Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 13. 11:16 Adat

Matolcsynak vagy Vargának van igaza? Kétszer nyolc grafikon a vita eldöntéséhez

Az elmúlt hetekben mi is többször foglalkoztunk azzal az első látásra elég furcsa jelenséggel, hogy a német gazdaság legtöbb kulcsfontosságú mutatója egyre rosszabb eredményeket produkál, Magyarországon azonban mintha még nem látnánk ennek a konkrét hatásait. Mindez azért furcsa, mert azt gondolnánk, hogy a magyar ipar német kitettsége akkora, hogy a kettő szinte össze van nőve, így a németek gyengélkedése előbb-utóbb hozzánk is begyűrűzik.

Igaz, erről erősen megoszlik a gazdaságpolitikusok véleménye. A múlt heti közgazdász vándorgyűlésen Matolcsy György jegybankelnök arról beszélt, hogy a német problémák 6-9 hónap alatt begyűrűznek Magyarországra. Varga Mihály pénzügyminiszter viszont azt mondta, nem gyűrűzik be Magyarországra a német ipar lassulása, hiszen az már közel egy éve tart, nálunk ennek még sincs érzékelhető hatása. Matolcsy aztán nem hagyta szó nélkül az ellenvéleményt.

Most ugyanennek a témának adunk még egy megközelítést annak kapcsán, hogy Imko Meyenburg, az Anglia Ruskin Egyetem tanára egy most publikált cikkében nyolc grafikonon foglalta össze közérthető formában, hogy szerinte miért valószínű Németország recesszióba csúszása.

Mi most ezt a nyolc grafikont mutatjuk be, de érdekességképpen a magyar verziójukat is mellé tesszük (ugyanabból a forrásból, a tradingeconomics.com-ból merítve).

Meyenburg elsőként az éves GDP-növekedést citálja, és azt hangsúlyozza, hogy a német össztermék növekedési üteme 2018 közepe óta szinte szabadesésben van a korábbi szintekhez képest.

Ugyanez Magyarországon így néz ki:

Amikor a német GDP beesik, a magyar éppen meglódul.

Meyenburg szerint azonban a németek szempontjából ennél sokkal aggasztóbb az ipari termelés adatának változása, mert az az esés, amit szintén körülbelül 12 hónapja látunk, 2012-13 óta példa nélküli.

Magyarország ebben az időszakban így teljesített ebben a mutatóban:

A 2011-13 körüli visszaesés nálunk is megvan, akkor még követtük a németeket, most azonban érdekes módon már nem.

A harmadik grafikonpáros ugyanezt mutatja meg közelebbről, először nézzük a német adatot az elmúlt 12 hónapban:

És ehhez képest a magyar ilyen volt:

Az iparon belül a feldolgozóipar elmúlt 12 hónapja – amelyben például az autóipari termelés is benne van – német optikával még ennél is rosszabbnak látszik.

Ezzel szemben a magyar (az utolsó, júniusi adatot kivéve) egyáltalán nem borzasztó, mintha mi sem történt volna. Sőt, a tradingeconomics.com adatbázisában ugyan még nem jelent meg, de a KSH-nak köszönhetően már tudjuk, hogy júliusban hatalmas felívelés jött, az előző év azonos időszakához viszonyított 12,1 százalékos növekedés kiütné az alábbi grafikonmező tetejét.

Az okokról Meyenburg azt írja, hogy a németek az utóbbi időben egyre nehezebben exportálnak, részben a kínai-amerikai kereskedelmi háború közvetett hatásai miatt. A német kereskedelmi mérleg (az export és az import egyenlege) így alakult az elmúlt 12 hónapban:

A magyar ezzel szemben ilyen volt:

Ezzel párhuzamosan a német belső fogyasztás növekedése is megtorpant (a grafikon közepén majdnem kiegyenesedik a vonal), legalábbis 2018 második felében, és csak mostanában élénkül – részben ezzel magyarázható az ipari termelés ekkori magára találása is.

Ezalatt azonban a magyar fogyasztás (sokkal kisebb volumenben és sokkal nagyobb karácsonyi szezonalitás mellett) folyamatosan emelkedett.

Meyenburg azt magyarázza, hogy szerinte a németek 2018 második felében és 2019 elején a fogyasztás helyett inkább a hiteleik visszafizetésére koncentráltak (készültek a recesszióra), és erre utalhat a lakossági hitelállomány 2018-as, visszaesést mutató trendje.

A magyarok eközben teljesen más úton járnak, fokozatosan egyre bátrabban veszik fel a hiteleket, mintha nem kellene tartani a recessziótól.

Végül pedig az állami költések grafikonját érdemes megnézni, amelyen az látszik, hogy a német központi beruházásokat 2018-ban szintén kissé visszafogták, és csak 2019-ben engedték újra érdemben növekedni.

Magyarországon azonban nincs nyoma visszafogásnak:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok cég felől aggasztó hírek érkeznek, pedig látszólag minden rendben van a magyar autóiparralAz utóbbi hónapokban számos magyar autóipari beszállító és gyártó kezdte megérezni a globális autóipar lassulását, aminek következtében olyasmik történnek az iparágban, amikre évek óta nem volt precedens.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagy bajban van a német ipar, és ez már Magyarországon is érződikMost már számok is mutatják, hogy megakadt a magyar ipar lendülete.

Adat gdp Magyarország németország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2019. október 12. 18:28 Adat, Világ

Nincs olyan kontinens, ahol ne lenne otthon a 20 legszennyezőbb vállalat

A hatvanas évek óta tudott róla az olajipar, hogy klímaváltozást okoznak a termékei, egy civilszervezet szerint ezért felelőssége van a folyamat megállításában is.

Hajdu Miklós
2019. október 9. 11:55 Adat

Melegrekordok százai dőltek meg idén nyáron

A sokáig tartó meleg mellett bőven kijutott a szélsőségesen forró napokból is a nyári hőhullámok során.

Avatar
2019. október 9. 10:11 Adat

Lassan nyugdíjas korú egy átlagos háziorvos, de egyre több helyen nincs is

A költségvetési zárszámadásokban szereplő számok is mutatják, hogy egyre több a betöltetlen háziorvosi praxis, miközben elöregszik a szakma.

Fontos

Avatar
2019. október 19. 15:02 Tech

A kínaiak megvették a játékvilágot, és egyre jobban éreztetik hatalmukat

Kína csápjai most már a World of Warcraft Azerothjáig vagy a League of Legends Runeterra nevű világáig is elérnek.

Jandó Zoltán
2019. október 19. 07:29 Közélet

Verseny nélkül kaphatnak nagy munkákat Paks II telkén Mészáros Lőrinc cégei

Mészáros Lőrinc megszerzett egy céget, ami megnyert egy négy nappal később kiírt paksi közbeszerzést, majd még egyet, most pedig jöhet a harmadik és negyedik is.

Fabók Bálint
2019. október 18. 13:21 Élet, Közélet

Elsőként Hódmezővásárhelyen lesz ingyenes a tömegközlekedés Magyarországon

Márki-Zay Péter egy Facebook-komment hatására tenné ingyenessé a szinte mindig üres buszok használatát, mivel a jegybevételek a költségek tizedét sem érik el.