Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. december 28. 15:59 Élet

Nem kell az agyhalálnak beállnia, amikor januárban visszamész dolgozni

Az év utolsó hete kiváló alkalom a pihenésre, és a jövő évre való felkészülésre, de sokan nem tudnak élni a lehetőséggel, és januárban úgy kezdik meg a munkát, hogy egy jó darabig szinte használhatatlanok. Ismerős az érzés?

Ha el akarod kerülni, érdemes bevetned néhány ügyes trükköt.

A Harvard Business Review szerint fontos beazonosítani, hogy melyik csoportba tartozol: abba, amelynek tagjai a szünetben is halálra dolgozzák magukat, vagy abba, amelyik a totális semmittevésbe menekül? Egyik sem jó, valahol a kettő között kellene megtalálni az egyensúlyt.

A semmittevők

Angolul couch potato-nak nevezik őket, ami arra utal, hogy a csoport tipikus tagjai a tévé előtt ülnek, eszik a csipszet, nézik a sorozatokat, és ezt tekintik kikapcsolódásnak. Ők azok a munkavállalók, akik a karácsonyi szünet előtti utolsó munkanap végeztével lekapcsolják a számítógépüket, és január elejéig tökéletesen elfelejtik a munkájukat. A semmittevéstől várják a nagy év végi mindent kipihenést, és arra számítanak, hogy januárban frissen ülnek le az íróasztalukhoz. Ezzel szemben általában meglehetősen frusztráltak és felkészületlenek lesznek.

Ez elsősorban azért következik be, mert mindenkinek szüksége van egy csomó olyan dologra, amit a semmittevés közben nem tud elérni. Ilyen például a megfelelő szociális élet (amely nem egyenlő a családi tévénézéssel), a fizikai aktivitás, vagy valamilyen kreatív szellemi tevékenység. Ha ez nincs, akkor az idő elröpül, és a munkahelyedre visszatérve nem fogod tudni megválaszolni, hogy mivel ment el.

A humbug pihenők

Ők azok, akik papíron pihennek, de valójában nem, csak a munka egy jelentős részét beépítik a karácsonyi ünnepekbe. Nem csak úgy, hogy két bejgli között az asztalnál lecsekkolják az e-maileket, hanem úgy is, hogy betervezik a munkát a szünidőbe.

Ezt a fajta aktivitást a munkahely gyakran el is várja, de ha nem, akkor is vonzó megoldásnak tűnik például arra, hogy az év közben felgyülemlett lemaradást nyugodtabb körülmények között lehessen behozni. Itt egy hét, amikor nem kell bemenni dolgozni, nem kell tárgyalásokra járni, és nem kell e-mailek tömkelegét megválaszolni. Ilyenkor mindenki békén hagy, így kényelmes tempóban tudsz haladni.

Valójában kutatások azt bizonyítják, hogy ez sem jó megoldás. Ha a munkát nem teszed le, akkor nem pihensz igazán, nem kapcsolsz ki, és nem térsz le arról az útról, hogy kiégjél.

A munkamániások

Ők azok, akik abbahagyják a munkát a téli szünetre, de mégsem pihennek, mert nem hagynak maguknak időt rá. Meglátogatják az összes rokonukat, betáblázzák magukat, és belehalnak a házimunkába, hogy minden rendben legyen.

Így viszont nincs egy szabad percük sem magukra. Ők azok, akik Párizsban járva megnézik a Louvre összes kiállítási tárgyát, mert ha ott járnak, az kötelező. Csakhogy az év végi fáradtságot nem tudják kipihenni, és talán még elnyűttebben jelennek meg januárban a munkahelyükön.

A megoldás

Hogy lehet ezt elkerülni? A HBR szerint a három típusnak a saját hibái elkerülésére alkalmas tervvel kellene nekivágni a téli szünetnek. Ennek legfontosabb elemei a következők:

  • Érdemes elérhető célokat kitűzni. A munkád során is ezt csinálod, meghatározod a célt, és elvégzed az eléréséhez szükséges feladatokat. Most viszont a cél legyen mondjuk az, hogy mennyit alszol egy nap, mennyit sportolsz, vagy töltesz valamilyen aktív szabadidős tevékenységgel, vagy mennyire engeded meg magadnak, hogy a munkádban naprakész maradj. Ehhez tartsd magad, és végezd el az ehhez szükséges feladatokat.
  • Ki kell üríteni a mentális postaládádat. Ahhoz, hogy lezárd az évet, fel kell dolgoznod az eseményeit magadban, és erre időt kell szakítanod. Ha nem gondolod át, hogy mi történt, és mi vár rád, az olyan, mintha az agyad postaládáját tele hagynád olvasatlan levelekkel. Ez pedig akadályozni fog abban, hogy nyugodtan fuss neki az új feladatoknak.
  • Végig kell gondolni, hogyan éred el a következő évben a céljaidat. Közhelyes, de az újévi fogadalmak sokszor nem teljesülnek. Ez azért baj, mert idegesíteni fog, és feszült leszel tőle. A megelőzés egyik legjobb módszere az, ha nem csak a célok meghatározására koncentrálsz, hanem sokkal több időt szánsz a kivitelezési terv megalkotására. Ne állj meg ott, hogy elhatározod, le fogsz fogyni márciusra, hanem dolgozd ki a konkrét tervet arra, hogy ezt hogyan fogod elérni. Így egyből nem fogsz annyi megvalósíthatatlan célt kitűzni.
  • Hagyományt kell teremteni a jó szokásaidból. Ha megvan a terved, legyen belőle hagyomány, mert ha a szokásoddá válnak az értelmes és hatékony pihenési módszerek, akkor lesz mihez tartani magad, és sokkal könnyebb lesz mindent betartani.

Élet karácsony munka munkahely pihenés stressz Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2018. október 14. 11:52 Élet, Világ

A Rossmann tulajdonosa csak azokat az országokat támogatná, ahol nincs túl sok gyerek

Dirk Rossmann szerint ez a kulcsa Afrika fejlődésének és az Európába áramló menekültek megállításának is.

Torontáli Zoltán
2018. október 11. 11:01 Élet, Pénz

Párját ritkítja Európában a magyar élelmiszerek drágulása

Magyarország az élvonalban van a drágulásban az Európai Unión belül.

Torontáli Zoltán
2018. október 11. 09:23 Élet, Tech

Olyan VR szemüveg jön, amelynek képét nem tudod megkülönböztetni a valóságtól

A felbontása az emberi retináéval lesz megegyező.

Fontos

Wiedemann Tamás
2018. október 12. 09:51 Állam, Pénz

Az uniós pénzek nagy részét úgy égetjük el, hogy nem lesz belőle jólét hosszabb távon

Lényegében elégettük az Európai Uniótól származó támogatásokat. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nálunk volt arányaiban a legtöbb csalás.

Rigó Anita
2018. október 12. 06:54 Állam

Az egy- és a kétgyermekes családok bánhatják a legújabb segélymegvonást

Sok család eleshet a 23 ezer forintos segélytől.

Kasnyik Márton
2018. október 10. 09:44 Élet

70 cikk a G7-ről, amit kiteszünk az ablakba

Ha szeretnéd látni a legjavát annak, amit az utóbbi egy évben itt összehoztunk, akkor kattints ide.