Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 14:37 Élet

Az IKEA valójában azért sikeres, mert meg kell szenvedni a bútoraival

Egy amerikai marketinges anekdota szerint az ötvenes években a General Mills élelmiszer-ipari vállalat megkérdezte a kor neves pszichológusát, Ernest Dichtert, hogyan növelhetné az instant tortapor forgalmát. Ő fókuszcsoportos kutatás után azt tanácsolta, hogy vegyék ki belőle a tojásport, és a recept inkább friss tojás használatát írja elő. Ha ugyanis némileg többet kell a torta elkészítéséhez dolgozni, büszkébb lehet az otthoni cukrász.

Ahogy a The Conversation cikkében olvasható, a történet ebben a formában valószínűleg nem igaz, de rámutat egy olyan tényezőre, amelyet manapság is használnak a marketingben: ha valamivel meg kell dolgozni, akkor az eredményt értékesebbnek találjuk, mintha ugyanazt készen kaptuk volna.

Ezt az összefüggést IKEA-hatásként ismeri a szakirodalom egy 2011-es publikáció nyomán, amelynek szerzői kísérleteket is végeztek a fenti összefüggés tesztelésére. A résztvevőknek IKEA-dobozokat kellett összeállítani, legóból építeni, illetve origamit hajtogatni. Az utóbbinál békákat és darvakat kellett legyártani, a következő fázisban pedig licitálni – az amatőr alkotások mellett profik által hajtogatott figurákra is.

A csavar ott jön a történetben, hogy ebben olyanok is részt vettek, akik korábban nem hajtogattak. Ők a profik által hajtogatott figurákért átlagosan 27 cent körüli összeget adtak, az amatőrök keze alól kikerültekért viszont csak 5 centet. A hajtogatásban résztvevők viszont 23 centet sem sajnáltak egy-egy amatőr állatfiguráért, vagyis majdnem annyit, mint a profik átlaga.

Vagyis sokkal-sokkal többre értékelték, mint az alkotási folyamatban részt nem vevők.

Árnyalta az összefüggéseket az IKEA-dobozokkal lefolytatott kísérlet, amelyben a résztvevők egy részének csak félig kellett összeszerelniük őket. Amikor a második lépésben itt is az aukcióra került a sor, a dobozt teljesen elkészítők nagyjából kétszer annyit voltak hajlandók kifizetni, mint a másik csoportba tartozók. Ráadásul ez független volt attól, hogy valaki általában mennyire szeret barkácsolni (a résztvevőktől ugyanis ezt is megkérdezték).

Általánosságban pedig az volt megfigyelhető, hogy kevesebbet voltak hajlandók fizetni, akik túl sok időt töltöttek el az adott tárgy létrehozásával, vagy egyáltalán nem tudták befejezni.

Ezeknek a tapasztalatoknak a kihasználása természetesen nem korlátozódik az IKEA-ra*És az is kétségtelen, hogy a cég nem minden vásárlójánál játszik szerepet a fenti összefüggés, hiszen vannak, akik összeszerelést kérve vásárolnak az áruházban, esetleg ismerős, barát dobja nekik össze a bútorokat.. Az utóbbi években sok gazdag országban lettek népszerűek az egy-egy étel elkészítéséhez szükséges összes hozzávalót tartalmazó csomagok (meal kit), amelyek a bevásárlás terhét leveszik az ember válláról, de a főzéssel így is meg kell dolgozni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBérbe adná bútorait az IKEA, hogy még környezetbarátabb legyenA különböző piacokon különböző megoldásokat tesztelnek, hogy körkörössé tegyék a gazdaságot.

Élet barkácsolás Ikea kísérlet munka Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. július 8. 12:58 Élet

Olyan rosszul étkeztetik dolgozóikat a multik a fejlődő országokban, hogy még a termelékenységük is romlik

Amellett, hogy jelentős összegeket buknak a vállalatok a maximálistól elmaradó munkatermelékenység miatt, a hírnevüket is egyre inkább fenyegeti a dolgozók nem megfelelő élelmezése.

Avatar
2020. július 5. 12:14 Élet

Engedni kell a gyereknek, hogy élje a saját életét

Ha a szülők túlságosan irányítani akarják gyermekeiket, azzal visszafordíthatatlan lelki károkat okozhatnak nekik.

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Fontos

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.

Stubnya Bence
2020. július 7. 06:29 Közélet, Vállalat

Huszárvágással kedvetlenítenék el a katáztatókat, de ennek sokan nem örülnek

Az adónem létrehozása óta benne volt a pakliban, hogy visszaélnek majd vele. A kormány most lépne, de könnyen lehet, hogy a változtatással valódi vállalkozók is rosszul járnának.

Fabók Bálint
2020. július 6. 06:49 Közélet, Vállalat

Tudják, hogy bezuhanna a turizmus, mégis megfojtanák a rövid távú lakáskiadást

A kormányzat a fővárossal egyetértésben dolgozik az Airbnb-modell korlátozásán, ami mögött - Európában egyedülálló módon - a túlturizmus helyett egy iparági lobbi áll.