Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 30. 09:43 Állam, Pénz

Hamarosan érkeznek a MÁV új jegykiadó automatái

Némileg meglepő eredménnyel zárult a MÁV-Start új jegykiadó automaták vásárlására kiírt gigatendere. A milliárdos közbeszerzést ugyanis nem az a magyar cég nyerte, amelyről korábban az ágazatban azt pletykálták, hogy az egész tendert direkt rájuk írták ki. Helyettük egy olyan budapesti vállalat futott be, amelynek szinte semmilyen ilyen jellegű tapasztalata sincs, de egy itthon sem ismeretlen német csoport áll mögöttük.

A győztes a Traco Zrt. lett, amely ugyan informatikai területen mozog, pont jegykiadó automatákat azonban eddig nem gyártott. Első ránézésre mindez azért lehet furcsa, mert a MÁV-Start nagyon komoly referenciákat írt elő, márpedig ezeket a Traco egyedül nem tudta teljesíteni. Valószínűleg pont ezért vonták be pályázatukba a német Scheidt & Bachmannt, amely a MÁV-nak ugyan még nem, de a BKV-nak egy hasonlóan konfliktusos közbeszerzésen már szállított automatákat.

A mostani tendernél a vita egyébként pont az elvárt referenciákból és műszaki paraméterekből robbant ki. A nem túl sokszereplős szektorban ugyanis többen úgy vélekedtek, hogy a MÁV által meghatározott feltételek annak az Aquis csoportnak kedveznek, amely a vasúttársaság eddigi egyetlen hasonló tenderét is elnyerte még 2012-ben. A leginkább rájuk szabott feltételnek a referencia tűnt, a MÁV kiírása értelmében ugyanis csak olyan piaci szereplők pályázhattak, amelyek az elmúlt hat évben legalább 100 ilyen berendezést leszállítottak egy szerződés keretében. Az Aquis pedig öt és fél éve 110 automatára kötött szerződést a MÁV-val.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFurcsa közbeszerzéssel cserélné le jegypénztárosait automatákra a MÁVA szakember, aki a MÁV-nál a közbeszerzésért felelhetett, nemrégiben még az egyik pályázónál dolgozott. Az állami vasútcég jó sok munkahelyet váltana ki gépekkel.

 

Emellett a technikai elvárások közül is több olyan volt, amely egyes iparági szakértők szerint a már üzembe állított 110 gép sajátossága. Más kérdés, hogy erről az Aquis ügyvezető-tulajdonosa, Takács Imre már hónapokkal ezelőtt azt mondta lapunknak: a legtöbb ilyen kérdésben több megoldást is elfogadnak a kiírók, nem csak az övéket. Akkor úgy vélekedett, hogy ennek megfelelően az elvárt paramétereket a konkurensek többsége tudja is szállítani, problémája legfeljebb azoknak lehet, akiknek nincs megfelelő tapasztalata.

Úgy tűnik azonban, hogy az utóbbiaknak sem lett problémája, hiszen a tapasztalatok nélküli Traco is megtalálta a megoldást a Scheidt & Bachmann bevonásával. Sőt, valószínűleg ugyanígy adhatott le érvényes ajánlatot (az Aquis és a Traco mellett) a harmadik pályázó, az Onlinet Group Zrt. is. Utóbbi cég ugyan közelebb áll ehhez a szektorhoz, mint a Traco, de – legalábbis egy katalógusuk alapján – inkább sorszámkiadó automatákban erősek, jegyértékesítő készülékkel eddig nem igazán foglalkoztak. A paraméterek alapján pedig úgy tűnik, hogy ennek megfelelően nem is saját géppel, hanem az Aquis termékével indultak a közbeszerzésen*Igaz, ez az elérhető iratokból nem derül ki egyértelműen..

Így viszont, mivel az Aquis is indult, sok esélyük nem volt, különösen, hogy a harmadik pályázó még a beszállítójuknál is erősebb ajánlatot adott le. A Traco azzal nyert, hogy bár több technikai paraméterben is gyengébb volt konkurenseinél,*Az automatáiknak kisebbek például a kijelzői, és érme-, illetve bankjegy-kapacitása is elmarad a versenytársak készülékeitől. olcsóbban vállalta a gépek leszállítását. A MÁV így végül egy kizárólag bankkártyás fizetést biztosító automatáért nettó 4,98, egy készpénzes fizetést is lehetővé tevő készülékért pedig 8,42 millió forintot fog fizetni.

 

A tervek szerint első körben előbbiből százat, utóbbiból 275-öt szerez be a vasúttársaság, további összesen 110 automatára*80 készpénzes és bankkártyás, illetve 30 kizárólag kártyás gépre. pedig opciót tartanak fenn. Korábban egyszerre ennyi jegykiadót még egyetlen cég sem vásárolt Magyarországon, különösen, hogy a MÁV minden bizonnyal az opciót is lehívja majd. A beszerzést ugyanis teljes egészében uniós pénzből finanszírozzák, és összesen 4,7 milliárd forint áll rendelkezésre rá. A Traco ajánlata pedig elvileg nagyjából ki is jön ennyiből, a G7 számításai szerint a MÁV-Startnak mindennel együtt nettó 3,8 milliárd forintot kell majd fizetnie (ez bruttó 4,82 milliárd).

A Traco – Scheidt & Bachmann kettősnek most 60 napja van, hogy leszállítsa az első 15 készüléket, amelyet két hónapig tesztel a MÁV. Az itt szerzett tapasztalatok alapján módosítják majd az elvárásokat, és ezt követően indulhat be a sorozatgyártás. A nyerteseknek sok idejük nincs legyártani a közel 300 berendezést, ezekből ugyanis elvileg jövő nyáron már vásárolhatnak az állami vasútcég utasai. Ez még úgy is igaz, hogy a pályáztatási folyamat igencsak elhúzódott, korábban ugyanis arról volt szó, hogy már májusban meglesz a győztes, végül azonban csak a napokban hirdettek eredményt.

A MÁV-nál a G7 kérdésre korábban azt mondták, hogy az első 385 készülék főleg a budapesti elővárosi, a nagy utasforgalmú vidéki (például Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) és a balatoni állomásokra kerülhet. Emellett megerősítik a Tatabánya–Győr szakaszt, illetve azokat a nem elővárosi állomásokat is, ahol jelenleg a forgalomirányító vasutasok árulják a jegyeket.

Állam Pénz Aquis jegykiadó automata közbeszerzés MÁV MÁV-Start Scheidt & Bachmann Traco Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Wiedemann Tamás
2018. november 16. 17:50 Állam, Piac

A gazdálkodók két százaléka használja a magyar termőföldek kétharmadát

Az Orbán-kormány sem csökkentette érdemben a nagybirtokok arányát. Közben két évtized alatt egymillió ember felhagyott a földműveléssel.

Jandó Zoltán
2018. november 16. 06:54 Állam, Piac

Kiderítettük, miért róják állami pénzen húszéves teherautók a magyar városok útjait

A magyar építőiparban olyan mértékű kapacitáshiány van, hogy a cégek nem tudnak, és nem is akarnak foglalkozni a környezetvédelmi szempontokkal. Még akkor sem, ha több pénzt kapnának.

Wiedemann Tamás
2018. november 15. 16:21 Állam, Élet

Ezekben a zsákokban 136 ezer csalódott magyar ember reménye van

Elmentem egy nyilvános sorsolásra, és meglepődtem, hogy mennyien próbálkoznak szerencsejátékkal Magyarországon.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.