Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2017. november 21. 10:50 Állam

Még egy PISA-teszt, amin gyengén teljesítettek a magyar diákok

A 2015. évi PISA-felmérés során először mérték fel, hogy világszerte milyen a 15 éves diákok együttműködő problémamegoldó-készsége. A kedden közzétett eredményekből kiderült, hogy a magyar diákok nem csak a matematika, a szövegértés és a természettudomány területén teljesítenek átlag alatt, hanem a közös problémamegoldásban is.

Napjaink munkahelyein olyan emberekre van szükség, akik a problémákat másokkal együttműködve képesek megoldani, ezért is kezdte el az OECD 2015-ben ezt a készséget is vizsgálni. A felmérésben 51 ország, illetve gazdaság pontszámai szerepelnek.

A magyar diákok átlagos pontszáma 472, ami 28 ponttal elmarad az 500 pontos átlagtól. Még a matematika, a szövegértés és a természettudomány területén végzett felmérések esetében sem ilyen nagy a lemaradásunk az átlaghoz képest.

Az első helyen a szingapúri, a második helyen a japán diákok végeztek, hasonlóan az alap PISA-felméréshez.

Mint kiderült, a lányok minden országban sokkal jobban teljesítettek a fiúknál az együttműködő problémamegoldás terén, az OECD-országok átlagát nézve 29 ponttal többet értek el a fiúknál. A legnagyobb különbségek (több mint 40 pont) Ausztráliában, Finnországban, Lettországban, Új-Zélandon és Svédországban voltak megfigyelhetőek, a legkisebbek pedig (10 pontnál kevesebb) három Latin-Amerikai országban: Kolumbiában, Costa Ricában és Peruban. Ez az eredmény ugyanakkor ellentétben áll a 2012-es, egyéni problémamegoldást vizsgáló PISA-felméréssel, ahol a fiúk általában jobb teljesítményt nyújtottak a lányoknál.

Hogy ki, mennyire tud másokkal együttműködve problémákat megoldani, annak sok köze van ahhoz, hogy milyen az adott diák, vagy iskola társadalmi-gazdasági profilja.

A felmérés során megállapították azt is, hogy minél nagyobb a diákok fizikai aktivitása, vagyis minél több testnevelés órájuk van egy héten, annál pozitívabb az együttműködéshez való hozzáállásuk. Emellett a sulin kívül videojátékokkal játszó diákok kicsit rosszabbul teljesítenek, mint többi társuk, a sokat internetezők, illetve chatelők viszont magasabb pontszámot értek el a többieknél.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Állam oecd oktatás PISA Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Jandó Zoltán
2018. november 13. 14:42 Állam

Ott is vannak Európában halálutak, ahol kevésbé várnád

Kelet-Európában – és ez alól Magyarország sem kivétel – kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben halnak meg jóval többen, mint nyugaton.

Rigó Anita
2018. november 12. 16:13 Állam, Élet

Magyarországon egy apa nem lehet annyira családcentrikus, hogy otthon maradjon a gyerekkel

Nálunk még most is nagyon erős a hagyományos kenyérkereső apai szerep támogatottsága, Németországban viszont más a helyzet.

Jandó Zoltán
2018. november 9. 13:18 Állam, Pénz

Kevés volt a felcsúti focinak 19 milliárd, visszamenőleg kaphattak újabb százmilliókat

Valószínűleg egy jogszabály-módosításnak köszönhetően juthatott újabb közel egymilliárd forinthoz, így összesen már 20 milliárdnyi közpénzből szépülhet az akadémia.

Fontos

Kasnyik Márton
2018. november 13. 12:51 Podcast

A nagy transzferár-trükközés igazi tétje

Tényleg fontos nekünk, hogy egy-egy multinacionális vállalat hogyan áramoltatja a pénzt az országok között? G7 podcast, a vendég a cikksorozatunk szerzője.

Hajdu Miklós
2018. november 13. 06:56 Tech

Adatszemüveg és virtuális valóság: szinte olyan lesz az autógyári munka, mint egy videójáték

Tablet, okosóra és hamarosan adatszemüveg egészíti ki karbantartók szerszámkészletét a magyarországi autógyárakban.

Bucsky Péter
2018. november 12. 06:53 Piac

Évi 48 milliárd forintnyi társasági adót trükközhet ki az országból 30 magyarországi multi

Ha csak a legnagyobb multik abbahagynák a nyereség kijátszását, egy pillanat alatt 1 százalékot nőne a magyar GDP. A nagy transzferár-trükk, harmadik rész.