Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. szeptember 2. 12:12 Élet

Ha melegebb van 21 foknál, romlik a diákok teljesítménye

A meleg közismert hatása, hogy visszaveti a koncentrációs képességet, nehezebbé válik a munkára vagy a tanulásra figyelni. Felmerül azonban a kérdés, hogy a teljesítményünkön valóban meglátszik-e ez, és ha igen, akkor milyen mértékben. Amerikai kutatók 10 millió középiskolás teszteredményeit vizsgálták meg 2001 és 2014 között, hogy választ kapjanak erre a felvetésre.

Az eredmények szerint az általános szövegértési és számolási képességeket, illetve az íráskészséget felmérő PSAT*Preliminary Scholastic Assessment Test
Az amerikai középiskolások vesznek részt rajta, a legjobban teljesítők ösztöndíjakat nyerhetnek el.
teszten elért pontszámok összefüggést mutatnak a vizsga évében mért hőmérséklettel, méghozzá a várakozásoknak megfelelően negatív irányút.

A diákok teljesítőképessége tehát a melegebb tanévekben jelentősen visszaesett.

Az alábbi ábrán jól látszik, hogy minden egyes újabb 21 Celsius-fok feletti (ez az ábrán használt Fahrenheit-skálán 70 foknak felel meg) csúcshőmérsékletű iskolai nap 0,25-0,75 százalékkal rontotta a tanulók eredményét az adott évi vizsgán. Ezen túl minél melegebb egy adott nap, annál inkább visszaveti a diákok teljesítményét.

Forrás: NBER

A tanévek átlaghőmérsékletét nézve pedig arra jutottak a kutatók, hogy minden egyes Fahrenheit-foknyi (0,55 Celsius-fok) emelkedéssel egy százalékkal kevesebbet tudnak megtanulni a diákok a tananyagból.

A légkondicionálók azonban lehetővé teszik, hogy a diákok a meleg napokon is jól tudjanak tanulni: a klimatizált iskolákban az említett hatásokat nem lehetett kimutatni. A kutatók ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy csak egy szűk jómódú réteg engedheti meg magának, hogy ilyen jól felszerelt intézményekbe járassa gyermekeit. A globális felmelegedés tehát az iskolai eredményeken keresztül növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, hacsak nem válik általános gyakorlattá a tantermek légkondicionálása.

Az eredmények magyar szempontból sem érdektelenek, hiszen 21 foknál magasabb csúcshőmérséklet idehaza is bőven előfordul szeptemberben, nem is beszélve a májusi-júniusi időszakról. A tantermek klimatizálásáról pedig legfeljebb álmodhatnak a legtöbb magyar iskolában.

Élet hőség iskola tanulmányi eredmény Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2021. október 22. 14:49 Élet

A Kádár-kockák tengerében hogyan zöldülhetne a magyar épületállomány?

Évente több mint 100 ezer épületet kellene felújítani Magyarországon, hogy elérjük a karbonsemlegességi céljainkat, de mit is takar pontosan az, hogy zöld épület? - teszi fel a kérdést szakértő szerzőnk.

Pálos Máté
2021. október 19. 12:59 Élet

Az önfenntartó katamaránon tényleg semmi sem megy kárba

A megoldások nem újak, és megvannak a történelmi előzményei, csak mostanában hajlamosak vagyunk ezeket elfelejteni.

Pálos Máté
2021. október 5. 13:24 Élet

A szokásosnál súlyosabb influenzaszezon jöhet

A koronavírus-járvány miatt tavaly nem volt influenza, ezért idén erősebb lehet.

Fontos

Stubnya Bence
2021. október 23. 07:32 Podcast

A kistelepülési adatok elárulják, hogyan lehet közmunkával szavazatokat szerezni

A 2014-es parlamenti választásokon legalább 5-6 mandátumot hozott a Fidesznek a közmunka, de hogyan? A tanulmány szerzői ezt magyarázták el az e heti G7 Podcastban.

Bucsky Péter
2021. október 22. 06:08 Közélet

Az óvónők bére egyre siralmasabb, a szegényebb családok egyházi, a tehetősek magánovit választanak

Nyolc évvel a diploma után havi bruttó 234 ezer forint az óvópedagógusi életpálya mai valósága.

Avatar
2021. október 21. 16:28 Pénz

Meddig marad szuper befektetés a szuperállampapír?

Elemző szerzőnk szerint csak addig, míg az infláció átmenetinek bizonyul. Ha valaki arra számít, hogy ez nem jön be, akkor máshova érdemes tennie a pénzét.