Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. augusztus 6. 12:37 Adat

Már most a sztrájkok éve az idei

Idén év elején nagyjából kora tavaszig feltűnően sok volt a sztrájk az országban, és nemcsak érzetre volt több a munkabeszüntetés, hanem a statisztikák is megerősítik ezt a jelenséget.

A Budapesti Metropolitan Egyetem oktatója, Berki Erzsébet friss tanulmánya a 2010 óta eltelt időszak munkaügyi akcióit elemzi. A kutatás egyik legérdekesebb megállapítása, hogy 2010 óta a sztrájkok száma végig a 2010 előtti évek átlaga alatt maradt,

az idén viszont már annak ellenére a korábbi időszak átlagát meghaladó számú sztrájk volt, hogy még csak egy hónappal vagyunk túl az év felén.

Az ábrán az is látszik, hogy 2010 óta sok volt a munkabeszüntetéssel együtt nem járó akció, mint például a tüntetés vagy az aláírásgyűjtés. Ennek a tanulmány szerint az az oka, hogy 2010-ben megváltozott a sztrájktörvény, és ettől a potenciális sztrájkszervezők megijedtek, és inkább tüntetéseket szerveztek munkabeszüntetés helyett.

„A törvénymódosítás interpretációi szinte kivétel nélkül arról szóltak, hogy ettől fogva lehetetlen a sztrájk, holott a még elégséges szolgáltatás nyújtására nem kötelezett szektorokra nézve mindössze annyi változás történt, hogy a jogellenes sztrájkok közé bekerült az az eset is, ha a szervezők nem tesznek eleget a munkáltatóval való együttműködési kötelezettségüknek. Hogy ez utóbbi mit jelent, annak a tartalmi kifejtésére nem került sor” – írja Berki a tanulmányban, aki szerint ugyanakkor ez a félelem alaptalannak bizonyult, amit a 2019-es sztrájkhullám bizonyít.

Az akciók címzettje leggyakrabban a kormány vagy a parlament volt. Ennek a tanulmány szerint az az oka, hogy Magyarországon a kormány elég gyakran belefolyik a munkafeltételek alakításába, a versenyszférában például a minimálbér és a garantált bérminimum meghatározásán, a közszférában pedig a jogállási törvények és a szaktörvények meghozatalán keresztül, ezekkel közvetlenül szabályozva a munkafeltételeket. A másik ok pedig az, hogy a munkáltatók és a munkavállalók a közvetlen tárgyalás helyett a kormány segítségével akarják megoldani a problémáikat.

Az akciók célja egyébként leggyakrabban bérrel volt kapcsolatos. Tíz év alatt az akciók követelései csak az esetek 6 százalékában teljesültek teljesen, 17 százalékban részben; 64 százalékban viszont teljesen eredménytelenek voltak. A leghatékonyabb akció a figyelmeztető sztrájk volt, ami az esetek felében volt eredményes a vizsgált időszakban, a sztrájkok hatékonysága 30 százalék körül alakult, viszont az összes többi akcióból csak minden ötödik-hatodik vezetett értékelhető eredményre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA győri Audi-sztrájk bármelyik országban nagyot ütött volnaA három héttel ezelőtti munkabeszüntetés több sztrájknapot eredményezett, mint amennyit az elmúlt tíz évben összesen mértek Magyarországon.

Adat munka sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Jandó Zoltán
2019. december 5. 17:27 Adat

Idén végre megtörhet a használt kocsik uralma

Hosszú évek óta először helyezhetnek forgalomba kevesebb használt importkocsit, mint új autót. A trend eddigi nyertesének a Suzuki tűnik.

Hajdu Miklós
2019. december 4. 10:19 Adat

Nem áll rosszul Budapest, de Prága és Bécs sokkal népszerűbb a turisták körében

A magyar főváros stabilan tartja magát a világ száz legfontosabb turisztikai célpontját jelentő város között.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.