Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 29. 09:26 Élet

Nem csak a fapados légitársaságok trükköznek

Utaspanaszokat leggyakrabban a fapados légtársaságokkal kapcsolatban hallhatunk, de egy friss brit kutatás megmutatta, hogy a hagyományos légi fuvarozóknak sem kell a szomszédba menniük egy kis ügyeskedésért. A Which? című fogyasztóvédelmi magazin vizsgálata kimutatta: a technológiai fejlesztések ellenére a repülőutak többsége tovább tart, mint nyolc éve. Ennek szerintük az az oka, hogy a légitársaságok szándékosan tartalékot építettek be a menetrendjükbe, elkerülendő a háromórás késések után fizetendő kártérítést.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A magazin által felkért kutatók összesen 125, nagy légitársaságok által üzemeltetett útvonal 2009-es és 2017-es menetrend szerinti repülési idejét hasonlították össze. Azt állapították meg, hogy 76 esetében nőtt a menetidő. Légitársaságokra lebontva, a British Airwaysnél az útvonalak 87 százalékánál volt ez tapasztalható, a Ryanairnél 82, a Virgin Atlanticnél 75, míg az easyJetnél 62 százalék volt ez a mutató. A tervezett menetidő általában 10-30 perccel nyúlt meg.

A légitársaságok képviselői azt mondták a magazinnak, hogy gépeik lassabban repülnek, mint nyolc éve, mert így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb jegyárakat tesz lehetővé. A British Airways emellett a légi irányítási problémákra is hivatkozott, mondván, manapság sokkal zsúfoltabb az európai légtér, mint 2009-ben. Emellett a repülőgépek földi gurulóútjára korábban kiszámolt idők túlságosan optimisták voltak – tették hozzá.

A Which? utazási szerkesztője szerint azonban inkább arról van szó, hogy a lazább menetrend ritkábbá teszi a három órát meghaladó késéseket, amikor az uniós szabályozás szerint kompenzációt kell fizetni az utasok számára. Ráadásul ez sokszor azt jelenti, hogy az utasoknak több ideig kell ücsörögniük a beszállókapunál vagy az álló gépen – fűzte hozzá Rory Boland.

A magazinnak nyilatkozó egyetemi professzor részben azzal magyarázta a helyzetet, hogy ha késik egy járat, akkor az végiggyűrűzik az adott légitársaság egész hátralévő napján. Ezt minden cégnél szeretnék elkerülni, ezért a menetrend rendszeres felülvizsgálatakor igyekeznek tartalékot képezni.

Számos nagy légitársaság pontossága így is romlott az utóbbi években. A Which? szerint a British Airways, a Ryanair és az easyJet is rosszabbul teljesít ezen a téren 2009-hez képest, az utóbbinál ennek mértéke eléri a 10 százalékot. A Guardian cikke nem tér ki rá, de egy közelmúltbeli felmérés szerint Nagy-Britanniában tavaly a Wizz Air volt a legkevésbé pontos, járatai átlagosan 23 percet késtek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Wizz Air késik a legtöbbet Angliában, átlagosan 23 perccel nem tudja tartani a menetrendjétA kemény télre és a légtér zsúfoltságára hivatkoznak, a Scandianvian a legpontosabb.

Élet British Airways EasyJet késés légitársaságok menetidő Ryanair Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.