Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. november 17. 14:24 Adat

Amikor leállt az ország, a balesetek nem csökkentek annyira, mint az utak forgalma

Az év első kilenc hónapjában összességében jelentősen csökkent a személyi sérüléssel járó, illetve a halálos kimenetelű közúti balesetek száma, éven belül viszont jelentős eltérések látszanak a trendekben. A balesetek száma nagyjából a forgalommal arányosan esett, míg tavasszal a leállás idején sokkal kevesebb probléma volt az utakon, nyáron már nem volt ilyen egyértelmű a javulás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEbben az évezredben még nem volt ilyen kevés baleset márciusbanJelentősen visszaesett a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma, mivel a járvány miatt sokkal kevesebbet közlekedtek az emberek.

A halálos kimenetelű balesetek száma szerencsére már az elmúlt időszakban sem nőtt, évről-évre stagnáló, enyhén csökkenő számokat közöltek a hatóságok (pdf), illetve a statisztikai hivatal is. A 2020-as év eleje azonban minden korábbinál látványosabb javulást hozott. Már tavasszal írtunk róla, hogy az idei március 2011 eleje óta a harmadik legkevesebb közúti balesetet hozó hónap volt, áprilisban pedig tovább csökkent ez a szám.

 

A korlátozó intézkedésekkel leginkább érintett tavaszi hónapban bő harmadával volt kevesebb baleset, mint a megelőző négy év átlagában, a halálos kimenetelű balesetek száma pedig ennél is nagyobb mértékben csökkent. Más kérdés, hogy a forgalom visszaesése alapján ennél is lehetett volna kedvezőbb a helyzet, a statisztikai hivatal adatai szerint áprilisban ugyanis alig feleannyi gépjármű volt az utakon, mint egy évvel korábban.

Ez egyébként úgy általában is jellemző az idei adatokra: egyetlen hónap kivételével a balesetek száma kisebb mértékben csökkent, mint amennyire a forgalom. Ennek megfelelően a nyári hónapokban, amikor a korlátozó intézkedések feloldásával visszaültek az autókba az emberek, illetve felpörögtek a belföldi utazások is, jóval közelebb került a balesetek száma az elmúlt évek átlagához.

Júliusban, augusztusban és szeptemberben is már csak 10 százalék körüli volt a csökkenés, miközben a forgalom ennél nagyobb mértékben maradt el az egy évvel korábbitól*A balesetek számát az elmúlt négy év átlagához viszonyítottuk, a forgalom alakulásánál azonban ilyen számítást nem tudtunk végezni, mert a KSH épp a koronavírus miatt csak 2019 márciusától közöl adatokat. Az eredmények azonban a 2019-es adatokhoz viszonyítva is hasonlóak. Az eltérés mindössze annyi lenne, hogy így márciusban is nagyobb mértékben esett volna a balesetek száma, mint amilyen mértékben a forgalom csökkent, nyáron viszont még nagyobbra nyílt volna az olló a két mutató között.. Az egyetlen kivétel június, amikor már elkezdtek visszatérni a kocsik az utakra, de a balesetek – különösen a halálos kimenetelűek – száma még jóval a megszokott szint alatt maradt.

 

A személyi sérüléses balesetek számának alakulásában területileg is elég komoly eltérések vannak. Az országos szinten mért jelentős visszaesés ellenére két olyan megye is van, ahol kismértékben ugyan, de az első kilenc hónapban növekedést mutattak az adatok. Az egyik közülük Veszprém, ahol a nyáron a Balatonra érkező turisták vélhetően megdobták a forgalmat. Ebben az időszakban nőtt meg a balesetek száma, májusban még több mint tizedével a tavalyi szint alatt voltak a számok, de azóta 10 százalékkal több baleset volt, mint az előző évben. A szeptemberi adatok Veszprém mellett még Tolnában mutattak növekedést, és átlag alatt maradt a javulás Zala, Jász-Nagykun-Szolnok és Somogy megyében.

Egymillió főre vetített halálos balesetek száma az EU egyes régióiban. Kékkel az alacsonyabb, barnával a magasabb számok. Forrás (interaktív térképpel): Eurostat

A Balatontól északra található Veszprém megyét is magába foglaló Közép-Dunántúli régióban egyébként európai összevetésben is sok baleset van. November harmadik vasárnapja a közlekedési balesetek áldozatainak emléknapja, az Eurostat ennek kapcsán tett közzé egy elemzést arról, hogyan alakult népességarányosan a halálos kimenetelű közúti balesetek száma az unió egyes régióiban.

Magyarországon általában is magasabb ez a szám, mint az EU átlagában, a Közép-Dunántúl azonban országon belül is kiemelkedik: az egymillió lakosra jutó 97 balesetnél csak néhány lengyel, görög, portugál és belga régióban, illetve Románia és Bulgária nagyobb részén van több.

Adat balesetek koronavírus közúti balesetek Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2020. november 25. 14:52 Adat

Visszaszorulóban a járvány a cseheknél, idehaza is lassult a vírus terjedése

Csehországon kívül egyelőre csak a járvány fékeződése érzékelhető a visegrádi régióban, bár Lengyelországban még ez is bizonytalan.

Avatar
2020. november 22. 16:10 Adat

Minél jobban él valaki, annál jobban hisz abban, hogy ezt magának köszönheti

A vagyoni helyzet, és annak hirtelen megváltozása érdekes összefüggésben van a jövedelmekkel kapcsolatos igazságérzet megváltozásával.

Hajdu Miklós
2020. november 19. 13:46 Adat

A második hullám a szemünk láttára szakítja ketté a gazdaságot

Az ipar megúszta a második hullám gazdasági hatásait, a szolgáltatószektorban azonban nem fényesek a kilátások.

Fontos

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.

Bucsky Péter
2020. november 24. 06:54 Közélet

Elhagyják a vállalkozók Parragh kamaráját, de a NAV-végrehajtást nem ússzák meg

Miközben a zsugorodó tagságú kamarai rendszer elnöke könnyítésekért lobbizik a cégek számára, a tartozások behajtása a válságban sem szünetel.

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.