Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. július 14. 11:28 Adat

Erős lenne újraindulásnak nevezni, ami a magyar autóiparban történt májusban

Még májusban is voltak olyan iparágak, amelyek termelése az évezred elejére jellemző szintet sem érte el. Bár az autóipar már nem volt ezek között, ennek ellenére nem véletlenül panaszkodtak a hazai beszállítók, hiszen a szektor még a „nagy újraindulás” hónapjában is csak félgőzzel ment. Közben az új megrendelések továbbra is elég lassan jönnek.

Évtizedes mélypontok

Azt már a statisztikai hivatal (KSH) első becsléséből is tudni lehetett, hogy a korlátozások feloldása itthon és az Európai Unió jelentős részében májusban még nem billentette helyre a hazai ipar teljesítményét. Bár a 30 százalékos zuhanás már jobb, mint az áprilisi  közel 40, a hazai ipar termelése azonban továbbra is nagyjából a nyolc-tíz évvel ezelőtti szinten áll, pedig akkor még érződött a 2008-as gazdasági válság hatása. Sokatmondó, hogy a májusi adat 2006-ban szinte hajszálpontosan annyi volt, mint most.

Kedd reggel pedig az is kiderült, hogy vannak olyan területek, ahol ennél is sokkal többet léptünk vissza az időben. A KSH részletes ágazati bontása szerint a textil, ruha és bőrtermékek gyártása például a tavalyi szint kétharmadát sem érte el, pedig már 2019-ben sem pörgött nagyon az ágazat. Ebben a szektorban a termelés a 2008-as válság során sem esett vissza ilyen mértékben, és mivel az évezred eleje óta csak leépül a ruhaipar, a koronavírus valószínűleg történelmi mélypontra taszította.

 

Elég hasonló a helyzet a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás területén is, azzal a különbséggel, hogy ott nem annyira látványos hosszabb távon a leépülés, mint a ruhaiparban. Most azonban a termelés itt is két évtizede nem látott mélységben van, ráadásul nem is igazán sikerült elmozdulni az abszolút mélypontnak számító áprilisi szintről.

Nem volt repülőrajt

Ez a két szektor azonban néhány tízmilliárd forint értékű havi kibocsátásával annyira azért nem meghatározó a hazai ipar szempontjából. Szemben például a békeidőben 700-900 milliárd forintnyi terméket előállító járműgyártással, amely szintén összeomlott a koronavírus-járvány miatt.

 

Az autóiparban a mélypont áprilisban volt, amikor minden nagy összeszerelő üzem leállt, így a termelés a 90-es évek végére jellemző szintre esett vissza. Májusban aztán mindenki bejelentette az újraindulást, a hazai beszállítók azonban már néhány nap elteltével arra panaszkodtak, hogy valójában szó sincs visszaállásról, mindenhol csak ímmel-ámmal kezdtek el termelgetni. A nagy gyártók egyébként nem is titkolták, hogy nem teljes kapacitáson indulnak újra. A Suzukinál például csak tegnap indult el a második műszak, és a máskor három műszakos rendben dolgozó Mercedes-, illetve Audi-gyárban is egy-egy műszakkal kezdtek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég év végén is messze lesz a magyar autóipar a tavalyi szinttőlKonfliktusok vannak az iparágban: az autógyártók és a hozzájuk közeli beszállítók ellátási problémákra panaszkodnak, a kisebb cégek pedig arra, hogy nem rendelnek tőlük.

Ez pedig a teljes szektor termelési adatain is elég jól látszik. Az ágazat májusban még mindig csak éppen félgőzzel termelt az előző évi teljesítményéhez képest. Az év ezen szakaszában utoljára kilenc éve volt alacsonyabb a kibocsátás, amikor épp a gazdasági válságából igyekezett kilábalni az autóipar, és amikor nem mellesleg még nem termelt a kecskeméti Mercedes-gyár. Sőt, a 2008-as krízis előtt is volt olyan május, amikor Mercedes nélkül is nagyobb volt a szektor kibocsátása a mostaninál.

Elmaradoznak a megrendelések

Összességében tehát áprilishoz képest már nem volt annyira katasztrofális a hazai ipar teljesítménye, azonban már most látszik, hogy nem néhány hónap lesz, mire visszaállunk a járvány előtti szintre. Az autóiparban erre az idén már nagyjából senki nem számít, különösen, hogy az áprilisi leállások után egy-két hétig a nyáron is szüneteltetik a termelést az összes nagy hazai összeszerelő üzemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNyáron is leállnak a magyar autógyárak, mi lesz a dolgozóikkal?Nemrég indultak újra, a Suzuki ma indítja a második műszakot, de nyáron ismét minimum egyhetes szünetet tartanak. A keresetek visszaesnek, főleg a beszállítóknál.

A leállásokat ugyan a szabadságolásokkal és a karbantartási munkákkal indokolták a cégek, de egyelőre a rendelésállomány alakulása sem ad okot túl sok optimizmusra. Az autóiparban májusban mindössze harmadannyi új rendelés jött össze, mint egy évvel korábban, így pedig a korábbi kapacitáson jelentős részben csak készletre lehetne termelni.

 

Az új rendelések elmaradozása egyébként, ha nem is ilyen mértékben, de más szektorokban is gondot okoz. Döcögve érkeznek a megbízások a gépgyártás, illetve a fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása területén is, de a papírgyártás és most már a gyógyszeripar is gyengébben teljesít, mint egy éve. Utóbbi kettőt pedig eleinte elég masszívan megtolta a járvány. A hazai gyógyszercégek termékei iránt elsősorban belföldön nőtt a kereslet érthető okokból, míg a papíripart a nagy élelmiszer-felvásárlási láz hajtotta márciusban, hiszen a csomagolóanyagokhoz rájuk is szükség volt.

Adat autóipar ipar ipari termelés koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 11. 14:39 Adat, Vállalat

Fél év alatt olcsóbb lett a bevásárlásunk a Lidlben és az Aldiban

A két diszkontlánc árazása az alapvető élelmiszereknél annyira minimális eltéréseket mutat, hogy néha az volt az érzésünk, ez nem is két cég, hanem egy.

Avatar
2020. augusztus 10. 15:33 Adat

Most akkor mekkora a valódi munkanélküliség Magyarországon?

Egymásnak sokszor homlokegyenest ellentmondó kommentárokat lehet olvasni arról, hogy pontosan mekkora munkanélküliség alakult ki, és látható-e már javulás.

Jandó Zoltán
2020. augusztus 7. 12:42 Adat

Ezt a szezont már a Balatonnál sem lesz könnyű visszahozni

A júniusi turisztikai számok még mindig nagyon rosszak. Július-augusztusban az ország egyes régióiban nagyon felpörgött a forgalom, de a kiesést ez már nem hozza vissza.

Fontos

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.

Váczi István
2020. augusztus 11. 06:52 Vállalat

Veszteséges, de már gyarapítja a gazdaságot a kormány kedvenc multija

Tavaly 30 milliárd forintot tett hozzá a magyar gazdasághoz a Samsung gödi üzeme, amely már több mint kétezer embert foglalkoztat.