Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 19. 17:13 Élet

Precedens pert nyert egy cseh sofőr, nem lehet őt keleti fizetésért nyugaton dolgoztatni

Jiri Gabrhel 22 éves cseh kamionsofőr 2015 nyarán Németországban belefutott egy közúti ellenőrzésbe. A rendőrök ezúttal nem csak a papírjait kérték el, de arról is faggatni kezdték, hogy mennyit keres. Gabrhel egy cseh cég alkalmazottja volt, amely alvállalkozóként a német postának dolgozott be, Németországon belül, vagyis a cseh sofőr ugyanazt a munkát végezte, amelyet a német céggel szerződött kollégái. Ennek ellenére a fizetése sokkal kevesebb volt, el sem érte a német minimálbért.

A rendőrök az ellenőrzéskor egy szórólapot nyomtak Gabrhel kezébe, címmel és telefonszámmal, ahova a cseh sofőr segítségért fordulhatott bérezési ügyekben. Onnantól kezdve el is kezdte naplózni a saját munkáját, nyitott egy füzetet, és felírta, hogy pontosan mikor, hova kellett mennie, és milyen munkát kellett elvégeznie. Nem sokkal később becsöngetett egy német szakszervezethez a feljegyzéseivel, és a helyi érdekképviselet segítségével pert indított a munkaadói ellen.

Csaknem két év után, a napokban zárult le az ügy, és a német bíróság kimondta, hogy

Gabrhelnek legalább a német minimálbért meg kellett volna kapnia, a sofőr így visszamenőlegesen 3,27 millió forintnak megfelelő cseh koronát tehetett zsebre.

Az összeget nem a cseh foglalkoztatónak kell kifizetnie, hanem a német postának, mint fővállalkozónak – írja az iDnes.

Az eset azért érdekes, mert sofőrök tízezrei dolgoznak hasonló rendszerben Nyugat-Európában, keleti bérekért. Elég gyakran előfordul, hogy nyugati cégek fiókvállalatokat hoznak létre keleti tagállamokban, vagy keleti partnereknek szervezik ki a munka egy részét, úgy mint Gabrhel esetében, elsősorban azzal a céllal, hogy ne kelljen megfizetniük a nyugati minimálbért a munkáért.

A döntés kedvező a sofőr számára, de elég nagy baj a cseh fuvarozóknak. Nem véletlenül állt a sofőr mögé a német szakszerevezet, ha ugyanis a keleti cégeknek nyugati bért kell fizetniük, akkor elvesztik versenyképességük fő elemét, az olcsóbb szállítási árakat, és lehúzhatják a rolót. A döntés tehát végső soron a nem trükköző nyugati cégeknek kedvez, hiszen azt semmi sem tiltja, hogy például Gabrhel egy német cég alkalmazottjaként végezze el ugyanazt a munkát, a cseh alvállalkozó közbeiktatása nélkül. Mivel az ágazatban óriási munkaerőhiány van, a nyugati cégeknek (és a szakszervezetbe tömörül alkalmazottaiknak) az kedvez, ha a keleti versenytársak visszaszorulnak, de a keleti munkaerő náluk helyezkedik el.

Az Európai Unióban jogalkotási szinten is napirenden van az úgynevezett kiküldött dolgozók bérének rendezése. Ők azok, akik hosszabb távon jellemzően nem abban az országban végzik a munkájukat, ahol a foglalkoztatójuk be van jelentve. A sofőrökre vonatkozó szabályok azonban annyira speciálisak, hogy ügyüket külön kezelik, és egyelőre nem világos, hogy mi lesz a sorsuk.

Ezzel párhuzamosan egyre több nyugati ország kezdte megkövetelni azt, hogy a külföldi (értsd: keleti) cégek legalább a nyugati minimálbéreket adják meg a sofőröknek időarányosan, a kint töltött munkanapokra. Ezt azonban részben ki lehet kerülni, mert a keletiek a fizetés egy részét adómentesen (napidíjként) adhatják oda a sofőröknek, így végső soron a keleti cégeknek mégsem kell nyugati költségszinten dolgozniuk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa egy magyar és egy német munkás ugyanott dolgozik, miért keres a magyar kevesebbet?Ugyanott vannak, ugyanazt csinálják, minden egyezik, csak a fizetés nem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fizetés kamion minimálbér sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.