Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. január 19. 14:03 Adat

Megtudtuk, miért kerül a KSH-nál 235 forintba a Magyar Nemzet fél évvel a megszűnése után

Az inflációs beszámolókból legtöbbször általában csak az derül ki, hogy mennyivel nőtt a fogyasztói kosár ára, ami egy mesterséges, csak elméletben létező dolog, amiben az átlagos magyar kiadásait próbálják utánozni. Ám a statisztikai hivatal (KSH) rengeteg konkrét termék árát is közzéteszi minden hónapban. Ebből a táblázatból lehet megtudni, hogy átlagosan egy kiló liszt 150, egy palack 1,75 literes Coca Cola 350, egy fogkrém 487, míg egy férfi hajvágás 1950 forint volt tavaly decemberben Magyarországon.

A KSH nem közli minden termék árát, csak egyes kiválasztott árukét és szolgáltatásokét, és itt is jellemzően nem konkrét márkák, hanem termékcsoportok jelennek meg (igaz, ennek ellenkezőjére is van példa). A felsorolásban így is vannak érdekességek. Például a statisztikai hivatal még decemberben is számolt az áprilisban megszűnt Magyar Nemzettel, a cigaretták közül a 80-as 90-es évek slágertermékeit emelik ki, a minőségi sör mindössze 24 forinttal drágább a sima világosnál, az átlagos napi menüért viszont 200 forinttal kell többet fizetni, mint a Miniszterelnökség menzáján.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA benzin legyőzte a zöldségdrágulást, megbotlott az inflációDecemberben még drágább lett a rakott krumpli.

Hogyan méri az árakat a KSH?

A KSH árösszeírói hónapról hónapra közel ezer*Jelen állás szerint egészen pontosan 939 termék, amelyek ide kattintva egy táblázatban letölthetőek. termék és szolgáltatás árát gyűjtik be szerte az országban előre meghatározott helyeken. Ezeket a konkrét minőségi jellemzőkkel körülhatárolt termék- és szolgáltatáscsoportokat hívja a hivatali szakzsargon reprezentánsoknak.

A reprezentánsok kiválasztása nem egyszerű, a KSH ugyanis több elvet igyekszik egyszerre figyelembe venni, hogy az árak hónapról hónapra összehasonlíthatóak legyenek, és a fogyasztói kosárba tényleg azok kerüljenek bele, amit meg is vesznek az emberek. Követelmény, hogy az árindex az adott havi valóságos kínálatot tükrözze, ezért a felírás napján*Ami felíróhelyenként a hónap 1. és 20. napja között szóródik. ténylegesen kapható áruk árait írják fel. Cél továbbá, hogy az index kifejezze a tényleges keresletet is, ezért az olyan reprezentánsok esetében, amelyeken belül különböző választékelemek találhatóak, a leginkább keresett áru árát jegyzik fel. Ugyanakkor törekednek az állandóságra és az összehasonlíthatóságra, így az árösszeírók lehetőség szerint folyamatosan ugyanannak a választékelemnek az árát jegyzik fel, amelyikkel a felírást elkezdték.

Az egyes célok azonban még ilyen körülbástyázottnak tűnő módszertan esetén is könnyen sérülhetnek. Az ebből eredő problémákkal, és az inflációra gyakorolt hatásával egy korábbi cikkünkben részletesen is foglalkoztunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem is akkora az infláció, amekkorát a KSH kimutatVannak olyan tételek, amelyekkel nem tudnak megbirkózni a statisztikusok. Valószínűleg sokkal gyorsabban drágul az életünk, mint az a hivatalos számokból kiolvasható.

A lényeg azonban, hogy az árfelírók minden megyében havonta feljegyzik a fenti elvek szerint kiválasztott konkrét termékek és szolgáltatások árát. Így minden hónapban reprezentánsonként 35–150, összesen pedig mintegy nyolcvanezer ár gyűlik össze az árindex-számításhoz. Egy-egy termék országos, havi átlagárát az országos mintában összegyűjtött valamennyi ár egyszerű számtani átlaga adja, ezek szerepelnek az említett táblázatban*Ami nem az összesen 939 reprezentáns átlagárát sorolja fel, csak azoknak egy részét..

A fenti módszertan pedig nagyjából minden korábban említett furcsaságra választ ad.

Magyar Nemzet decemberben

Az áprilisban bezárt napilap ára azért szerepelt még nyolc hónappal később is változatlan áron a KSH adatbázisában, mert a hivatal évente csak egyszer vizsgálja felül az árösszeírásban szereplő termékek és szolgáltatások listáját. Ahogy kérdésünkre fogalmaztak:

a megszűnt újság is csak a 2019. évi  listából kerülhet majd elhagyásra, 2018. fennmaradó hónapjaira az utolsó ténylegesen megfigyelt ár került továbbvezetésre.

