Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 7. 11:13 Élet

Szenvednek a hidegben az elektromos autók, eltűnnek a kilométerek

Hány kilométert tud megtenni egy tisztán elektromos autó egyetlen teletöltéssel – ez az egyik legfontosabb kérdés, amit vásárláskor a vevők általában szeretnének megtudni. A válasz sok szempontból nem egyszerű, mert a gyártók általában csak az ideális körülmények közötti maximális hatótávot adják meg, ami papír szerint manapság már elérheti a 300-450 kilométert is.

A valóságban azonban gyakran nincsenek ideális körülmények, a téli kemény hideg pedig köztudottan nem kedvez az akkumulátorok teljesítményének. Az amerikai AAA most az ottani hideg időt kihasználva élesben is letesztelt öt olyan elektromos autót, amelyek közül négy Magyarországon is a népszerűbb választások közé tartozik.

A hatótávmérésbe a BMW i3-as, a Chevrolet Bolt (nálunk Opel Ampera), a Nissan Leaf, a Tesla Model S és a VW e-Golf került be.

Az eredmény szerint a megtehető kilométerek száma tartósan mínusz 7 Celsius-fokban átlagosan 41 százalékkal csökkent, ami sokkal kedvezőtlenebb a vártnál.

Igaz, ez az eredmény fűtéssel együtt jött ki, ami egy elektromos autónál sokat számít, hiszen a belsőégésű verziókkal ellentétben nincs a motornak hasznosítható hulladékhője. Ha nem kapcsolták be a fűtést, és mínusz 7 fokban fagyoskodtak, akkor a hatótáv 12 százalékos esését mérték.

A teszt azért érdekes, mert a CNBC beszámolója szerint ez volt az első olyan eset, amikor egységes és megismételt próbáknak vetették alá a járműveket, vagyis az egyszeri kivételes eseteket igyekezték kiszűrni. Kisebb meglepetést okozott az is, hogy az eredmények nem tértek el jelentősen az egyes modelleknél, valószínűleg a használt akkumulátortechnológia hasonlósága miatt.

Az autók fűtött garázsban tartása sokat javít a helyzeten, és a szakemberek azt is javasolják, hogy ha az autós teheti, akkor hideg időben hagyja rajta a töltőn a kocsiját, mert a legtöbb modell úgy van beállítva, hogy a teletöltés után is szív még energiát az akkumulátor melegen tartására.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáfagyott a mosoly néhány Tesla-tulajdonos arcáraAz Egyesült Államok középnyugati területeit sújtó rekord hideg az autótulajdonosok életét is megkeserítette, különösen azokét, akik elektromos meghajtású kocsit vettek.

Az elektromos autók egy részénél arra is van lehetőség, hogy a fűtést mobilos applikációból távolról is be lehessen kapcsolni, és ha az autó rajta van a töltőn, akkor ezt is érdemes megtenni indulás előtt, mert így a fűtést egy darabig még nem kell az akkumulátorról táplálni.

Az akkumulátorok a nagy meleget sem szeretik, az AAA tesztje szerint 35 Celsius-fokban a hatótáv 4 százalékkal kisebb, ha a klímát nem kapcsolják be, 21 fokra állított klímával azonban a megtehető kilométerek száma már 17 százalékkal csökken.

A hatótávot a hőmérséklettől függetlenül számos más tényező is befolyásolja (vezetési stílus, domborzati viszonyok, fényszóróhasználat stb.), az AAA azonban most kizárólag a hideg-meleg hatást vizsgálta szabványos, előre meghatározott körülmények között.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég Nyugat-Európában is kaland és rettegés az elektromos autózásEgy újságíró egy 1000 kilométeres túrára indult egy Teslával – az út végén már a kijelzők elsötétítésével próbált spórolni az áramfogyasztással, hogy még elérje a töltőt.

Élet akkumulátor elektromos autó hatótáv hideg meleg teszt Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2020. október 19. 12:14 Élet, Támogatói tartalom

Egy adatvizualizáció többet mond ezer szónál – a hálózattudomány közel áll a művészethez

Az információk 90 százalékát vizuálisan fogadjuk be, ezért a hálózatok működését is képekben megjelenítve lehet a legjobban megérteni. Ehhez vizuális szótárt kellett kidolgozni, a munka eredményei most láthatóak először.

Debreczeni Anna
2020. október 18. 07:43 Élet

Évi 50 millió forintból teremtenek nagyobb értéket a közmunkánál

A szociális mikrohitelezés és mentorálás az uborkatermesztéssel ért el eredményeket Északkelet-Magyarországon, de más életképes ötleteket is szeretnének támogatni.

Torontáli Zoltán
2020. október 17. 11:33 Élet

Gyorshajtásnál idegesítően pittyeg vagy elveszi a gázt minden új autó 2022-től

Az biztos, hogy az unióban 14 hónap múlva már csak olyan autót lehet eladni, amely technikailag megpróbálja meggátolni a gyorshajtást.

Fontos

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.

Stubnya Bence
2020. október 16. 06:47 Közélet

Készültek az új korszakra, de most ismét minden megváltozik a lakáspiacon

Az országos 5 százalékos lakásáfa kigolyózhatja a rozsdaövezeti projekteket. Nincs még minden veszve, de olyan népszerűek nem lesznek, mint amire eddig számíthattunk.