Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. január 7. 07:30 Élet

Ez a dolog, ami a képen van, egyre népszerűbb

Érthető, hogy miért népszerű még mindig a bakelitlemez, hiába tűnik elsőre meghaladott formátumnak: jobb hangminőség hozható ki belőle, mint a digitális felvételekből, és egyébként is színes-szagos, kézbe vehető, fizikailag is létező művészeti alkotás, ami sokaknak fontos szempont.

Van azonban egy másik hanghordozó, a magnókazetta, amely szintén kézzel foghatóvá teszi a zenét, de emellett pont az teszi érdekessé, hogy a minősége rosszabb bármi másnál.

A Wall Street Journal nemrég riportot készített az egyik olyan amerikai üzemben, ahol ezt a ma már ősréginek számító hanghordozót gyártják, és azt tapasztalta, hogy a tulajdonosok legfőbb problémája az egyre nagyobb kereslet kielégítése lett. A Nielsen felmérései szerint 2015-ben még összesen csak 74 ezer kazettát adtak el Amerikában, egy évvel később azonban már 129 ezret. Tavaly év végén a formátum egyik megszállott hívője, a Burger Records kiadó már félmillió kazetta értékesítéséről számolt be. Lehet, hogy a bakelit után a mágnesszalagos technika is visszatér a porondra.

Ha 25 éves elmúltál, vagy a szüleid még őrzik otthon a régi kazettáikat, akkor ezt a bekezdést nyugodtan átugorhatod. Ám ha nem vagy benne biztos, hogy mi a magnókazetta: egy műanyag házba tekert szalag, amelyre rögzíteni lehet mindenféle hanganyagot, amit viszonylag könnyű törölni/felülírni. Annak idején talán ez volt az egyik legnagyobb előnye az átírhatatlan bakelitlemezekkel szemben, és az, hogy például a rádióadásokból is könnyen lehetett rá zenéket vagy műsorokat rögzíteni. A minősége mai szemmel és füllel nem túl jó, a háttérben eleve mindig van egyfajta sziszegés, amely túl sok másolás esetén már tényleg egyre zavaróbbá válik. Ám érdekes módon sokan vannak, akik pont ezt a semmi máshoz nem hasonlítható hangzást tartják érdekesnek, egyedinek.

A hordozó feltámadásának jót tett, hogy 2016-ban Justin Bieber a Purpose című albumát kazettán is kiadta ezer (!) példányban, amit a retrofanatikusok azonnal elkapkodtak. Aztán ugyanez megtörtént 20 másik albummal is, és a kiadók elkezdtek felfigyelni arra, hogy mi történik. A szűk keresztmetszetet az jelenti, hogy a kazettát le is kell tudni játszani valamiben, a magnókat pedig a legtöbb családban legkésőbb a 2000-es évek közepén már kidobták.

Aki be akar szállni az új trendbe, az internetes piactereken könnyen és viszonylag olcsón találhat használt lejátszókat, sőt egy-két gyártónak még vannak új termékei is. Ezeken a magnókon általában már van USB-port, mert nagyrészt azt a célt szolgálják, hogy a régi kazettákon lévő hanganyagokat digitalizálni lehessen.

A retró érzés és a speciális hangzás mellett a kazettának van még egy érdekes előnye, ami az egyik hátrányából adódik: nem lehet könnyedén ide-oda ugrálni a számok között és a számokon belül. Ehhez a szalagot tekerni kell, de közben csak saccolni tudja az ember, hogy hol jár, ami a mai digitális formátumokkal szemben elég kényelmetlenné teszi. Ezért aztán a kazetta arra kényszeríti a hallgatóját, hogy lassuljon le, ne ugráljon, hanem szépen hallgasson végig mindent. És ez sokaknak felemelő érzés.

Használt kazettát az erre szakosodott internetes boltokban, mint például ez, könnyű pár dollárért venni, a kínálat azonban kissé öreges, hiszen a kazettáról már akkor leszoktak a kiadók, amikor a CD elterjedt. A piacnak szüksége lenne arra, hogy a bakelithez hasonlóan újra rámozduljanak a kiadók, de van remény arra is, hogy maguk a zenészek fogják stimulálni a keresletet.

A National Audio nevű cég, amely Amerikában még ma is gyártja a kazettákat, sokáig csak alapjáraton üzemelt, a Burger Recordshoz hasonló kis kiadók pár ezres rendeléseit szolgálta ki. Aztán egy nap becsöngetett hozzá a Pearl Jam, és leadott egy 15 ezres megrendelést egy 2011-es albumára, majd hasonló céllal befutott a Smashing Pumpkins, utána pedig a Metallica, hogy szeretne egy 20 ezres kiadást az egyik korábbi demo szalagjáról.

A National Audio azért van bajban, mert kifogyott a mágnesszalag készletéből, és már nem tud sehonnan alapanyagot szerezni. Azt ugyanis már szinte sehol sem gyártják, a társaság is csak úgy tudta eddig kihúzni, hogy amikor a versenytársai sorra bezártak, bagóért átvette tőlük a készleteiket és a berendezéseiket. Most azonban arra kényszerül, hogy saját szalaggyártásba kezdjen, mert olyan sok a megrendelése.

Élet kazetta lemez magnó zene zenepiac Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. november 15. 19:19 Élet

Trükközik az ipar, só nélkül is lehet sós ízű az étel

Jó, ha becsapják kicsit az érzékszerveinket, mert óriási gazdasági haszna lenne, ha nem ennénk ennyi sót.

Wiedemann Tamás
2018. november 15. 16:21 Állam, Élet

Ezekben a zsákokban 136 ezer csalódott magyar ember reménye van

Elmentem egy nyilvános sorsolásra, és meglepődtem, hogy mennyien próbálkoznak szerencsejátékkal Magyarországon.

Wiedemann Tamás
2018. november 14. 16:33 Állam, Élet

Egy év alatt két Mercedest nyert ugyanattól a cégtől Magyarország legszerencsésebb embere

A Ferrero Rocher tavaly és idén is kisorsolt egy Mercedest a nyereményjátékban résztvevő vásárlók között. Ugyanaz nyert, aki tavaly. Hogy lehet ez?

Fontos

Rigó Anita
2018. november 16. 12:06 Világ

Az erdőtüzek felgyorsíthatják a klímaváltozást, miközben a klímaváltozás miatt több az erdőtűz

Kutatók aggódnak, hogy az erdőtüzekből származó szén-dioxid kibocsátás nem várt mértékben tovább gyorsíthatja a globális felmelegedést.

Jandó Zoltán
2018. november 16. 06:54 Állam, Piac

Kiderítettük, miért róják állami pénzen húszéves teherautók a magyar városok útjait

A magyar építőiparban olyan mértékű kapacitáshiány van, hogy a cégek nem tudnak, és nem is akarnak foglalkozni a környezetvédelmi szempontokkal. Még akkor sem, ha több pénzt kapnának.

Kasnyik Márton
2018. november 15. 13:14 Piac

Nem csak Budapest a vízfej Magyarországon

Kiszámoltuk, az ország melyik részén tűnhet nagyobbnak vagy kisebbnek a GDP, mint ami a valós gazdasági tevékenységből következne. Egy megye meglepően kilóg.