Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2017. december 20. 06:49 Közélet

A magyar állam drága, politikailag elfogult és vakon repül

Nem lehet azt mondani, hogy a 2010-ben hatalomra kerülő magyar kormány ne próbálta volna meg átalakítani azt, ami a magyar államot a gyakorlatban működteti, tehát a magyar közigazgatást. A téma kormányzati felelőse, Lázár János például az eddig megtartott, több mint száz kormányzati sajtótájékoztatójának valószínűleg mindegyikén beszélt a “bürokráciacsökkentésről”.

Az OECD most megjelentetett egy százoldalas elemzést arról, hogy mennyire sikerült ez a dolog, és bár a megfogalmazás igen udvarias, a következtetés lehangoló. A kormány néhol, nyomokban még jó célokat is megfogalmazott, de az OECD szerint az lett az eredmény, hogy a bürokrácia még központosítottabb lett, ugyanolyan drága maradt, érzékelhető előny viszont nem származott az egész gürcölésből. (A nemzetközi szervezet a magyar kormány felkérésére értékelte a fejleményeket, például az elvileg a korszerű bürokrácia kialakításáról szóló Magyary terv megvalósítását.)

Hogy lássuk, mennyire kínos a helyzet, elég megnézni azt az ábrát, ami megmutatja, hogyan alakult az utóbbi években a magyar állam fenntartásának költsége a GDP arányában.

 

Azaz a magyar állam működése önmagában felemészti a gazdasági teljesítmény tizedét, minden egyes évben – anélkül, hogy egy fillért is elköltött volna azokon a területeken, ahol a létezése a társadalom felé hasznos lenne (egészségügy, oktatás, nyugdíj, rendfenntartás és a többi). Az állam működési költségeinek egy komolyabb része az államadósság kamatainak törlesztésére megy, de ezen 2013 óta rengeteget sikerült megtakarítani, és nem ezzel a tétellel lógunk ki az európai átlagból. Az államapparátusra, a minisztériumokra és a kormányhivatalokra ugyanis GDP-arányosan kétszer annyit költünk, mint az európai átlag, és négyszer annyit, mint mondjuk Írország. A kormányzati bürokráciacsökkentés évei alatt stabilan 850-860 ezer fő volt az állami intézmények alkalmazottainak száma (ebből 70-100 ezer kormány-, illetve köztisztviselő), ami az összes foglalkoztatott arányában kiugróan magas.

Cserébe viszont nem látni, hol vannak azok a kirívóan jó minőségű szolgáltatások, amikkel a magyar állam megörvendeztetné állampolgárait, hogy megérje ez a mindannyiunk által fizetett többletteher.

A magyar közigazgatás többek között azért működik ilyen rosszul, mert a hivatalnokok is emberek, és egyszerűen nem olyan a személyzeti politika, ami kihozná belőlük a maximumot. Az OECD elemzésének egyik legérdekesebb megállapítása szerint nem jellemző a magyar államapparátusra, hogy érdem alapján előre lehetne jutni, a legtöbb kulcspozíciót fentről delegáltak töltik be. Ez pedig erősíti a nepotizmus és a személyes lojalitásra támaszkodó előrejutás veszélyét, szemben a hatékony szakmai munkával.

A hivatalnokok és a vezetőik teljesítményét ugyanis nem mérik standardizált módszerekkel, és így a bérezésben sincs semmiféle teljesítménykövetelmény. Szubjektív szempontok alapján értékelnek, így méltatlanul is ki lehet rúgni köztisztviselőket, például akkor, ha elvesztették feletteseik bizalmát. Ez veszélyezteti a köztisztviselői hivatás világnézeti semlegességét és általában a bürokrácia függetlenségét is az OECD szerint.

Jó ötlet lenne ehelyett egy kompetenciaalapú és kompetitív rendszert bevezetni a köztisztviselők értékelésénél, előrejutásánál és bérezésénél, javasolja az OECD. Érdemes lenne elválasztani egymástól a politikailag küldött vezetőket a hivatásszerű bürokratáktól – előbbiek feladata az irány kijelölése, míg utóbbiak a feladatokat hajtják végre, politikai irányultságtól függetlenül. Így a bürokrácia akkor is hatékonyan tudna működni tovább, ha a politikailag kijelöltek lecserélődnek, most viszont Magyarországon a két csoport gyakorlatilag eggyé vált.

