Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. február 21. 11:55 Adat

A győri Audi-sztrájk bármelyik országban nagyot ütött volna

Nemcsak hazai vagy régiós, de még uniós összevetésben is kifejezetten nagy megmozdulás volt a győri Audi-sztrájk. Bár az európai munkabeszüntetéseket összesítő adatbázis pontossága hagy némi kívánnivalót maga után, így is sokat elárul, hogy a januári akció több sztrájknapot eredményezett, mint amennyit 2009 óta összesen mértek Magyarországon.

Az uniós sztrájkadatokat az Európai Szakszervezeti Intézet (ETUI) a munkabeszüntetéssel telt napok ezer lakosra vetített számával méri. Ezt úgy számolják, hogy a sztrájk napjait megszorozzák az abban résztvevők számával, majd elosztják az összes alkalmazásban állóéval, és az így kapott eredményt szorozzák ezerrel. A módszer előnye, hogy így időben és országok között is összehasonlíthatóvá válnak az adatok.

 


A módszertan alapján pedig az Audi-dolgozók munkabeszüntetése ezer lakosra vetítve 31 sztrájknapot eredményezett, közel nyolcszor annyit, amennyit az ETUI 2010 és 2017 közötti években átlagosan mért Magyarországon. Ez még akkor is durva különbség, ha figyelembe vesszük, hogy az érintett hét évben kifejezetten kedvezőek voltak a gazdasági körülmények, ilyenkor pedig viszonylag ritkán szoktak sztrájkolni az emberek. Ráadásul a mostani megmozdulás az ezt megelőző 10 év adatait is túlszárnyalta, 2000 és 2009 között ugyanis átlagosan évi 23 sztrájknapot jegyeztek fel az európai intézetnél, pedig ebben az időszakban egy gazdasági összeomlás is volt.

Más kérdés, hogy az ETUI számait érdemes fenntartásokkal kezelni. A módszertani információknál ők is felhívják a figyelmet, hogy jó eséllyel több okból is alulbecsülik a munkabeszüntetéssel töltött napok tényleges számát. Egyrészt nem jutnak hozzá minden információhoz, másrészt az adatgyűjtés és a jelentések módszertana is időről időre változik.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk“Megalázó, hogy fél órán át ott áll mögöttem” - mi vezetett az Audi-sztrájkhoz?Az Audi problémái miatt egyre frusztrálóbb lett a légkör a győri gyárban. De közben sokan rájöttek, hogy külföldön nincsenek olyan elvárások, mint Győrben.

 

Az adatbázisuk alapján Magyarországon például 2013-ban nem volt érdemi megmozdulás, holott ebben az évben tartottak szintén közel egyhetes munkabeszüntetést a Dunaferrnél. Bár az acélműben csak harmadannyian dolgoztak akkor, mint most az Audinál, a statisztikákban ennek így is látványos kiugrást kellett volna eredményeznie.

Az elmúlt közel 20 év hazai adatait egyébként a 2000-es év húzta fel, az ETUI szerint az országos egészségügyi sztrájk miatt. Bár abban az évben valóban volt munkabeszüntetés az egészségügyben, valószínűbb, hogy a kiugró szám a vasutasok megmozdulásai miatt jött össze.

Egyébként Európában a görögök és a ciprusiak sztrájkolnak a legtöbbet. A 2000 és 2009 közötti időszakban Görögországban volt a legtöbb munkabeszüntetés, és bár 2010 óta ők nem közölnek adatot, annyit tudni lehet, hogy az adatközlés megszüntetését követő hét évben is 32 általános sztrájk volt náluk. Ez majdnem annyi, mint Európa összes többi országában együttvéve.

Ezek alapján a görögök valószínűleg a 2010 és 2017 közötti időszakban is vezethettek, adatok híján azonban Ciprus hozta a legmagasabb számot. A 316 sztrájknap két és félszerese annak, amit a második helyen álló, és egyébként kifejezetten aktívan és kiszámíthatóan sztrájkoló franciák összehoztak.

 

A sztrájkkal töltött napok száma egyébként összességében folyamatosan csökken Európában. A rendszerváltás évében volt a csúcs 272 nappal, 2017-ben azonban ez már csak 16 volt.

Adat Audi Ciprus Görögország sztrájk Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2019. március 20. 12:28 Adat

Mindenkit lehagyott a román órabérek növekedése

A munkaerő-költségek növekedése az EU keleti régiójában messze meghaladja az uniós átlagot.

Wiedemann Tamás
2019. március 15. 14:51 Adat

Nehéz lesz utolérni Ausztriát, ha ott 22-szer több szabadalmi kérelmet nyújtanak be

Nagyon kevés a magyarországi szabadalmi kérvény, és azokat is a multik adják be. A statisztikákból is látszik, milyen nagy verseny van az önvezető autók fejlesztésében.

Hajdu Miklós
2019. március 12. 13:29 Adat

Bőven lenne mit fejleszteniük a magyar városoknak a honlapjaikon

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen képet formálnak magukról a városi önkormányzatok az interneten.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. március 20. 06:54 Közélet, Vállalat

Hiába ért véget, tovább égeti a közpénzeket az Orbán-Simicska háború

Brutálisan drágán épített volna autópályát az Alföldön Simicska Lajos, de elvették tőle a projektet. Most a kormány új kedvence másfélszer annyiért épít gyorsforgalmi utat.

Jandó Zoltán
2019. március 18. 06:52 Vállalat

Mostantól nem ehetsz úgy Big Mac-et, hogy abból ne részesüljön a NER

Teljes modellváltást hajt végre Magyarországon a McDonald’s azzal, hogy helyi leányát eladja egy kormányközeli üzletembernek. Mostantól mindent a marketes Scheer Sándor felügyel.

Torontáli Zoltán
2019. március 17. 07:37 Élet

A rendszerváltás környéki seftelés remek üzleti iskola volt, amely ma hiányzik

Egyre közelebb kerülnek a nyugdíjhoz a nyolcvanas évek végének legjobb üzletkötői, és nem látszik az utánpótlás.