Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 28. 07:29 Adat

Akkor érdekli az embereket a koronavírus, amikor épp lezárások vannak, de akkor nagyon

Amíg nem érzékelték a járvány hatásait a saját hétköznapjaikban az emberek, addig nem is igazán érdeklődtek a koronavírus iránt, legalábbis ez derül ki, ha a Google Trends adatai mélyére ásunk. A betegségre vonatkozó internetes keresési forgalom szinte egyöntetűen március közepén csúcsosodott ki az európai országokban, amikor a kormányok többsége meghozta az első korlátozó intézkedéseket.

 


Érdemes azonban megfigyelni a márciusi csúcs előtti két kiugrást is. Az első, kisebb érdeklődési hullámot még január végén regisztrálta a Google az európai országokban, amikor egyrészt Vuhan városát lezárták, másrészt pedig felderítették az első Kínán kívüli fertőzötteket, például Franciaországban és az Egyesült Államokban. Ekkor még Müller Cecília magyar tisztifőorvos úgy értékelte a helyzetet, hogy “itt kicsi az esélye a járványnak”.

A vírust övező érdeklődés is lankadni kezdett a következő hetekben Európa-szerte, február végén azonban hirtelen hatalmasat ugrott a járvánnyal kapcsolatos keresési forgalom a legtöbb országban. Észak-Olaszországban ekkorra vált olyan súlyossá a helyzet, hogy a kormány vesztegzár alá helyezte az addig azonosított két gócpontot (az olaszokra vonatkozó görbe messze el is szakad a többi országétól ebben az időszakban), miközben már a környező országokban – Ausztriában, Horvátországban és Romániában – is megjelent a vírus.

A járvány és a vírus ellenében meghozott óvintézkedések Európában éppen akkor teljesedtek ki, amikor a kínaiak már úgy érezték, hogy túl vannak a pandémia nehezén. Március közepén az egyre fokozódó korlátozások mellett az észak-olaszországi kórházakból sokkoló felvételek érkeztek, és mint az a fentebbi ábrán is látszik, csúcsra jutott a koronavírust övező internetes érdeklődés. A rendkívüli állapotok bevezetésével több országban még április elejéig kitartott felfokozott keresési aktivitás a vírussal kapcsolatban, azonban ezt követően– egy-egy országban némi ingadozással – lassan mérséklődött a Google által mért forgalom.

Jól látszik a járvány nyomán sokkszerűen kialakuló, majd néhány hét alatt lecsengő információéhség más keresési kulcsszavakat nézve is. A magyar internetezők március közepe előtt a vírusfertőzés megelőzésével kapcsolatos tárgyakra – nevezetesen a maszkra és a fertőtlenítőre – is a fentebb már kiemelt időszakokban kerestek kampányszerűen.

 

Persze nagyrészt érthető a keresési forgalmak lecsengése az európai országokban, hiszen a járvány az elmúlt hetekben úgy tűnik, hogy megfékeződött. Vannak azonban olyan térségek, ahol még javában növekszik az aktív esetek száma, leginkább az amerikai kontinensen, például az Egyesült Államokban vagy Brazíliában. Az internetes keresési forgalmak ugyanakkor arról árulkodnak, hogy a vírus már ezekben az országokban sem érdekli igazán az internetezőket – talán azért, mert ezekben az országokban a rengeteg eset ellenére sem beszélnek az átfogó lezárások visszaállításáról.

 

Pedig a járvány fellángolására minden esély megvan, Horvátországban például két hónapja nem regisztráltak annyi új fertőzöttet, mint csütörtökön. Kérdés, hogy a lankadó érdeklődéssel (már amennyiben elfogadjuk a keresési aktivitást ennek mércéjeként) mennyiben jár együtt a felelőtlenebb viselkedés, ami akár a második fertőzési hullám kialakulásához is vezethet.

Adat Google Trends internet internetes kereső koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2020. július 6. 16:25 Adat

Tízmilliárdokba került a budapesti kereskedőknek a két héttel hosszabb karantén

Pest megyében annak ellenére is kedvezőbben alakultak az országos átlagnál a kiskereskedelmi forgalmi adatok, hogy itt két héttel tovább tartott a kijárási korlátozás.

Bucsky Péter
2020. július 5. 07:55 Adat

Holland biciklisek, norvég e-autósok? Mi jobban tudjuk, hogyan kell zölden közlekedni

Ma már mindenki környezetbarátnak akar látszani, de a zöld közlekedésben a közép-európai országok sokkal előrébb járnak, mint a nyugatiak.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.