Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 10:24 Állam, Pénz

Több ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viadukt

Már 38 halálos áldozata van a tegnapi genovai katasztrófának, amelynek során leomlott az A10-es autópálya egyik hídjának 200 méteres, ipari övezet fölött átívelő szakasza.

Az 51 éves felüljárót a hatvanas években építették, és eleve gondok voltak a kivitelezés minőségével. A brit The Telegraph napilap szerint a második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló szerkezet, amelyeket a mai napig használnak.

A leszakadt viadukt tervezője, Riccardo Morandi szabadalmaztatta az előfeszített vasbeton technológiát, amellyel a kedden összeomlott hidat is építették. Ugyanezt használta az 1953-ban épült veronai arénában, és egy a genovainál sokkal hosszabb híd építése során is Venezuelában 1962-ben. Ez utóbbi két évre rá részben összeomlott, miután egy tanker hajó nekiütközött. A 8,7 kilométer hosszú venezuelai hidat az 1964-es baleset után kijavították, de a fő szerkezeti részéhez nem nyúltak.

A tragédia nagy eséllyel elkerülhető lett volna.

 

A genovai Morandi-híddal kapcsolatban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára korábban azt mondta, hogy „tragédia vár rá”. Szerinte a Morandi-féle szabadalomnak egy hatalmas hátránya volt: erősen rozsdásodott a szerkezet. Olyannyira, hogy a tervező később már nem is használta az általa kifejlesztett technológiát.

A genovai viadukt főtartójának elemei már az átadást követően megsüllyedtek, emiatt az autópálya aszfaltján repedések keletkeztek. Az egyre öregebb építménynek közben egyre nagyobb terhelést kellett kiállnia: naponta már 25 ezer teherautó haladt át rajta.

Diego Zoppi olasz építész a lapnak azt mondta, hogy az ötvenes és hatvanas években épült összes felüljárót meg kell vizsgálni. „Ötven évvel ezelőtt korlátlan bizalom volt a megerősített betonban, azt hittük, örökkévaló, de most már tudjuk, hogy csak néhány évtizedig tart” – mondta az építész. Szerinte az akkor épített szerkezetek most értek abba a korba, amikor veszélyesek lehetnek.

Ezekből több tízezer van Olaszországban.

A szóban forgó hidakat a szakértő szerint a felújítás helyett olcsóbb lenne teljesen lebontani és a mai, modern technológiával újjáépíteni.

Nem a genovai volt az első eset, csak tavaly két tragédia is történt. Észak-Olaszországban Cuneo és Lecco városában omlott össze egy-egy híd, halálos áldozatot is követelve. A 444.hu a Politico cikkére hivatkozva azt írta, hogy a Morandi-hidat korábban rátették egy listára, amelyen az elhibázott infrastrukturális projekteket gyűjtötték. Az egyik olasz kormánypárt, az 5 Csillag Mozgalom a híd szerkezetével kapcsolatos aggályokról azt írta, hogy azok „gyerekmesék”. A baleset után az oldalt eltüntették, de itt még megtalálható.

Állam Pénz Genova katasztrófa Morandi-híd Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Wiedemann Tamás
2018. november 16. 17:50 Állam, Piac

A gazdálkodók két százaléka használja a magyar termőföldek kétharmadát

Az Orbán-kormány sem csökkentette érdemben a nagybirtokok arányát. Közben két évtized alatt egymillió ember felhagyott a földműveléssel.

Jandó Zoltán
2018. november 16. 06:54 Állam, Piac

Kiderítettük, miért róják állami pénzen húszéves teherautók a magyar városok útjait

A magyar építőiparban olyan mértékű kapacitáshiány van, hogy a cégek nem tudnak, és nem is akarnak foglalkozni a környezetvédelmi szempontokkal. Még akkor sem, ha több pénzt kapnának.

Wiedemann Tamás
2018. november 15. 16:21 Állam, Élet

Ezekben a zsákokban 136 ezer csalódott magyar ember reménye van

Elmentem egy nyilvános sorsolásra, és meglepődtem, hogy mennyien próbálkoznak szerencsejátékkal Magyarországon.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.