Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 17. 12:17 Adat

A kilábalás első jeleit mutatja az európai autópiac

Májusban az újonnan forgalomba helyezett gépkocsik száma 57 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értéktől Európában – az első ránézésre kétségbeejtő adat a mostani helyzetben akár némi bizakodásra is okot adhat, ugyanis áprilisban a visszaesés mértéke még 78 százalék volt az előző év azonos időszakához képest. Túl nagy optimizmusra persze semmi okunk nem lehet, a statisztikákat összesítő Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) 1990 óta nem rögzített olyan alacsony májusi adatot, mint idén.

 

 

A kontinens országai*A statisztika egész pontosan az EU- és az EFTA-tagállamokra, illetve az Egyesült Királyságra vonatkozik. között jelentős különbségek vannak a visszaesés tekintetében. Míg Magyarországon nagyjából az európai átlagnak megfelelő mértékben szűkült a piac, addig a szomszédos Ausztriában és Szlovéniában, illetve Belgiumban is csak a harmadával esett vissza a forgalomba állított autók száma. A legnagyobb csökkenést az Egyesült Királyságban szenvedte el az ágazat 89 százalékkal, de az ír, a horvát, az izlandi, a portugál és a spanyol kereskedők is 70 százalék feletti szűkülést szenvedtek el az előző hónapban.

 

 

Ha az idei év első öt hónapját hasonlítjuk 2019 azonos időszakához, akkor Magyarországot már a piacszűkülésben legkevésbé érintett országok közé sorolhatjuk. A 43 százalékos csökkenést mutató európai átlaghoz képest a magyar visszaesés csak 26 százalék volt, aminél csak a litván, a norvég és a finn autókereskedők szenvedtek el kisebb mérséklődést. A rangsor másik oldalán Horvátország, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Olaszország áll 50 százalékot meghaladó visszaeséssel.

 

 

Az iparág reményei szerint a nyári turisztikai szezon újabb löketet adhat az autóeladásoknak, a járvány miatt ugyanis várhatóan megnövekszik az autós utak népszerűsége. Az autókereskedelem az Egyesült Államokban és Kínában is túl van a tavaszi mélypontokon.

Persze arról szó sincs, hogy az európai gyárak komolyabb veszteségek nélkül megúsznák a koronavírus gazdasági következményeit: több tízezer autóipari állás és számos üzem működése vált bizonytalanná a kontinensen, ugyanakkor Magyarország ebből a szempontból is a szerencsésebb országok között említhető.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAutógyárakat zárnak be Európában, de a magyar üzemeket egyelőre nem kell félteniJelen állás szerint a brit, a francia és a spanyol autóiparban dolgozók kénytelenek a legnagyobb megrázkódtatásokat elszenvedni.

Adat autóeladások autógyárak autóipar autópiac Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2022. május 27. 13:37 Adat

Akad még néhány termék, amit egyelőre nem érint az infláció

Nem minden drágult, de kérdés, hogy meddig marad így.

Török Zoltán
2022. május 26. 15:39 Adat

Önámítás-e az energia tekintetében önellátó Magyarország képe?

Az önellátás gondolata ugyanis tökéletesen szembe megy a klasszikus közgazdaságtan alaptételeivel, melyek a kereskedelem előnyeiről szólnak.

Váczi István
2022. május 26. 10:16 Adat, Vállalat

Miért rengeteg a kényszervállalkozó, ha alig találni dolgozót?

Már nem a munkanélküliség, hanem a túlságosan kötött munkahelyi körülmények vesznek rá sokakat saját vállalkozás indítására - na meg persze a kedvezőbb adózás.

Fontos

Hajdu Miklós
2022. május 27. 16:28 Élet

A járvány után idén az infláció tépázhatja meg az önfeledt nyaralást

A rendkívül erős utazási kedv és infláció ütközésén múlik a nyári szezon sikere.

Debreczeni Anna
2022. május 27. 09:09 Támogatói tartalom, Tech

Mit csinálnál, ha ezentúl csak hallgatni tudnád az Instát?

Alapvető szemléletváltásra van szükség ahhoz, hogy a felhasználóbarát digitális világ tervezésekor gondoljunk a fogyatékossággal élő embertársainkra is.

Jandó Zoltán
2022. május 27. 06:57 Pénz, Vállalat

Olcsóbban jött Magyarországra az orosz gáz márciusban

Márciusban jóval a tőzsdei jegyzések alatti áron érkezett Magyarországra az orosz gáz. A háború kirobbanását követően egész Európa látványosan többet vásárolt az oroszoktól.