Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. október 28. 07:20 Élet

Megéri lefikázni a versenytársakat? És a saját beosztottakat?

2000-ben a British Airways szponzorálta a London Eye, a londoni óriáskerék felállítását. Amikor az építők technikai problémákkal találták szembe magukat, a brit légitársaság nagy riválisának számító Virgin Atlantic legendás vezére, Richard Branson az építmény fölé repült, és kifeszített egy nagy transzparenst, amelyre ez volt írva: “BA can’t get it up” (magyarul: a BA-nek nem áll fel). A General Motors egyik vezetője pedig arról beszélt, amikor bejelentette, hogy cége versenybe száll a Mercedes C-osztály kategóriájában, hogy “azért hívják C-osztálynak, mert annyira átlagos”.

A Harvard Business Review (HBR) nemrég felmérést készített arról, hogy megéri-e így beszólogatni a versenytársaknak, és elég meglepő eredményre jutott.

A szaklap szerint a versenytársak fikázása széles körben elterjedt a vállalati kultúrában, a Fortune magazin 500 legnagyobb céget felvonultató listáján a társaságok alkalmazottainak 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy náluk ez havi rendszerességgel előfordul. A HBR úgy vizsgálta az érintettek viselkedését, hogy néhány kísérlet keretében véletlenszerűen hozta őket kommunikációs kapcsolatba (chaten) semleges versenytársakkal, és beszólogatós riválisokkal.

Azok az emberek, akiket leszóltak, keményebben kezdtek dolgozni, mert felfűtött állapotba kerültek. Szenvedélyesebben szálltak be a piaci versenybe. A fikázás azonban káros hatással is volt, az érintettek ugyanis annyira behergelődtek, hogy sokkal hajlamosabbak lettek áthágni a szabályokat. Az eredmény érdekében kétszer nagyobb valószínűséggel kezdtek csalni.

A legtanulságosabb eredmény mégis az, hogy a beszólogatás aláássa a kreativitást. A leszólások célpontjai hiába lettek motiváltabbak, ezzel egy időben elvesztették a fonalat a munkájukban. Látókörük beszűkült, és a kreatív feladatok elvégzésénél teljesítményük visszaesett, a korábbi nyugalmi állapotukhoz képest.

Mi következik ebből egy menedzser számára? Érdemes leszólni a beosztottakat vagy a versenytársakat, vagy ügyet csinálni abból, ha valaki leszólta a mi cégünket?

A HBR értékelése szerint semmiképen sem az, hogy a beosztottjait vagy kollégáit érdemes lenne időnként lefikázni. A vállalaton belüli gyalázás áldozatai ugyanis egyértelműen rosszabbul teljesítenek. Ennek az a magyarázata, hogy az elszántabbá válás csak valami vagy valaki ellen működik, csak a riválissal szembeni versenyt erősítheti. A cégen belül azonban az együttműködési hajlandóságot csökkenti, mert 

a lefikázott dolgozó azt a főnökét vagy a kollégáját fogja büntetni, aki beszólt neki, méghozzá azzal, hogy szabotálja a munkát.

Egy menedzsernek azonban érdemes lehet megosztania a beosztottjaival, hogy egy versenytárs leszólta őket, mert ezzel növelheti a motiváltságukat. A kreatív feladatot végzőknél azonban mindez nem működik, mert ők rosszabbul fognak teljesíteni, ha csak a rivális elleni harcra figyelnek.

A versenytársak ócsárolása is kétélű fegyver: megvan benne a veszély, hogy a versenytársat intenzívebb versenyre készteti, de a saját csapat kohézióján egész sokat javíthat. Amikor Richard Branson beszólt a British Airwaysnek, valószínűleg a versenytársnál erősítette a dolgozók eltökéltségét, de egyúttal be is szűkítette a látókörüket. A saját cégénél pedig felhasználhatta az akciót arra, hogy összekovácsolja a csapatot, azt az érzetet keltve, hogy egy közös ellenféllel szemben, együtt kell küzdeniük.

Mindenesetre ma már arra is kell vigyázni, hogy egy-egy durvább megjegyzés a közösségi médiában nagy karriert futhat be, aminek beláthatatlan következményei lehetnek a cég megítélésére. Ezért a HBR javaslata az, hogy a menedzsernek érdemes ügyelnie arra, hogy korlátok között tartsa a fikázást, mert ha nem, akkor könnyen vezethet a dolog egy elvadultabb vállalati kultúrához.

Élet beosztottak fikázás versenytársak Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2019. április 22. 12:00 Élet

Egy újságíró kipróbálta, milyen egy hétig Google nélkül élni

A Guardian újságírója egy hétig önként lemondott azokról az online szolgáltatásokról, amelyeket a Google is nyújt. Végül ambivalens érzésekkel zárta a hetet.

Torontáli Zoltán
2019. április 21. 07:44 Élet, Vállalat

Nem akarnak beszélni a fiatalok, jobb, ha erre mindenki felkészül

Jelentős iparági változásokkal járhat, ha felnő egy generáció, amelyik már nem használja hanghívásra a mobilját.

Avatar
2019. április 18. 16:54 Élet

Vannak női szupersztárok, de messze még az esélyegyenlőség a művészetben

A 2015-ben eladott 100 legdrágább műalkotásból 99-et férfiak készítettek, de a helyzet így is sokat javult az utóbbi pár évtizedben.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. április 20. 07:58 Adat, Közélet

Kértek 170 milliárdot a magyar focira, a kormány négyszer annyit adott

Az volt a terv, hogy 2019-re a labdarúgás a költségvetés nettó befizetője lesz, azaz nem viszi, hanem hozza majd a közpénzt. Ehelyett az idén több mint 100 milliárd megy el focira.

Kasnyik Márton
2019. április 19. 17:09 Világ

Trump szeretett volna bűncselekményeket elkövetni, de nem sikerült neki

Nagyon súlyos, amit Trumppal és az oroszokkal szemben megállapít a két éve várt Mueller-jelentés. Az elnök mégsem bukik bele.

Avatar
2019. április 17. 17:03 Közélet, Vállalat

A multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van remény

Egy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.