Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. május 28. 12:49 Élet

Meg vannak őrülve az emberek ezért a focimezért

Váratlanul bombaüzlet lett a nigériai fociválogatott új meze. A Nike azt mondja, hogy a zöld nyilakból dizájnolt mez másolatára 3 milliónál is több előrendelés érkezett. A mez csak holnaptól lesz kapható a boltokban, vagyis a sportszergyártó már úgy is legalább 255 millió dollárt, azaz 70 milliárd forintot keresett vele, hogy ténylegesen el sem kezdte árulni.

Arról a mezről van szó egyébként, amelyben az afrikai ország válogatottja a június közepén kezdődő oroszországi világbajnokságon játszani fog. Az időzítés jól sikerült, a mezeket világszerte éppen akkor kezdik árulni, amikor a csapat Londonba utazik, egy Anglia ellen felkészülési mérkőzésre.

A 3 milliós előrendelés egyrészt arra utal, hogy a fejlett világban a semleges szurkolók körében is népszerű lehet a mez, mert önmagában a Nigériának szurkolók táborában vélhetően nem lehetne ennyit eladni, a 85 dolláros árszint a nigériaiak jelentős részét egyébként is eleve kizárja a potenciális vásárlók köréből.

Másrészt a válogatott mez a világ legnépszerűbb klubcsapatainak értékesítését is megdönti. A 2016-os adatok szerint a Manchester United adta el egy évben a legtöbb mezmásolatot, de az angol klub is “csak” 2,85 milliót értékesített 12 hónap alatt világszerte. Ám ez is kivételesen jó eredménynek számít, és valószínűleg azzal sikerült elérni, hogy abban a szezonban Zlatan Ibrahimovic és Paul Pogba is Manchesterbe igazolt.

A második legtöbb mezt a Real Madrid adja el (2,29 milliót), a harmadik helyen a Barcelona áll (1,98 millióval), míg a Chelsea 1,65 illetve a Bayern München 1,5 millió mezzel zárja a legjobb öt mezőnyét.

Másfél évvel ezelőtt a Magyar Nemzet futott neki annak a kérdésnek, hogy a magyar klubok hány mezt adnak el évente, de sajnos a vezető profi egyesületektől nem kaptak választ a kérdéseikre, mert ezek a számok üzleti titoknak minősülnek. A kisebb kluboktól érkezett adatok szerint náluk évente néhány tucat, esetleg pár száz mez fogy.

A magyar klubok üzleti beszámolói néha tartalmazzák a márkázott termékekre vonatkozó összes eladás (merchandising) értékét, ez 2016-ban a DVSC-nél 5 millió, az MTK-nál 11,4 millió, az UTE-nél pedig 1,5 millió forint volt. 2014-ben a Ferencváros márkázott termékeiből összesen 68 millió forint folyt be.

Ezek a bevételek szoros összefüggésben vannak a csapatok sikereivel, amit például az is mutat, hogy amikor a magyar válogatott a 2016-os Európa Bajnokságon szerepelt, egy hónap alatt több mezt adtak el Magyarországon, mint az azt megelőző tíz évben összesen.

Élet foci focimez labdarúgás mez Nigéria világbajnokság Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Romlik a dugóhelyzet Budapesten: egy fővárosi ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban, ami 16 órával több az egy évvel korábbinál.

Fabók Bálint
2019. február 13. 08:44 Élet

A félelmetes krumplidrágulás csak tünete a magyar krumplitermelés vergődésének

1960-hoz képest közel tizedére esett a magyar burgonyatermelés, és egyre nagyobb mértékben vagyunk kiszolgáltatva az importnak és az éghajlatváltozásnak.

Fabók Bálint
2019. február 12. 18:30 Élet

Az egyik legmélyebb társadalmi változásnak ágyaz meg az internetes párkeresés

Az Egyesült Államokban a 2017-ben összejött párok közel 40 százaléka az interneten ismerkedett össze. Nagyobb lett a társadalmi osztályok közötti átjárás.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.