Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 19. 09:25 Állam

Nagyjából negyvenmilliárd forintot hirdetett el az állam az első félévben

Idén január és június között az egy évvel korábbinál másfélszer többet, listaáron 36,4 milliárd forintot költött az állam reklámokra, tudtuk meg a Kantar Média adataiból. A minisztériumok, állami intézmények, önkormányzatok és állami cégek által hirdetésre költött összeg fele mindössze tíz médiumnál landolt, amelyek egy jól lehatárolható, kormányközeli tulajdonosi körnél vannak.

 

A legtöbb pénz ezúttal is a TV2-höz áramlott be, más kérdés, hogy az első félévben a főcsatornán elköltött 5,9 (illetve a teljes csoporthoz érkező 7,9) milliárd forint így is sokkal kevesebb a 2016 hasonló időszakában mértnél. A tendencia azért lehet meglepő, mert a kieső 1,2-1,3 milliárd (még ha tényleges költésben kevesebb is, hiszen a listaárból általában kedvezményt adnak az egyes médiumok) biztosan nagyon fog hiányozni a kasszából. A TV2 ugyanis tavaly még a brutális (egy évvel korábbinál háromszor nagyobb listaáras) állami költéssel sem tudott eredményt termelni, sőt, 2016-ban minden korábbinál nagyobb, 7,2 milliárd forintos veszteséget hozott össze.

A tévéjén sokat bukó Andy Vajna a Rádió-1-gyel vigasztalódhat, hiszen a filmügyi kormánybiztos rádiója a semmiből robbant be a tíz legkedveltebb állami hirdetési felület közé. A csatornánál listaáron 923 millió forintot költöttek el különböző központi reklámokra. Ennek 40 százaléka Rogán Antal minisztériumától érkezett, de a lóversenyekkel foglalkozó állami cégektől is jutott nekik közel 100 millió.

A Rádió-1-hez hasonló rajtra csak Ómolnár Miklós lapja, a Ripost volt képes: a tavaly decemberben induló újságban közel 650 millió forintot költöttek el listaáron az állami hirdetők (és további közel harmincat a szintén a kiadó által jegyzett Helló magazinban). Más kérdés, hogy Ómolnáréknak már volt tapasztalata abban, hogyan lehet egy induló médiatermékkel hatalmas összegekhez jutni az államtól. Pár hónapja a Ripost (nyomtatott lapnál több, mint egy évvel korábban rajtoló) online felületének hirdetési adatbázisa alapján az index.hu azt írta: a bulvárportálért már hónapokkal azelőtt taposták egymást az állami hirdetők, hogy a piac által elfogadott hivatalos méréseket tudott volna mutatni a lap.

A Riposton kívül egyetlen nyomatott újság tudott bekerülni a top10-be, méghozzá a Habony Árpád közvetlen tulajdonában álló ingyenes Lokál Extra. Ráadásul a heti megjelenésű lap mellett a napi Lokál sem teljesített rosszul: a Kantar Média adatai szerint a két kiadványban fél év alatt összesen közel 1,5 milliárd forintot költöttek el listaáron a különböző állami szervezetek. Ez nagyjából előrevetíti, hogy a miniszterelnöki tanácsadó cége, a Modern Media Group Zrt., amely tavaly két és félszeresére növelte árbevételét az idén tovább nőhet. Mivel az említett összegben az MMG más médiafelületein futó állami hirdetések még benne sincsenek, nem lenne meglepő, ha csak ilyen reklámból több jönne össze év végéig, mint a 2016-os szűk 2 milliárd.

Az eddig említetteken kívül az idei első féléves top10-ből a négy legkeresettebb (két rádió és két tévé) csatornájával összesen mintegy 4,2 milliárdot behúzó közmédiát, és az Origo-Adnetwork portfóliót érdemes még kiemelni. Utóbbi duplázott 2016 első hat hónapjához képest, és ez a trend folytatódhat is a közelmúltban elvileg a jegybankelnök fiának, Matolcsy Ádámnak a nevére került hírportálnál. Más kérdés, hogy a tranzakciónak a cégnyilvántartásban még szeptember utolsó napjaiban sem volt nyoma: bár az MNB első emberének fia már június végén bejelentette a felvásárlást, tulajdonszerzését még nem jegyezték be, bár a vezérigazgatói pozíciót már elfoglalta.

A top10-ből egyedül a JCDecaux plakátcég lóg ki, mint nem egyértelműen kormányközeli médium. Ez a cég jórészt a kék, nemzeti konzultációs hirdetéseknek köszönhetően listaáron 4 milliárd forintnál is több állami bevételt szerzett január és június között. A társaság az Orbán-Simicska szakítás óta az egyelten választási lehetőség a kormányzat számára a köztéri kampányok esetén, mivel rajtuk kívül csak a közellenséggé vált egykori Fidesz-pénztárnok cégeinél lenne mód elég nagy mennyiségben így hirdetni.

A top10-be ugyan nem kerültek Mészáros Lőrinc érdekeltségei, de az azért van, mert a Mediaworkshöz érkező állami pénz több kisebb médium között oszlott el. A Mediaworks Zrt-hez listaáron több, mint háromszor annyi állami reklámpénz áramlott, mint tavaly ilyenkor, pedig a társaság már 2016-ban is elég jól teljesített ebben a szegmensben. Az összesen 2,7 milliárdos költéssel pedig kiadói szinten elég előkelő helyen állnak: csak a TV2 csoport, a közmédia és a JCDecaux előzi meg őket.

(MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)

Állam média médiapiac Olvasson tovább a kategóriában

Állam

Fabók Bálint
2018. szeptember 17. 17:42 Állam

Évek óta dolgozik az eltűnésén a Google vezére

Munkatársai sem igazán tudják, hogy mivel foglalkozik Larry Page, a Google-t is tulajdonló Alphabet vezérigazgatója, miközben a cég komoly kihívások előtt áll.

Fabók Bálint
2018. szeptember 17. 11:24 Állam

Úgy tűnik, eldőlt, hogy a klímaváltozással csak alulról szerveződve harcolhatunk

Az államok elbukni látszanak a klímaváltozás megállításában, de lokálisan egyre aktívabbak a különböző szereplők.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.

Kasnyik Márton
2018. szeptember 12. 14:23 Állam

Elítélték a magyar demokrácia állapotát az európai pártok, elindult a kiközösítéshez vezető folyamat

Elfogadták a Sargentini-jelentést, indulhat a 7. cikkely szerinti eljárás Magyarország ellen.