Nem állítható az sem, hogy a politikai döntéseket a kellő megalapozottsággal hoznák meg.

A gondosan elvégzett előzetes és utólagos hatástanulmányoknak nagyobb szerepet kellene játszania a közpolitika kialakításában, hogy a döntéshozók valódi tények alapján dönthessenek

– fogalmazza meg egyik ajánlását az OECD. Ebben pedig benne van az az állítás is, hogy a magyar állam jelenleg nem tények és gondos elemzések alapján dönt a legfontosabb dolgokról. (Egy kapcsolódó történet: amikor tavalyelőtt ki akartam kérni az NGM-től, hogy mi alapján hozta meg a kormány a CSOK-rendeletet, egy év pereskedés után kaptam egy másfél oldalas, röpdolgozat színvonalú “anyagot”, ami a több tízmilliárd forintos programot állítólagosan megalapozta.)

Az elemzés szerint egyértelműen rosszat tett a magyar üzleti hangulatnak, hogy hatalmas mennyiségű új joganyaghoz kell a cégeknek minden évben alkalmazkodniuk. 2011-ben például összesen több mint ezer törvény, törvénymódosítás és rendelet jött ki a rendszerből, és az utóbbi években csak egy kicsit lassult ez a tempó. Ez főleg a kis és közepes cégeknek volt rossz, ezeknek ugyanis kevesebb forrásuk volt arra, hogy megfizessék a jogi alkalmazkodást segítő könyvelőket és jogászokat. Az új törvényeket ráadásul olyan sebességgel nyomta át a kormány, hogy hatástanulmányokra sem volt idő, a másik oldalon a jogszabályok alanyainak viszont sokszor utólag kellett alkalmazkodnia a helyzethez.

Az el nem végzett hatástanulmányok az OECD szerint nem ártana, ha azzal is foglalkoznának, hogy a különböző intézkedéseknek milyen hatása lesz a jövedelemeloszlásra. Ehhez persze először az kellene, hogy egyáltalán legyenek hatástanulmányok. Vagy egy költségvetési reform, mert a szervezet szerint a költségvetési tervezés minőségében sereghajtó közeliek vagyunk a fejlett országok között.

A nemzetközi szervezet szerint kevés, ha az állam abban méri a korrupciós kockázatok mérséklését, hogy milyen jogi “integritáskontrollokat” vezetnek be, például hogy előírják “integritás tanácsadók” alkalmazását (az Állami Számvevőszék múlt héten megjelent elemzése pont ezekre hivatkozott a magyar állam korrupció elleni harcának sikereként). Ugyanilyen fontos azt mérni, hogy az állampolgárok vagy a cégek mennyire érzékelik áthatónak a mindennapi korrupciót.

Az OECD igyekszik egy csomó jó példát ajánlani a magyar közigazgatás számára, főleg az angolszász és a skandináv országok jó gyakorlatait. Ezek néhol megmosolyogtatóak, hiszen a magyar állam működésén egyáltalán nem érezni, hogy az adatok nyílt elérhetőségén javítani szeretnének, vagy a döntésekbe be akarnák vonni az állampolgárokat. Igaz, az elemzés megemlíti, hogy “a magyar kormány sikeresnek tekinti az online konzultációkat” – bár ezek a legritkább esetben foglalkoznak a hétköznapi életet érintő, és nem politikai-ideológiai kérdésekkel.

Érdemes összevetni az OECD elemzését a magyar kormány egyik szellemi hátországaként működő Nemzeti Közszolgálati Egyetem kiadványával, a Jó Állam jelentéssel. Ez utóbbi főleg mennyiségi statisztikákkal próbálja igazolni, hogy minden rendben van, így nagyjából egy hátbeveregetésként fogható fel. Erre valószínűleg szüksége is van a magyar állam vezetőinek, ha egyszer az OECD-n kívül a Világbank és a Világgazdasági Fórum versenyképességi felmérései szerint is csapnivaló teljesítményt nyújt a magyar állam.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet bürokrácia közigazgatás köztisztviselők oecd Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.