Dohánytermékek

Bár a szűkebb listában csak a Sopianae, a Symphonia és a Multifilter márkák árait tünteti fel a KSH valójában ennél jóval több dohánytermék árát követik hónapról hónapra. A felmérésben benne vannak a rövid arany Marlboro, a Blue Philip Morris, a narancssárga Pall Mall és a West Silver cigaretták, illetve utóbbi két márkából a cigarettadohány is. A KSH magyarázata szerint a publikált számok között azért csak az első három szerepel, mert ezek árát kísérik figyelemmel a legrégebben, és így biztosítható a leghosszabb idősor.

Minőségi vs. világos sör

A közzétett termékcsoportok között kétféle sört különböztetnek meg: a világosat és a minőségét. A kettő között azonban folyamatosan minimális, alig több mint 10 százalékos árkülönbség van, ami a jelzők alapján első ránézésre egy laikus számára furcsa lehet.

 

A KSH azokat söröket tekinti minőséginek, amelyen szerepel a minőségi vagy prémium megjelölés. Ez elsőre nem tűnik túl szakmai megoldásnak, de mégis az, a minőségi jelzőt ugyanis nem lehet bármilyen termékre ráírni. Csak azok a sörök lehetnek ilyenek, amelyek – a felhasznált maláta mennyiségétől függő – úgynevezett extrakt (oldott anyag tartalma) meghaladja a 11 százalékot. Ezt pedig a gyártók elég komolyan is veszik. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal egy korábbi söröket érintő vizsgálatában például úgy fogalmazott: „talán először tudjuk leírni eredményeink összefoglalójában, hogy a vizsgált termékek minden tekintetben megfeleltek az előírásoknak”. Ez alapján a különböző sörök ára között pedig tényleg nincs jelentős eltérés.

Napi menü

Rákérdeztünk a hivatalnál arra is, hogy pontosan mit értenek „napi menü” alatt, ami decemberben átlagosan 1050 forint volt, 80 forinttal több mint egy évvel korábban. A válasz szerint ez az éttermekben a kínálatból előre meghatározott két fogásból összeállított menü, amit nem külön-külön az étlapról választ ki a vendég. Azaz épp olyan, amilyen a Miniszterelnökség elmúlt napokban nagy vihart kavart menzáján is kapható az országos átlagnál 200 forinttal olcsóbban.

Adat Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Váczi István
2021. december 5. 17:01 Adat

Nem elfogyott, hanem megromlott a leghatékonyabbnak mondott vakcina magyar készletének tizede

Hiába volt összességében sikeres a Szputnyik felhasználása Magyarországon, a jelek szerint kínos lenne elismerni, hogy közel 200 ezer adagnak végül lejárt a szavatossága.

Pálos Máté
2021. december 4. 15:35 Adat, Élet

A térségben csak Magyarországon nőtt a legfontosabb termékenységi mutató

Tavaly sem csökkent, és feltehetően még idén is nő a magyar termékenységi ráta. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy jóval több gyerek születne.

Hajdu Miklós
2021. december 3. 15:35 Adat

Fordultak a visegrádi járványgörbék, megtorpant a meredek felfutás

Úgy néz ki, elérkezett a járványhullám tetőzése a régióban, a fertőzöttek napi száma még mindig magas, de legalább már nem növekszik.

Fontos

Katona Hajnalka
2021. december 5. 13:04 Élet

Néha még a harag is lehet jó tanácsadó

Persze csak akkor, ha az ember azért haragszik, mert igazságtalanságot lát, mert ilyenkor hajlamosabb jobban segíteni az érintettnek.

Stubnya Bence
2021. december 3. 16:17 Vállalat

A világ legnagyobb ételkiszállító cégei küzdenek egymással a magyar piacon

Az amerikai piac csaknem 60 százalékát uraló cég veszi meg a Woltot, így már a világ harmadik és negyedik legnagyobb szereplői állnak a két vezető hazai szolgáltató mögött.

Bucsky Péter
2021. december 3. 06:05 Vállalat

Halsperma-minősítéstől az űrbe: a közbeszerzési bajnok 4iG útja a legnagyobb magyar cégek közé

Ha minden tervezett felvásárlás megvalósul, a 4iG a magyar informatikai piac éllovasa lesz, jövőre akár 300 milliárd forint feletti árbevétel is összejöhet.