Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 26. 10:22 Állam, Pénz

Egymilliárddal drágította meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a gyenge forint

Az idén kerülhet először 10 milliárd forintnál is többe a magyar adófizetőknek a lehetőség, hogy az ország Formula-1-es futamot rendezhet. Az első negyedévben még volt rá esély, hogy nem lépjük át ezt a szintet, mivel azonban a jogdíjat dollárban határozták meg, a forint pedig rengeteget gyengült a vezető devizákhoz képest, jelen állás szerint úgy tűnik, jóval 10 milliárd fölött lesz a végső összeg.

Sőt, ha a következő napokban 280 forint környékéig emelkedik a dollár árfolyama, akkor a 11 milliárd is meglehet, ami közel 1,3 milliárdos növekedés lenne az előző évhez képest. Ez ráadásul korántsem a végső összeg, amivel az állam a hazai F1-es futamot is rendező Hungaroring Sport Zrt-t (HS) támogatja. A vállalat a költségvetési törvényben rögzítettek alapján több mint 14 milliárd forintot kap működéséhez a büdzséből. Az F1 megrendezéséért fizetendő mellett ebből fedezik a HS-t terhelő többi jogdíjat, például amit a közvetítésekért kell kicsengetnie a vállalatnak.

 


Ilyen költségszint mellett egyébként az F1-es futam már úgy sem hoz annyit az országnak, mint amennyit fizetünk érte, hogy a rendezés egyre kisebb ütemben drágul. Bár a forint gyengülése miatt ez nem éppen szembetűnő, de az idén dollárban már csak 5 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy évvel ezelőtt. Korábban 7,5 százalékkal, 2012 előtt pedig ennél is nagyobb mértékben, évi 10 százalékkal emelkedett a jogdíj.

A mogyoródi futam nagyjából 2008-ig volt kifejezetten jó biznisz az országnak, a válság kirobbanása előtt ugyanis jóval több adóbevételt hozott, mint amennyivel a költségvetést megterhelte. Ez azonban már az idő tájt sem annak volt köszönhető, hogy jó szerződést kötöttünk volna az F1 jogairól akkor még egy személyben döntő Bernie Ecclestone-nal. Az évi 10 százalékos jogdíj-emelkedést ugyanis egész biztosan nem lehetett volna sokáig kigazdálkodni, ha nem erősödik ezzel párhuzamosan hihetetlen mértékben a forint. De erősödött, aminek eredményeként 2008-ban bár dollárban már majd kétszeresébe került a Magyar Nagydíj, mint 2002-ben, forintban alig fizettünk többet.

A válság kirobbanásával azonban fordult a kocka, és az addig jellemzően 2,5-3 milliárdos jogdíj hirtelen elkezdett évi nagyjából 1 milliárd forinttal emelkedni. A Figyelő korábbi számításai szerint

valószínűleg 2012-ben vagy 2013-ban fordulhatott át a Forma-1 költségvetési egyenlege, 2015-ben pedig már milliárdos rés volt az F1-hez köthető közvetlen állami bevételek és kiadások között.

Ez pedig azóta csak nőtt, és a trendben a jövőben sem várható változás. Miközben ugyanis a Magyar Nagydíj egyre drágább, a mogyoródi versenyhétvégére nem jönnek sokkal többen, mint korábban, és a külföldi turisták költése sem nő*Adóbevétel szempontjából csak a külföldről érkező F1-turistáknak van relevanciája.. Legalábbis egész biztos nem olyan mértékben, mint a jogdíj.

 

A budapesti szállodások például hosszú évek óta panaszkodnak, hogy a Forma-1-nek már nincs olyan jótékony hatása a turizmusra, mint az évezred elején, még akkor sem, ha ezen a hétvégén továbbra is jó a hotelek foglaltsága. Tavaly ráadásul a Magyar Nagydíj összecsúszott a vizes világbajnoksággal, utóbbira pedig olyan szerencsétlenül sikerült lefoglalni a szállodai szobákat a szervezőknek, hogy 2018-ban a vb és az F1 hónapja volt az egyetlen olyan, amikor éves összevetésben csökkent a külföldiek által Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma.

Mindettől függetlenül a F1 Magyar Nagydíj – szemben például a Red Bull Air Race-szel – valószínűleg azon kevés hazai sportesemény között van, ami továbbra is többletbevételt hoz az országnak, és a társadalmi megítélése is inkább kedvező. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a kormányzat három éve 2026-ig meghosszabbította a verseny szerződését a jogtulajdonossal.

 

Ebben az időszakban pedig valószínűleg már a mogyoródi pálya felújítását sem lehet megúszni. Bár a Hungaroring modernizációjáról már évek óta beszélnek, sőt, már 2013-ban is kész tervek voltak a ring megújítására, végleges döntés azonban azóta sem született az ügyben. Tavaly Szijjártó Péter egy 35 milliárdos fejlesztést emlegetett, amiből 20 milliárd jutott volna 2018-ra, a napokban azonban Gyulay Zsolt, a HS vezérigazgatója a Népszavának azt mondta: „konkrét kormánydöntés még nem született a fejlesztésekre vonatkozólag”.

Állam Pénz állami támogatás Forma-1 jogdíj Magyar Nagydíj nézőszám Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Kasnyik Márton
2018. szeptember 20. 15:34 Állam, Világ

Viszlát, gyors globális gazdasági növekedés

A politikusok rontották el.

Jandó Zoltán
2018. szeptember 20. 11:33 Állam

Nem készül el Deutschék 30 milliárdos sportkomplexuma a zsidó olimpiára

A napokban dönthet a kormány, hogy hol rendezik a 2019-es budapesti Európai Maccabi Játékokat, miután a tervezett létesítmények felhúzására már nem elég az idő.

Bucsky Péter
2018. szeptember 20. 06:54 Állam

Kelet-Németország titokban a rendszerváltás legnagyobb vesztese lehet

28 éve megszűntek a határok, de mintha még mindig meglennének. Sok szempont szerint sem meglepő, hogy nagyon elégedetlenek errefelé.

Fontos

2018. szeptember 21. 06:53 Élet

Mégsem veheti el az állam a legszebb tokaji magánbirtokot

Vissza kell adni a 2014-es földtörvénnyel elvett jogait annak a francia tulajdonú szőlőbirtoknak, amiért korábban bejelentkezett egy politikai hátterű üzletember. Hétszőlő ügyét a Kúria most zárta le.

Hajdu Miklós
2018. szeptember 20. 18:50 Pénz

Lassan, de egyre közelebb lopakodik a jegybanki szigor

Nagyon úgy néz ki, hogy vége lesz az évek óta tartó monetáris lazulásnak.

Hajdu Miklós
2018. szeptember 19. 17:32 Állam

Európa egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, ha maga az állam is részt vesz a korrupcióban

Az európai bürokraták sok mindenre gondolnak, amikor a korrupció megelőzéséről van szó. Csak arra nem, hogy valahol az állam közreműködésével tulajdonítják el a közpénzeket.