Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 13. 16:47 Élet

Azért vesznek egyre többen nagy autókat, mert azoknak még van arcuk

A városi terepjáróknak (SUV) elölről nézve sokkal inkább van még emberi archoz hasonlítható formájuk, mint a többi modelltípusnak, hívja fel a figyelmet egy érdekes jelenségre Jack Baruth, a Road and Truck szakírója. Természetes igényünk van arra, hogy ott is emberi vagy állati arcokat lássunk, ahol nincsenek, és ez döntő lehet a kategória népszerűségében.

Baruth azzal érvel, hogy a pareidolia néven ismert jelenség alapvető emberi tulajdonság, az ősidőktől fogva bennünk van, hogy a bozótban rejtőző ragadozókat vagy ránktámadó embertársainkat felismerjük. Az ösztön annyira jellemző ránk, hogy hajlamosak vagyunk a felhőkben különböző emberi formákat látni, vagy azt képzelni, hogy a Holdnak arca van. Így lehet ez az autókkal is, hiszen ki nem látott még bele egy vidám vagy szomorú arcot egy kocsi elejébe?

Baruth két példát említ, amikor az autógyártók egyértelműen eltértek az arcos tervezéstől, és bele is buktak. Az egyik az Infinity 1990-es Q45-ös modellje, amelynek nem volt hűtőrácsa, ezzel eltűnt az arca, de hamar módosítani kellett a formaterven, mert nem ment a modell.

Az első Infinity Q45. Fotó: Wikipedia

A másik az 1996-os Ford Taurus, amely szintén arcnélküli volt, de hamarosan kénytelenek voltak arcot tervezni neki.

Ford Taurus 1996-ból. Fotó: Wikipedia

Az érvelés szerint a személyautók arctalanítása az 1984-es Audi 5000-sel kezdődött el, ennek a modellnek aerodinamikai megfontolások miatt már csak félig volt emberi arca, és sok gyártó át is vette a formatervének alapelveit. A nagyobb, erősebb, magasabb építésű pick-upoknál azonban nem volt szükség ilyen mértékű aerodinamikai tervezésre, ezért megmaradtak az emberi arcra emlékeztető jegyek.

Ford Explorer SUV 1995-ből. Fotó: Wikipedia

A városi terepjáró pedig nem más, mint egy komfortossá tett, és külső helyett belső csomagtartóval ellátott pick-up, amelynek szintén meg lehetett hagyni az emberi arcát.

Lehet azt mondani, hogy a városi terepjáró, vagy szabadidő-autó a magas építésének köszönhetően jobb rálátást biztosít a vezetőnek a forgalomra, nagyobb a csomagtartója, kényelmesebb, mint egy normál méretű személyautó, de Baruth szerint nem ez a lényeg, hanem az, hogy emberi arca van, ezért a vásárlók jobban érzik magukat, ha ránéznek, és ezért egyre népszerűbb.

Egy 2012-es kutatás során egyébként autóipari szakemberek elé tettek egy sor autós képet, és azt találták, hogy az agyműködésük megegyezett azzal, amikor emberi arcokat néztek.

Élet autó emberi arc városi terepjáró Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2018. november 11. 13:26 Élet

Az iskolázottság meghatározza azt is, hogy teszünk-e a klímaváltozás ellen

Vannak olyan csoportok a magyar társadalomban, amelyekben különösen alacsony a klímaváltozás iránti személyes felelősségérzet, pedig egyre inkább szükség van az alulról jövő kezdeményezésekre a felmelegedés elleni fellépésben,

Rigó Anita
2018. november 11. 07:49 Élet

Évi tízezer gyermek születik apa nélkül Magyarországon

Nemcsak a nők, hanem a férfiak gyermekvállalási életkora is jelentősen kitolódott az utóbbi két évtizedben.

Jandó Zoltán
2018. november 10. 07:20 Élet

Magyarország sem áll jól a szuperbaktériumok elleni háborúban

Kiugróan magas itthon az olyan megbetegedések aránya, amit a legerősebb antibiotikumoknak is ellenálló baktériumok okoznak.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 10. 17:08 Tech

Egy intézmény nyerte el a magyar egyetemekhez jutó uniós kutatási pénzek közel harmadát

Tovább elemeztük a H2020 pályázatok adatait, ezúttal a magyar egyetemekre koncentrálva. Kiderült, hogy a CEU messze kiemelkedik a magyar egyetemek között a nemzetközi színtéren.

Bucsky Péter
2018. november 9. 07:02 Állam

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese a multik transzferár-trükkjeinek

Sok ország segíti a multikat az adófizetés minimalizálásában, hazánk a társasági adó ötödét bukhatja emiatt. A nagy transzferár-trükk, második rész.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2018. november 7. 06:37 Élet

Egy stróman élete: „heti 150 millió szállításától szakadt szét a táskám”

„Millió helyett mindig ezret írtak. Ha azt az üzenetet kaptuk, hogy vegyünk fel 30 ezret, akkor 30 milliót kellett.” Bemutatunk egy bűnszervezetet az alsóbb szinteken lévők szemszögéből.