Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 13. 16:47 Élet

Azért vesznek egyre többen nagy autókat, mert azoknak még van arcuk

A városi terepjáróknak (SUV) elölről nézve sokkal inkább van még emberi archoz hasonlítható formájuk, mint a többi modelltípusnak, hívja fel a figyelmet egy érdekes jelenségre Jack Baruth, a Road and Truck szakírója. Természetes igényünk van arra, hogy ott is emberi vagy állati arcokat lássunk, ahol nincsenek, és ez döntő lehet a kategória népszerűségében.

Baruth azzal érvel, hogy a pareidolia néven ismert jelenség alapvető emberi tulajdonság, az ősidőktől fogva bennünk van, hogy a bozótban rejtőző ragadozókat vagy ránktámadó embertársainkat felismerjük. Az ösztön annyira jellemző ránk, hogy hajlamosak vagyunk a felhőkben különböző emberi formákat látni, vagy azt képzelni, hogy a Holdnak arca van. Így lehet ez az autókkal is, hiszen ki nem látott még bele egy vidám vagy szomorú arcot egy kocsi elejébe?

Baruth két példát említ, amikor az autógyártók egyértelműen eltértek az arcos tervezéstől, és bele is buktak. Az egyik az Infinity 1990-es Q45-ös modellje, amelynek nem volt hűtőrácsa, ezzel eltűnt az arca, de hamar módosítani kellett a formaterven, mert nem ment a modell.

Az első Infinity Q45. Fotó: Wikipedia

A másik az 1996-os Ford Taurus, amely szintén arcnélküli volt, de hamarosan kénytelenek voltak arcot tervezni neki.

Ford Taurus 1996-ból. Fotó: Wikipedia

Az érvelés szerint a személyautók arctalanítása az 1984-es Audi 5000-sel kezdődött el, ennek a modellnek aerodinamikai megfontolások miatt már csak félig volt emberi arca, és sok gyártó át is vette a formatervének alapelveit. A nagyobb, erősebb, magasabb építésű pick-upoknál azonban nem volt szükség ilyen mértékű aerodinamikai tervezésre, ezért megmaradtak az emberi arcra emlékeztető jegyek.

Ford Explorer SUV 1995-ből. Fotó: Wikipedia

A városi terepjáró pedig nem más, mint egy komfortossá tett, és külső helyett belső csomagtartóval ellátott pick-up, amelynek szintén meg lehetett hagyni az emberi arcát.

Lehet azt mondani, hogy a városi terepjáró, vagy szabadidő-autó a magas építésének köszönhetően jobb rálátást biztosít a vezetőnek a forgalomra, nagyobb a csomagtartója, kényelmesebb, mint egy normál méretű személyautó, de Baruth szerint nem ez a lényeg, hanem az, hogy emberi arca van, ezért a vásárlók jobban érzik magukat, ha ránéznek, és ezért egyre népszerűbb.

Egy 2012-es kutatás során egyébként autóipari szakemberek elé tettek egy sor autós képet, és azt találták, hogy az agyműködésük megegyezett azzal, amikor emberi arcokat néztek.

Élet autó emberi arc városi terepjáró Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. június 16. 12:18 Élet

Agyba ültetett csipekkel turbózzák fel a memóriát

Az Egyesült Államokban olyan eszközöket fejlesztettek ki, amelyek többé-kevésbé képesek az emlékezőtehetséget helyreállítani súlyos agysérülés után.

Torontáli Zoltán
2019. június 15. 07:32 Élet, Vállalat

Elmentünk az üzembe, ahol már a robotokat is robotok gyártják

A monoton, unalmas, agyzsibbasztó feladatokat adják át a robotoknak, hogy az emberek az értelmesebb munkákat végezzék.

Jandó Zoltán
2019. június 14. 16:47 Adat, Élet

Minden idők legmelegebb magyar júniusa felé haladunk

Nem véletlenül érzed úgy, hogy megfő az agyad. Az idei március még csak egy történelmi ötödik helyet hozott össze, de június az élre tör.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. június 17. 06:50 Vállalat

Szinte munkások nélkül kaszálnak tízmilliárdokat a kormány kedvenc építői

Összeszedtünk néhány adatot, amelyek elég jól megmutatják, hogy lényegében „üzletszerzési jutalékot” szednek az állami tendereken rendszeresen arató cégek.

Hajdu Miklós
2019. június 16. 16:57 Adat

Most jön a neheze, ha Magyarország is tenni akar a klímakatasztrófa ellen

Bár az üvegházhatású gázok kibocsátását összességében sikerült visszafogni hazánkban és az EU-ban is, vannak olyan ágazatok, amelyek egyre jobban szennyezik a levegőt.

Fabók Bálint
2019. június 14. 06:41 Élet, Közélet

Visszaélések ellen hirdetett harcot a kormány, leszámolás lett belőle

Hiába ígérte a kormány, hogy a nem csaló színházak nem járnak rosszul a tao-rendszer megszüntetésével, durván bezuhant a legtöbb független színház állami támogatása.