minden vásárlójánál játszik szerepet a fenti összefüggés, hiszen vannak, akik összeszerelést kérve vásárolnak az áruházban, esetleg ismerős, barát dobja nekik össze a bútorokat.. Az utóbbi években sok gazdag országban lettek népszerűek az egy-egy étel elkészítéséhez szükséges összes hozzávalót tartalmazó csomagok (meal kit), amelyek a bevásárlás terhét leveszik az ember válláról, de a főzéssel így is meg kell dolgozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBérbe adná bútorait az IKEA, hogy még környezetbarátabb legyenA különböző piacokon különböző megoldásokat tesztelnek, hogy körkörössé tegyék a gazdaságot.

Élet barkácsolás Ikea kísérlet munka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2019. augusztus 22. 17:30 Élet

Már túl van a nehezén, aki megismeri saját naivitását

Érdemes különböző munkabeosztásokkal, megtakarítási formákkal vagy dohányzásról leszoktató módszerekkel kísérletezni, mert közben jobban megismerjük magunkat, ez pedig segíti a cél elérését.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 21. 15:22 Élet

Több lett a műanyag szemét a műanyagmentes júliusban

A budapesti számok egyik lehetséges magyarázata, hogy PET-palack helyett inkább aluminiumdobozos termékeket vettünk, de a fogyasztásunkat nem akartuk visszafogni.

Fabók Bálint
2019. augusztus 20. 15:01 Élet

Kürtöskalácsozó nyílt egy indiai nagyvárosban

Indiában tör utat a magyar soft power: csilis csirkés és szárított céklás kürtöskalács fogant meg egy budapesti nyaraláson.

Fontos

Stubnya Bence
2019. augusztus 23. 14:16 Adat, Vállalat

A lengyelek elhúztak mellettünk, de legalább a görögöket megelőztük

Ebben az évtizedben 9 százalékkal nőtt a magyar gazdaság termelékenysége, ami közép-európai mércével mérve elég lassú tempó. Románia még mögöttünk van, de villámgyorsan zárkózik fel.

Bucsky Péter
2019. augusztus 23. 06:54 Közélet

Idén 130 milliárdot költünk az MSZP-SZDSZ kormányok kőbe vésett szerződéseire

Hiába költött a kormány 2010 óta 37 milliárdot a ppp projektek kivásárlására, a legdrágább börtönök és a Müpa továbbra is magánkézben vannak, és kiemelkedő hasznot termelnek a tulajdonosaiknak.

Fabók Bálint
2019. augusztus 21. 06:51 Világ

138 milliárd forintos afrikai útépítés reklámfilmjében tűnik fel a Duna Aszfalt

A világ egyik legkorruptabb országában vesznek részt egy világkereskedelmi szempontból számottevő útépítésen. A kollégáik nagy nehézségekkel küzdenek.