Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 14. 18:27 Adat

Majdnem egy ezres egy kávé, mégis a világon a legolcsóbbak között van a magyar Starbucks

Az Economist nevű gazdasági hetilap 1986 óta használja a Big Mac indexet a különböző országok árszínvonalának összehasonlítására. A Big Mac ugyanazokból az alapanyagokból tevődik össze 160 országban, viszont eltérő az ára, így sajátos képet ad az adott ország árairól, sőt, akár az adott deviza alul- vagy felülértékeltségéről.

A Finder nevű fogyasztási tanácsokkal foglalkozó honlap a globális kereskedelmi láncok egyik másik szimbolikus termékére, a Starbucks lattéjára alapozva készített el egy listát (bár ezt korábban például a Wall Street Journal vagy az Economist is megtette). A világ 76 országából gyűjtötték össze, hogy mennyibe került egy “tall” (azaz kis méretű) latte az amerikai kávézóláncnál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven éves a Big Mac, a közgazdászok kedvenc szendvicseÓriási sikert ért el az 1968-ban megszületett Big Mac, amelyből csak tavaly több mint 1,3 milliárdot adott el a McDonald's világszerte.

Akárcsak a Big Macnél, dollárban átszámítva a latte árában is több mint háromszoros különbség van a legolcsóbb és a legdrágább kávé között. A legtöbbet Dániában kell fizetni egy starbucksos kávéért, több mint hat dollárnyi koronát. Az északi országok mellett az ázsiai városállamok tartoznak az élbolyba.

 

A lista alapján Magyarországon 2,62 dollárba (azaz nagyjából 780 forintba – igaz, megnéztük, és a mai napon már éppen 890 forintba) kerül egy latte. Magyarország ezzel 76 országból a 68. helyen áll. A vizsgált régiós országok közül a többi visegrádi ország mellett Románia is drágább nálunk. Huszonhat európai ország közül egyedül Bulgáriában olcsóbb az ital.

A lista szerint Magyarországnál jóval szegényebb országokban is drágább a latte a Starbucksban, ilyen például India, Bolívia, Marokkó vagy Kambodzsa. A legolcsóbb pedig Törökországban és Egyiptomban, őket főleg dél-amerikai országok előzik meg közvetlenül.

Hogy a Big Mac vagy a Starbucks-latte árából készített indexek nem feltétlenül rezonálnak a valós életszínvonalra, jól mutatja a két termék árának összevetése.

 

Míg például Romániában drágább a latte, mint Magyarországon, addig a Big Mac nálunk kerül többe 40 százalékkal. Oroszországban kétszer annyiba kerül egy latte, mint egy Big Mac, Brazíliában pont fordított az arány. Brazíliában pedig hiába kapható az egyik legolcsóbban a latte, a Big Mac drágább, mint a kávéban világelső Dániában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTízszer annyit dolgozol egy iPhone-ért, mint egy svájciAz európai nagyvárosok közül csak Kijevben kell többet dolgozni érte. férfi hajvágásban viszont nem állunk annyira rosszul.

Adat Big Mac index Starbucks Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2020. január 15. 14:49 Adat

Nincs még egy olyan sorozat a világon, mint a Barátok közt

A leghosszabb sorozatok heteket vesznek el az ember életéből, a szappanoperák azonban ennél is nagyobb időgyilkosok.

Kasnyik Márton
2020. január 14. 10:21 Adat

Hét éve nem volt ilyen magas az infláció, mi történik az uborkával és a disznóhússal?

Örülhetnek a hagyma-káposzta-krumpli rajongói, szomorkodhatnak az uborkakedvelők és lakbért fizetők.

Jandó Zoltán
2020. január 7. 16:42 Adat

Kelet-Európa kiürül, a Szaharában népességboom lesz

Az ENSZ szerint 2100-ban nagyjából 3,1 milliárddal leszünk többen a Földön, mint jelenleg, és ebből a növekményből közel 3 milliárdot Afrika hoz majd össze.

Fontos

Stubnya Bence
2020. január 16. 17:10 Vállalat, Világ

Európai minimálbért akar az EU, de észak és kelet máris összevitatkozott rajta

Abban egyetértenek a keleti és északi tagállamok szakszervezetei, hogy közelíteni kéne a béreket, de az északiak nem akarnak uniós szinten kötelező minimálbért.

Torontáli Zoltán
2020. január 16. 06:57 Élet, Közélet

Kérdezze meg kezelőorvosát, mielőtt a kormányra hallgat a konyhában

A táplálkozás-egészségtani adatok alapján felesleges, a környezetvédelmi szempontok miatt nem jó irány, de még a nemzetközi trendeknek is ellene megy a húsfogyasztást ösztönző intenzív magyar kampányok sora.

Bucsky Péter
2020. január 15. 06:58 Közélet

Álzöld látszatintézkedésben ért egyet Orbán és Karácsony

A kormányfő elektromos buszos ötletét a főpolgármester is támogatja. Megmutatjuk, miért tévednek mindketten.