Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 17. 12:17 Adat

A kilábalás első jeleit mutatja az európai autópiac

Májusban az újonnan forgalomba helyezett gépkocsik száma 57 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értéktől Európában – az első ránézésre kétségbeejtő adat a mostani helyzetben akár némi bizakodásra is okot adhat, ugyanis áprilisban a visszaesés mértéke még 78 százalék volt az előző év azonos időszakához képest. Túl nagy optimizmusra persze semmi okunk nem lehet, a statisztikákat összesítő Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) 1990 óta nem rögzített olyan alacsony májusi adatot, mint idén.

 

 

A kontinens országai*A statisztika egész pontosan az EU- és az EFTA-tagállamokra, illetve az Egyesült Királyságra vonatkozik. között jelentős különbségek vannak a visszaesés tekintetében. Míg Magyarországon nagyjából az európai átlagnak megfelelő mértékben szűkült a piac, addig a szomszédos Ausztriában és Szlovéniában, illetve Belgiumban is csak a harmadával esett vissza a forgalomba állított autók száma. A legnagyobb csökkenést az Egyesült Királyságban szenvedte el az ágazat 89 százalékkal, de az ír, a horvát, az izlandi, a portugál és a spanyol kereskedők is 70 százalék feletti szűkülést szenvedtek el az előző hónapban.

 

 

Ha az idei év első öt hónapját hasonlítjuk 2019 azonos időszakához, akkor Magyarországot már a piacszűkülésben legkevésbé érintett országok közé sorolhatjuk. A 43 százalékos csökkenést mutató európai átlaghoz képest a magyar visszaesés csak 26 százalék volt, aminél csak a litván, a norvég és a finn autókereskedők szenvedtek el kisebb mérséklődést. A rangsor másik oldalán Horvátország, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Olaszország áll 50 százalékot meghaladó visszaeséssel.

 

 

Az iparág reményei szerint a nyári turisztikai szezon újabb löketet adhat az autóeladásoknak, a járvány miatt ugyanis várhatóan megnövekszik az autós utak népszerűsége. Az autókereskedelem az Egyesült Államokban és Kínában is túl van a tavaszi mélypontokon.

Persze arról szó sincs, hogy az európai gyárak komolyabb veszteségek nélkül megúsznák a koronavírus gazdasági következményeit: több tízezer autóipari állás és számos üzem működése vált bizonytalanná a kontinensen, ugyanakkor Magyarország ebből a szempontból is a szerencsésebb országok között említhető.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAutógyárakat zárnak be Európában, de a magyar üzemeket egyelőre nem kell félteniJelen állás szerint a brit, a francia és a spanyol autóiparban dolgozók kénytelenek a legnagyobb megrázkódtatásokat elszenvedni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóeladások autógyárak autóipar autópiac Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.