Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. március 6. 14:20 Élet

Új műfajt alkotott és egy szakma utánpótlását is segíti a most harminc éves SimCity

Az első számítógépes játékokban a cél többnyire az ellenség legyőzése vagy egy akadályokkal teletűzdelt pályán történő végigjutás volt, azonban harminc éve megjelent egy formabontó szoftver, ami teljesen másról szólt. Ez a SimCity első, 1989-es kiadása volt, amiben a játékosok egy polgármester szerepébe helyezkedve irányíthatták városuk sorsát: dönthettek az infrastruktúra fejlesztéséről, a lakó- és ipari övezetek elhelyezkedéséről és még mindenféle más városfejlesztési kérdésről. A szoftver különlegessége, hogy nem csak szórakoztatta a felhasználókat, hanem sokukra későbbi szakmájuk szempontjából is hatással volt, derül ki a Los Angeles Times cikkéből

Az összeállításban több, az utóbbi években, évtizedekben pályára lépő várostervezéssel foglalkozó szakember is arról számol be, hogy a SimCity mélyen befolyásolta a karrierútjukat. Van közülük, aki gyerekkorában állandóan várostérképeket rajzolt, majd valaki javaslatára elkezdett játszani a szoftverrel, és annyira beleszeretett a tervezésbe, hogy felnőttkorára egy városi közlekedéssel kapcsolatos hivatalnál kötött ki. Egy másik történet szereplője egy politológia szakos egyetemi dolgozatához használta fel a SimCity-t: ahelyett, hogy három városmodellt elméleti szempontok szerint összehasonlított volna, felépítette őket a programban, és megnézte, hogy hogy működnek. Ekkor jött rá, hogy mennyire fontos a városvezetés szerepe az emberek életében, és végül is ő is ezen a területen helyezkedett el.

A megkérdezett szakemberek egyetértettek abban, hogy a játék egyik legfontosabb erénye az, hogy remekül szemlélteti a városok működésébe való beavatkozások összetett hatásait. A közlekedés, a helyi gazdaság működése és a város élhetősége közötti kapcsolatok a játékmenet alatt egyértelműen kibontakoznak, és a játékosok jelentős részét megelégedettséggel töltötte el, ha hosszan és sikeresen tudott működtetni egy települést. Will Wright, a játék kitalálója maga is eredetileg azt gondolta, hogy a SimCity csak a várostervezők és az építészek számára lesz érdekes, de végül már az első változatból is több, mint egymillió példány kelt el.

A SimCity-t a kezdetekben kiadó, ekkor még Wright társtulajdonában lévő Maxis a sikereken felbuzdulva a városépítős játék újabb változatai mellett számtalan további szimulációs játékot vitt piacra. A legnagyobb dobásuk a 2000-ben megjelent The Sims volt, amiben a játékos egy kertvárosban élő emberek életét irányíthatta, igaz, ekkorra már az Electronic Arts felvásárolta a Maxis-t.

Persze nem egyöntetűen pozitív a SimCity megítélése, heves szakmai vita övezi a szoftvert. A kritikák szerint a játék túlságosan leegyszerűsíti a várostervezés kevésbé érdekes és látványos, de nagyon is fontos kérdéseit, mint mondjuk a parkolók vagy a kerékpársávok száma, illetve a lakosság jövedelmi vagy etnikai összetétele. Sok szempontból pedig nem is életszerű az, ahogy a játékban történik a várostervezés, a lakossági és a kereskedelmi zónák a valóságban például nem válnak szét olyan élesen, mint a SimCity-ben.

Ráadásul a játékban a felmerülő problémákra adható megoldások is túl kezdetlegesek. A növekvő bűnözésre, több rendőrőrs, a sűrűsödő dugókra pedig újabb utak építésével válaszolhat a játékos. Pedig épp ezek a hagyományos reakciók azok, amelyeket a modern várostervezőknek meg kell kérdőjelezniük és meg kell haladniuk.

A játék legújabb változatát 2014-ben adta ki az EA a SimCity: BuildIt néven. A már csak mobilokon futtatható verzió a fentebbi kritikák jelentős részét figyelembe véve készült, így a következő városépítész generáció még felkészültebben léphet a pályára, ha játszik a szoftverrel. Azt ugyanis még a régebbi változatok bírálói is elismerik, hogy a SimCity alaposan megismerteti a laikusokat a várostervezés szakterületével, akiket pedig mindez tényleg érdekel, úgyis rá fognak jönni a játék hiányosságaira.

Élet electronic arts maxis simcity számítógépes játékok város Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2019. május 20. 06:54 Élet

Tételes lista a zöld rendszámos autókról – sokuk szennyezőbb egy hagyományos kocsinál

Sok tölthető hibridnél teljesen érthetetlen, miért támogatja az állam a vásárlásukat és a fenntartásukat.

Torontáli Zoltán
2019. május 18. 07:40 Élet, Vállalat

Kész a félig magyar önvezető kamion, már csak a világot kell hozzáigazítani

A technológia ma már nem kérdés, sokkal izgalmasabb, hogy megéri-e az embert leváltani egy gépre. A válasz ugyanis korántsem egyértelmű.

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Fontos

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.