Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 14. 18:27 Adat

Majdnem egy ezres egy kávé, mégis a világon a legolcsóbbak között van a magyar Starbucks

Az Economist nevű gazdasági hetilap 1986 óta használja a Big Mac indexet a különböző országok árszínvonalának összehasonlítására. A Big Mac ugyanazokból az alapanyagokból tevődik össze 160 országban, viszont eltérő az ára, így sajátos képet ad az adott ország árairól, sőt, akár az adott deviza alul- vagy felülértékeltségéről.

A Finder nevű fogyasztási tanácsokkal foglalkozó honlap a globális kereskedelmi láncok egyik másik szimbolikus termékére, a Starbucks lattéjára alapozva készített el egy listát (bár ezt korábban például a Wall Street Journal vagy az Economist is megtette). A világ 76 országából gyűjtötték össze, hogy mennyibe került egy “tall” (azaz kis méretű) latte az amerikai kávézóláncnál.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven éves a Big Mac, a közgazdászok kedvenc szendvicseÓriási sikert ért el az 1968-ban megszületett Big Mac, amelyből csak tavaly több mint 1,3 milliárdot adott el a McDonald's világszerte.

Akárcsak a Big Macnél, dollárban átszámítva a latte árában is több mint háromszoros különbség van a legolcsóbb és a legdrágább kávé között. A legtöbbet Dániában kell fizetni egy starbucksos kávéért, több mint hat dollárnyi koronát. Az északi országok mellett az ázsiai városállamok tartoznak az élbolyba.

 

A lista alapján Magyarországon 2,62 dollárba (azaz nagyjából 780 forintba – igaz, megnéztük, és a mai napon már éppen 890 forintba) kerül egy latte. Magyarország ezzel 76 országból a 68. helyen áll. A vizsgált régiós országok közül a többi visegrádi ország mellett Románia is drágább nálunk. Huszonhat európai ország közül egyedül Bulgáriában olcsóbb az ital.

A lista szerint Magyarországnál jóval szegényebb országokban is drágább a latte a Starbucksban, ilyen például India, Bolívia, Marokkó vagy Kambodzsa. A legolcsóbb pedig Törökországban és Egyiptomban, őket főleg dél-amerikai országok előzik meg közvetlenül.

Hogy a Big Mac vagy a Starbucks-latte árából készített indexek nem feltétlenül rezonálnak a valós életszínvonalra, jól mutatja a két termék árának összevetése.

 

Míg például Romániában drágább a latte, mint Magyarországon, addig a Big Mac nálunk kerül többe 40 százalékkal. Oroszországban kétszer annyiba kerül egy latte, mint egy Big Mac, Brazíliában pont fordított az arány. Brazíliában pedig hiába kapható az egyik legolcsóbban a latte, a Big Mac drágább, mint a kávéban világelső Dániában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTízszer annyit dolgozol egy iPhone-ért, mint egy svájciAz európai nagyvárosok közül csak Kijevben kell többet dolgozni érte. férfi hajvágásban viszont nem állunk annyira rosszul.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Big Mac index Starbucks Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Debreczeni Anna
2024. március 28. 10:38 Adat

Nőtt a magyar nyugdíjak értéke, de így is leszakadt a lengyel és román szinttől

A hazai átlagnyugdíj 43 százalékkal ér többet, mint 2004-ben, de így is messzebb kerültünk az uniós átlagtól, egyebek mellett a román és lengyel nyugdíjak nagyon gyors növekedése miatt.

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Debreczeni Anna
2024. március 27. 15:21 Adat

A románok ötöde, a horvátok és a bolgárok negyede él külföldön

A külföldön élő magyar népesség aránya 7,3 százalék volt 2020-ban, ez a legalacsonyabb a kelet-közép-európai térségben.

Fontos

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.