Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 29. 09:26 Élet

Nem csak a fapados légitársaságok trükköznek

Utaspanaszokat leggyakrabban a fapados légtársaságokkal kapcsolatban hallhatunk, de egy friss brit kutatás megmutatta, hogy a hagyományos légi fuvarozóknak sem kell a szomszédba menniük egy kis ügyeskedésért. A Which? című fogyasztóvédelmi magazin vizsgálata kimutatta: a technológiai fejlesztések ellenére a repülőutak többsége tovább tart, mint nyolc éve. Ennek szerintük az az oka, hogy a légitársaságok szándékosan tartalékot építettek be a menetrendjükbe, elkerülendő a háromórás késések után fizetendő kártérítést.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A magazin által felkért kutatók összesen 125, nagy légitársaságok által üzemeltetett útvonal 2009-es és 2017-es menetrend szerinti repülési idejét hasonlították össze. Azt állapították meg, hogy 76 esetében nőtt a menetidő. Légitársaságokra lebontva, a British Airwaysnél az útvonalak 87 százalékánál volt ez tapasztalható, a Ryanairnél 82, a Virgin Atlanticnél 75, míg az easyJetnél 62 százalék volt ez a mutató. A tervezett menetidő általában 10-30 perccel nyúlt meg.

A légitársaságok képviselői azt mondták a magazinnak, hogy gépeik lassabban repülnek, mint nyolc éve, mert így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb jegyárakat tesz lehetővé. A British Airways emellett a légi irányítási problémákra is hivatkozott, mondván, manapság sokkal zsúfoltabb az európai légtér, mint 2009-ben. Emellett a repülőgépek földi gurulóútjára korábban kiszámolt idők túlságosan optimisták voltak – tették hozzá.

A Which? utazási szerkesztője szerint azonban inkább arról van szó, hogy a lazább menetrend ritkábbá teszi a három órát meghaladó késéseket, amikor az uniós szabályozás szerint kompenzációt kell fizetni az utasok számára. Ráadásul ez sokszor azt jelenti, hogy az utasoknak több ideig kell ücsörögniük a beszállókapunál vagy az álló gépen – fűzte hozzá Rory Boland.

A magazinnak nyilatkozó egyetemi professzor részben azzal magyarázta a helyzetet, hogy ha késik egy járat, akkor az végiggyűrűzik az adott légitársaság egész hátralévő napján. Ezt minden cégnél szeretnék elkerülni, ezért a menetrend rendszeres felülvizsgálatakor igyekeznek tartalékot képezni.

Számos nagy légitársaság pontossága így is romlott az utóbbi években. A Which? szerint a British Airways, a Ryanair és az easyJet is rosszabbul teljesít ezen a téren 2009-hez képest, az utóbbinál ennek mértéke eléri a 10 százalékot. A Guardian cikke nem tér ki rá, de egy közelmúltbeli felmérés szerint Nagy-Britanniában tavaly a Wizz Air volt a legkevésbé pontos, járatai átlagosan 23 percet késtek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Wizz Air késik a legtöbbet Angliában, átlagosan 23 perccel nem tudja tartani a menetrendjétA kemény télre és a légtér zsúfoltságára hivatkoznak, a Scandianvian a legpontosabb.

Élet British Airways EasyJet késés légitársaságok menetidő Ryanair Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2019. november 19. 12:10 Adat, Élet

Magyarországon 330 ezren élnek WC nélkül, Romániában ötmillióan

Ha valaki nem értesült volna róla, ma van a WC világnapja, ami elsőre talán megmosolyogtató lehet egy számítógép mögül a nyugati világból. Az esemény azonban egy kifejezetten súlyos problémára igyekszik felhívni a világ figyelmét. Az öblítővizes (vagy angol) WC hiánya ugyanis rendkívüli egészségügyi kockázat, az ENSZ becslése szerint sok százezren halnak meg évente a higiénikus WC-k hiánya miatt.

Avatar
2019. november 17. 07:13 Élet

Téves és káros hiedelem, hogy a korán kelés javítja a diákok teljesítményét

Több tudományos módszerrel is megállapították, hogy jót tesz a diákok teljesítményének, ha ki tudják aludni magukat.

Avatar
2019. november 15. 17:32 Élet

A zongoraművész könyvespolca

Annak, akinek éppen szüksége van rá, a magyar irodalom fontos és nagy irodalom, tele életre szóló, meghatározóan súlyos könyvekkel.

Fontos

Bucsky Péter
2019. november 19. 06:59 Közélet

Hatmilliárdos gödörből kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét

Még a tesztkapukat is leszerelik a bedőlt e-jegyrendszer után, 8,6 milliárdért cserébe két szervere és pár kétséges hasznú szoftvere marad a BKK-nak.

Jandó Zoltán
2019. november 18. 06:47 Közélet, Vállalat

Mészároséknak már 410 milliárdnyi cégvagyonról van papírjuk, de ennél is többet halmoztak fel

Kétszázmilliárd forintra értékelték fel Orbán Viktor barátjának családi cégét. A felcsúti gázszerelő nagyjából az 1200. leggazdagabb ember lehet a világon.

Jandó Zoltán
2019. november 15. 15:46 Közélet

Rejtőzködő harcostárs szállt be Mészárosék családi cégébe

A második legismertebb tiszakécskei milliárdos, Varga Károly, akinek korábban is volt üzleti kapcsolata Mészáros Lőrinccel, egy követelésért cserébe 2 százalékos részesedést kapott a Talentis Zrt-ben.