Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2017. november 21. 10:50 Közélet

Még egy PISA-teszt, amin gyengén teljesítettek a magyar diákok

A 2015. évi PISA-felmérés során először mérték fel, hogy világszerte milyen a 15 éves diákok együttműködő problémamegoldó-készsége. A kedden közzétett eredményekből kiderült, hogy a magyar diákok nem csak a matematika, a szövegértés és a természettudomány területén teljesítenek átlag alatt, hanem a közös problémamegoldásban is.

Napjaink munkahelyein olyan emberekre van szükség, akik a problémákat másokkal együttműködve képesek megoldani, ezért is kezdte el az OECD 2015-ben ezt a készséget is vizsgálni. A felmérésben 51 ország, illetve gazdaság pontszámai szerepelnek.

A magyar diákok átlagos pontszáma 472, ami 28 ponttal elmarad az 500 pontos átlagtól. Még a matematika, a szövegértés és a természettudomány területén végzett felmérések esetében sem ilyen nagy a lemaradásunk az átlaghoz képest.

Az első helyen a szingapúri, a második helyen a japán diákok végeztek, hasonlóan az alap PISA-felméréshez.

Mint kiderült, a lányok minden országban sokkal jobban teljesítettek a fiúknál az együttműködő problémamegoldás terén, az OECD-országok átlagát nézve 29 ponttal többet értek el a fiúknál. A legnagyobb különbségek (több mint 40 pont) Ausztráliában, Finnországban, Lettországban, Új-Zélandon és Svédországban voltak megfigyelhetőek, a legkisebbek pedig (10 pontnál kevesebb) három Latin-Amerikai országban: Kolumbiában, Costa Ricában és Peruban. Ez az eredmény ugyanakkor ellentétben áll a 2012-es, egyéni problémamegoldást vizsgáló PISA-felméréssel, ahol a fiúk általában jobb teljesítményt nyújtottak a lányoknál.

Hogy ki, mennyire tud másokkal együttműködve problémákat megoldani, annak sok köze van ahhoz, hogy milyen az adott diák, vagy iskola társadalmi-gazdasági profilja.

A felmérés során megállapították azt is, hogy minél nagyobb a diákok fizikai aktivitása, vagyis minél több testnevelés órájuk van egy héten, annál pozitívabb az együttműködéshez való hozzáállásuk. Emellett a sulin kívül videojátékokkal játszó diákok kicsit rosszabbul teljesítenek, mint többi társuk, a sokat internetezők, illetve chatelők viszont magasabb pontszámot értek el a többieknél.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet oecd oktatás PISA Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.