Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. május 10. 13:33 Állam, Pénz

Hatmilliárdból épít mélygarázst a Városliget alá Tiborcz István volt üzlettársa

Négyszintes, közel 15 méter mély mélygarázs épül a Liget projekt keretében a fővárosi Városliget alá. Azt eddig is lehetett tudni, hogy a föld alatt alakítanának ki parkolókat, a pontos paraméterek azonban csak most kerültek nyilvánosságra, miután a beruházásra kiírt közbeszerzésen eredményt hirdettek. A munkát a kormányközeli West Hungária Bau Kft.(WHB) kapta, amely 6 milliárdért vállalta a létesítmény kialakítását.

A WHB neve mások mellett onnan lehet ismerős, hogy ez a csoport vásárolta meg Tiborcz István részesedését a kormányfő vejének állami megrendelésekkel felhizlalt közvilágítási cégében. A G7 egy korábbi számítása szerint a Páar Attila érdekeltségébe tartozó csoport közel 3 milliárd forintot fizetett az 50 százalékos tulajdonrészért. Paárnak aztán később egy ideig közös vállalkozása is volt Tiborcz-cal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárommilliárdért adhatta el közbeszerzéseken hizlalt cégét Orbán Viktor vejeKiszámoltuk, ki volt a végső haszonhúzó Tiborcz István botrányos közvilágítás-intéző cégének történetében. Úgy tűnik, hogy Tiborcz.

A csoport különböző cégeit azóta is elég gyakran találják meg nagy összegű állami megrendelések. Ők építették az MTK új arénáját, a vizes vb kicsit túlárazottnak tűnő óriásugrótornyát és a csoport érdekeltsége az a Magyar Építő Zrt. is, amely a 190 milliárdos Puskás Stadion egyik kivitelezője. Paár Attila cégének emellett a mélygarázsokkal is van tapasztalata: ők alakíthatják ki a József Nádor téri 525 parkolóhelyes hasonló föld alatti létesítményt, és építenek egy 500 autó befogadására képes mélygarázst a Millenáris területén is.

A Városligeti garázs azonban egyértelműen a legnagyobb ilyen megbízásuk lesz. A tervek szerint itt három szinten összesen 800 parkolót alakítanak majd ki. Lesznek külön beállók motorosoknak, mozgássérülteknek, illetve az elektromos autóknak is. Emellett a talaj és az első parkolószint között kialakítanak még egy nulladik szintet, aminek csak a negyedét építik ugyan be, de itt kapnak helyet a kerékpártárolók, valamint egy öltözőblokk is.

A mélygarázs teljes alapterülete közel 30 ezer négyzetméter lesz aminek nagyjából 80-90 százalékát kapják az autók.

A napokban közzétett közbeszerzési dokumentumban külön hangsúlyozzák, hogy növényzet és építmény nincs a tervezési határon belül, a terep alatt műtárgyak viszont előfordulnak. Hogy pontosan hol van 9000 négyzetméternyi*Elvileg ekkora lesz a helyigénye a garázsnak. A 30 ezer négyzetméteres összesített bruttó alapterület úgy jön ki, hogy a három parkolószint teljesen be lesz építve, a 0. szintnek viszont csak nagyjából a negyede. olyan terület a Városligetben, ahol nincsenek fák, az nem teljesen egyértelmű. Mindenesetre a közbeszerzési dokumentumban egy helyrajzi számot említenek*Vélhetően az egyik felszínen is látható építményhez köthetően, bár a dokumentumnak ez a része kicsit nehezen értelmezhető., az ehhez tartozó telek pedig nem messze fekszik a Dvorak és az Olof Palme sétány találkozásától, ami nagyjából tele van növényzettel.

 

Egyébként a tender látszólag számol tereprendezéssel. A 0. szint ugyanis épp azért nem lesz teljes egészen beépítve, mert az első autóknak szánt parkolók, és a felszín közötti részt „fák ültetésére alkalmas vastagságú” földréteggel kívánják feltölteni. Sőt, a közbeszerzés során az öt értékelési szempontból az egyik épp a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre vonatkozott.

A WHB – a többi kritériumhoz hasonlóan – ebből a szempontból is jobb ajánlatot adott le, mint egyetlen konkurense, a nyíregyházai Aktuál Bau Kft. Utóbbi cég 360 millió forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát, és a munkamenet szervezésében, illetve a szigetelés szempontjából is gyengébb ajánlattal szállt versenybe az értékelő-bizottság szerint, mint Paár Attila vállalata.

A nyertes csoport természetesen nem egyedül dolgozik majd a projekten, alvállalkozókat is igénybe vesz. A kivitelezésben így szerepet kap a Puskás Stadionon dolgozó Magyar Építő másik tulajdonosa, az Épkar Zrt., a budapesti Tectum Kft. és a német Bauer építőipari csoport magyar leánya is.

Állam Pénz Liget Projekt mélygarázs Paár Attila Városliget WHB Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Jandó Zoltán
2018. szeptember 21. 07:58 Állam, Pénz

Megújul a Blaha, hosszabb lesz a 3-as metró, de a biciklis fejlesztések elmaradnak

A 3-as metró bővítésének csak a tervezése 3 milliárdba kerül, a biciklis projektek pedig pont akkor buktak, amikor felmérték, hogy mennyire fontosak lennének.

Kasnyik Márton
2018. szeptember 20. 15:34 Állam, Világ

Viszlát, gyors globális gazdasági növekedés

A politikusok rontották el.

Jandó Zoltán
2018. szeptember 20. 11:33 Állam

Nem készül el Deutschék 30 milliárdos sportkomplexuma a zsidó olimpiára

A napokban dönthet a kormány, hogy hol rendezik a 2019-es budapesti Európai Maccabi Játékokat, miután a tervezett létesítmények felhúzására már nem elég az idő.

Fontos

2018. szeptember 21. 06:53 Élet

Mégsem veheti el az állam a legszebb tokaji magánbirtokot

Vissza kell adni a 2014-es földtörvénnyel elvett jogait annak a francia tulajdonú szőlőbirtoknak, amiért korábban bejelentkezett egy politikai hátterű üzletember. Hétszőlő ügyét a Kúria most zárta le.

Hajdu Miklós
2018. szeptember 20. 18:50 Pénz

Lassan, de egyre közelebb lopakodik a jegybanki szigor

Nagyon úgy néz ki, hogy vége lesz az évek óta tartó monetáris lazulásnak.

Hajdu Miklós
2018. szeptember 19. 17:32 Állam

Európa egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, ha maga az állam is részt vesz a korrupcióban

Az európai bürokraták sok mindenre gondolnak, amikor a korrupció megelőzéséről van szó. Csak arra nem, hogy valahol az állam közreműködésével tulajdonítják el a közpénzeket.